Apple ontmoedigt gebruik van onofficiële iPhone-accu’s met nieuwe melding

Apple gaat in iOS een nieuwe melding tonen, die je aanmoedigt om gebruik te maken van een officiële batterij. Je kunt daardoor niet meer de Batterijconditie kunt opvragen. Het geldt voor de iPhone XR en XS-familie.

De eerste meldingen over dit probleem zagen we gisteren al opduiken op Reddit. Daar liet gebruiker thephonegod weten dat er een soort ingebouwd ‘slotje’ zit op de accu’s van de iPhone XR, XS en XS Max. De beveiliging is vergelijkbaar met dat van Touch ID: dit onderdeel kun je ook niet zomaar vervangen, ook niet met officiële onderdelen. Nu hebben de experts van iFixit zich er verder over gebogen. Bij het vervangen van de accu buiten Apple’s geautoriseerde netwerk om, krijg je in de nieuwste versie van iOS een melding dat er sprake is van een onbekend probleem. Daardoor kun je geen gezondheidsinformatie van de accu opvragen. Het gaat zowel om onofficiële accu’s als om officiële accu’s die vanuit een andere iPhone zijn hergebruikt. Het roept een nieuwe discussie op rondom Right to Repair, het recht om zelf je gekochte spullen te repareren.


Als Apple het écht goed met het milieu voor zou hebben, zouden ze het gemakkelijker moeten maken om producten zelf te repareren. Spullen gaan dan langer mee en er belandt minder op de vuilnisbelt. Toch is dat niet zo en daardoor woedt er al een jarenlange strijd over het recht om te repareren. Dat geldt niet alleen voor Apple-producten, maar ook voor spelconsoles en zelfs voor landbouwmachines.

Apple voerde de functie Batterijconditie in na het debacle over teruggeschroefde prestaties, dat in december 2017 aan het licht kwam. Onder normale omstandigheden is er niets aan de hand en werkt je iPhone naar behoren. Maar als de batterij wat minder wordt, krijg je een melding dat de performance terug is geschroefd. Dit moet voorkomen dat een wat oudere iPhone plotseling uitvalt. Eventueel kun je deze maatregel handmatig uitschakelen, waarna je iPhone weer op normale performance draait.

iPhone-batterij servicemelding

Maar na een aantal tests kwam iFixit erachter dat er een melding verschijnt als je de batterij hebt vervangen. Zelfs als je daarbij originele onderdelen van Apple gebruikt. Er zou sprake zijn van een soort ‘software-slotje’ dat alleen door een Apple Genius of een Apple Authorized Service Provider kan worden gewijzigd. Alleen zij kunnen dit instellen voor een specifieke telefoon.

Apple Store reparaties

Is je iPhone gerepareerd door een niet-erkende partner, of zitten er geen officiële onderdelen in, dan krijg je ook geen maximum capaciteit en piekperformance meer te zien. Apple meldt op het scherm dat een Apple Authorized Service Provider de batterij kan vervangen.

Apple’s accu’s bevatten een speciale microcontroller (Texas Instruments bq27546) die data over de capaciteit, temperatuur en tijdsmetingen doorgeeft. In de nieuwste accu’s zou bovendien een authenticatie-chip zitten, die een unieke koppeling legt tussen de batterij en het logic board van de iPhone. Tot nu toe werd hier geen gebruik van gemaakt, maar in iOS 12.4 zou Apple de software-schakelaar hebben omgezet, waardoor voortaan wordt gecontroleerd of de originele accu er wel in zit. Alleen Apple en geautoriseerde partners kunnen bij het vervangen van de batterij opnieuw de juiste koppeling maken.

Apple Store reparaties

Apple heeft bij de release van iOS 12.4 niet aangegeven dat er voortaan een authenticatie wordt uitgevoerd op aanwezigheid van de originele batterij. Wel raadt Apple nog steeds aan om reparaties altijd door de Apple Store of een erkende partner te laten uitvoeren, maar als je geen iPhone-garantie meer hebt kan het aantrekkelijker zijn om hiervoor een externe partij in te schakelen.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Help, wat moet ik doen?
Omdat het hier gaat om relatief nieuwe toestellen (iPhone XR en XS-serie) zullen er nog weinig toestellen toe zijn aan accu-vervanging. Functioneert de batterij van jouw iPhone niet goed, dan is er in het eerste jaar garantie en kun je het beste teruggaan naar Apple of een erkende partner. Er zitten voor jou immers geen extra kosten aan en bij een niet-officiële partij zul je ervoor moeten betalen. In het tweede jaar moet je teruggaan naar de winkel waar je de iPhone hebt gekocht, dus de Apple Store, de telefoonprovider of een telecomwinkel. Als er sprake is van een defect aan de batterij, dan zal deze partij ook garantie moeten bieden.

Bekijk ook

Zo maak je een afspraak met de Apple Store Genius Bar of een erkende serviceprovider

Heb je een probleem met je iPhone, iPad of Mac? Dan kun je daarvoor terecht bij de Apple Store. Maak een afspraak met de Genius Bar, zodat je op een door jou gekozen tijdstip terecht kan voor je probleem.

Pas in het derde jaar sta je voor de vraag: ga ik terug naar Apple, of kies ik voor een (goedkopere) onofficiële reparatiedienst? Voor de iPhone XR en XS zal dat pas vanaf september 2020 gaan spelen. Voorlopig kun je dus beter nog even afwachten hoe deze zaak zich ontwikkelt en of Apple de maatregel weer terugdraait.

Overigens is het plaatsen van een niet-officiële batterij nog gewoon mogelijk. Je krijgt alleen geen Batterijconditie en andere stats meer te zien.

Bekijk ook

Zo werkt 'Batterijconditie' op de iPhone

Met de functie 'Batterijconditie' kun je zien wat de conditie en maximale capaciteit van je batterij is. Je kunt hier ook het vertragen van je iPhone uitschakelen. In deze tip leggen we uit hoe dit werkt en wat de gevolgen zijn van een vertraagde iPhone.

Reacties: 27 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.