Android Market versus App Store: de 24-uurs-statistieken op een rij

Android- en iPhone-gebruikers blijken van hetzelfde type applicaties te houden. Dat blijkt uit een overzicht van applicaties die de eerste 24 uur zijn gedownload.

android-distribution-of-app-downloads-2008-10-23Afgelopen donderdag is de Android Market van Google live gegaan. Medialets, een bedrijf dat ontwikkelaars voorziet van tools voor advertenties in hun applicaties, heeft na de eerste 24 uur de feiten op een rij gezet. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over hoe populair de Android Market zal worden, maar het zegt wel veel over de overeenkomsten en verschillen tussen de App Store en Android Market.

Bij de lancering van de Android Market waren 62 applicaties te bestellen, die allemaal gratis te downloaden zijn. De App Store lanceerde met ruim 600 applicaties, waarvan slechts een kwart gratis. Dit verschil is te verklaren doordat Google pas vanaf begin 2009 toestaat dat ontwikkelaars geld vragen voor hun applicaties. Net als in de App Store is de verdeelsleutel van de inkomsten 70% voor de ontwikkelaar tegenover 30% voor Google.

android-most-downloaded-apps-2008-10-23

In een vergelijking van de hoeveelheden downloads per categorie na 24 uur App Store en 24 uur Android Market valt op dat de categorieën ongeveer evenveel in trek zijn in beide shops. In de top 5 van beide shops zijn dezelfde categorieën terug te vinden, met als aanvoerder van de lijst de categorie Games.

android-apps-per-category-2008-10-23In tegenstelling tot de App Store biedt de Android Market een inzage in de downloadhoeveelheden per applicatie, zij het met ruime marges. Volgens de marges die de Android Market hanteert is er in 24 uur tijd tussen 206.000 en 770.000 keer gedownload. Er zijn 9 applicaties tussen de 10.000 en 50.000 keer gedownload, waarvan de drie populairste apps respectievelijk ShopSavvy, The Weather Channel en Shazam zijn.

Na de lancering van de App Store waren er tot 15 uur na de lancering slechts 2 applicaties die de 10.000 grens doorbraken. Het verschil met de Android Market (2 in de App Store tegenover 9 in de Android Market) lijkt wat groot in het voordeel van Google, maar volgens ons valt dit wel mee. Omdat de App Store zo’n 10 keer meer applicaties aanbood bij de lancering ligt de spreiding van de hoeveelheid downloads per applicatie veel breder. Daarnaast zijn de cijfers van de App Store gebaseerd op de tijd tussen lancering en het afschermen van de downloadtotalen na 15 uur.

Bron: Medialets blog
Dit nieuwtje is geschreven door Dennis de Jong.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 oktober 2008, 20:00
Categorie Apple
Onderwerpen android, app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.