Review: Nederlandse woorden zoeken met Woordvinder

Woordvinder is een applicatie waarmee je woorden kunt zoeken voor kruiswoordpuzzels en cryptogrammen, of om de spelling te controleren van woorden.

WoordvinderWoordvinder is een Nederlandse applicatie die op allerlei manieren van pas kan komen: bij het oplossen van kruiswoordpuzzels of cryptogrammen, bij het controleren van de spelling van een bepaald woord, bij het meedoen aan tv-programma’s zoals Twee voor Twaalf en in situaties waar je een woord van een bepaalde lengte of een bepaalde klank zoekt. Bijvoorbeeld bij het rijmen: zijn er nog bruikbare woorden die eindigen op -aring? Woordvinder vindt snel het antwoord. Door een paar letters of het aantal posities in te voeren krijg je alle passende woorden te zien.

De ontwikkelaar was zo aardig om een ad-hoc versie van de applicatie te sturen, zodat we Woordvinder konden testen. Op de About-pagina staat een korte uitleg van de applicatie: je vult een punt in voor elke ontbrekende letter en een apenstaartje voor meerdere ontbrekende letters. Zo kun je snel alle woorden vinden die bijvoorbeeld beginnen met een O en eindigen met een N. Als er meer dan 1.000 resultaten zijn geeft Woordvinder het op. Een oplossing is dan om met de functie bovenin beeld aan te geven hoeveel letters het woord moet zijn, bijvoorbeeld minder dan 4 letters. Er is keuze uit meer, minder, precies gelijk of juist niet een bepaald aantal.

iPhone staat in de lijst, maar Android niet. Wil je dat toevoegen, dan kun je op het plusteken onderin beeld tikken. De woordenlijst bestaat op dit moment uit bijna 300.000 Nederlandse woorden en is dus veel uitgebreider dan de meeste woordenboeken. De lijst is in feite een iPhone-versie van Rick’s Woordvinder, gebaseerd op de lijst van Open Taal, aangevuld met extra woorden.

Je hebt geen online verbinding nodig om de woordenlijst te raadplegen. Wel is het slim om je iPhone even te herstarten als je vlak ervoor zware applicaties zoals games hebt gebruikt. Woordvinder slaat ook zoekopdrachten op. De Woordvinder volgt, voorzover ik kon nagaan, de regels van het Groene Boekje. Pannenkoek schrijf je dus gewoon met een tussen-n (bij het Witte Boekje mag het ook zonder).

Binnenkort komt er nog een extra functie bij: het uploaden en downloaden van nieuwe woorden vanaf een centrale server.

Als je woordenboeken voornamelijk gebruikt om de spelling van woorden te controleren, dan is Woordvinder een goed en goedkoop alternatief voor bijvoorbeeld Van Dale. Ook voor puzzelaars, die geen zin hebben om naar hun computer te lopen voor de online puzzelhulp, is het een handige applicatie. Woordvinder doet simpelweg wat het zou moeten doen: woorden vinden op basis van criteria die je zelf instelt. Wat mij betreft zijn er niet echt kritiekpunten te verzinnen.

Info: Woordvinder