‘Apple overweegt iTunes Store voor Android en nieuwe streaming muziekdienst’

Apple zou een iTunes Store voor Android overwegen, plus een Spotify-achtige muziekdienst.

itunes_11_apple_groot

Apple zou overwegen om een iTunes Store-app voor Android en een Spotify-achtige dienst te maken. Dat schrijft muziektijdschrift Billboard. Apple wil een iTunes Store voor Android maken om de muziekverkopen een extra impuls te geven en tegelijk zouden Apple-topmensen in gesprek zijn met platenbonzen om over de streaming muziekdienst te praten. Nu zijn de iTunes Store en iTunes Radio nog gebonden aan Apple’s eigen platformen iOS en OS X, al kun je ook muzieknummers kopen via iTunes voor Windows.

Een iTunes Store voor Android zou erg bijzonder zijn. Steve Jobs zei in 2011, toen al duidelijk was dat Android erg snel zou groeien, dat hij niet van plan was om Android-gebruikers te bedienen. Letterlijk zei hij:

We thought about whether we should do a music client for Android. We put iTunes on Windows in order to sell more iPods. But I don’t see an advantage of putting our own music app on Android, except to make Android users happy. And I don’t want to make Android users happy.

Maar in het ‘tijdperk Tim Cook’ wordt een Android-app wellicht toch overwogen. Er zijn al niet-officiële iTunes-apps voor Android verkrijgbaar, gemaakt door externe ontwikkelaars. Ook is er omgekeerd een Google Music-apps voor iOS, al lijkt die nog niet erg aan te slaan. De iTunes Store is dé plek waar artiesten het meeste geld verdienen met verkoop van digitale muzieknummers en albums.

Meer dan iTunes Radio

itunes-radio-schermDe streaming muziekdienst waarover Billboard schrijft, moet concurreren met Spotify en Beats Music, zeggen drie tipgevers. iTunes Radio (nog niet werkend in Nederland) bestaat natuurlijk al, maar daarbij zit je vast aan radiozenders van een bepaalde artiest of genre. Bij Spotify ben je helemaal vrij om nummers en albums af te spelen. Apple wil dat ook: een on-demand muziekdienst waarbij je naar eigen voorkeur muzieknummers kunt afspelen.

Verkoop van digitale muziek daalt

Apple doet het om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. De verkoop van digitale muziek is in 2013 voor het eerst gedaald, sinds de iTunes Store tien jaar geleden z’n deuren opende. De verkoop van muzieknummers daalde met 5,7 procent en de verkoop van albums met 0,1 procent. Als boosdoener wees Billboard afgelopen januari op streaming muziekdiensten zoals Spotify en Pandora. De verkoop van muziekcd’s daalde overigens nog sneller, met 14,5 procent.

In het eerste kwartaal daalde de verkoop nog verder: muzieknummers met 11 procent en albums met 13 procent. Apple overweegt nog andere oplossingen, zoals het beschikbaar stellen van exclusieve albums via iTunes: een digitale versie van een nieuw album komt in dat geval eerder beschikbaar dan de muziek-cd.

Ondertussen groeit de omzet bij streaming muziekdiensten. Bij diensten als Spotify en Pandora steeg de omzet uit abonnementen met 39 procent ten opzichte van 2012. Het leverde een omzet van 1,4 miljard dollar op, aldus de Amerikaanse organisatie RIAA. Wereldwijd groeide de omzet van streaming muziekdiensten met 51 procent, aldus de internationaal georiënteerde organisatie IFPI.

Pril stadium

Apple’s plannen met een nieuwe streaming muziekdienst bevinden zich nog in een pril stadium. Een van de tipgevers noemde het een ‘what if’-stadium. Apple heeft ook te maken met concurrentie van Pandora, de Amerikaanse radiodienst. Aanvankelijk daalde het marktaandeel van Pandora even toen iTunes Radio beschikbaar kwam, maar daarna verdween het effect. Pandora is daarna toch weer verder gegroeid.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 maart 2014, 22:37
Categorieën Diensten, Mac & macOS
Onderwerpen android, itunes

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.