‘Apple kocht Lala alleen maar om Google dwars te zitten’

De Wall Street Journal brengt Apple's recente aankoop van Lala in verband met een andere aankoop: AdMob. Mogelijk wilde Apple Google dwarszitten bij de oprichting van een muziekdienst. En Google wilde AdMob om meer inzicht te krijgen in de App Store-economie.

lala iphoneDe Wall Street Journal suggereert dat Apple reden had om zo’n $80 miljoen voor de muziekdienst Lala neer te tellen. Volgens bronnen van WSJ was Google ook al in gesprek met Lala over een overname, vlak voordat Apple op het toneel verscheen. Een paar weken eerder was er sprake van een omgekeerde situatie rond advertentiebedrijf AdMob: Apple was al in gesprek met AdMob, maar Google kocht het bedrijf uiteindelijk. WSJ denkt dat ook bij AdMob sprake was van een defensieve aankoop: Apple wilde AdMob inlijven om te voorkomen dat Google ermee aan de haal kon gaan. Het kan ook zijn dat Apple in de adverentiebusiness wilde en dat Google op zoek was naar een muziekdienst. Met de overnames proberen ze alleen maar elkaars expansieplannen te dwarsbomen.

Maar misschien speelt er nog meer op de achtergrond: AdMob verzamelt erg veel gegevens over de gebruikers van de applicaties waarin de AdMob-advertenties worden vertoond. Door AdMob over te nemen, voorkomt Apple dat Google teveel gegevens kan verzamelen over de ‘App Store economy’.

Meer info: Wall Street Journal (inloggen vereist)
Via: MacRumors

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 december 2009, 14:14
Categorie Apple
Onderwerpen apple, google, muziek, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.