Infomatic voor iPhone: hoe actief was jij op Facebook en Twitter?

Infomatic is een mooi vormgegeven app waarmee je statistieken van Twitter en Facebook te zien krijgt. De app kijkt één week terug.

infomaticHet is tijd om terug te blikken. Om te kijken of je in 2012 grote sprongen vooruit hebt gemaakt, of dat je er in 2013 toch nog iets harder aan zult moeten werken. Maar terugblikken kan ook op kortere termijn: de laatste 7 dagen bijvoorbeeld. Infomatic is een nieuwe app waarmee je je Facebook- en Twitter-statistieken van de afgelopen week te zien krijgt. De mooi vormgegeven app geeft je inzicht in het aantal berichten dat je hebt gepubliceerd, de meest populaire berichten, je meest trouwe online vrienden en de berichten die de meeste impact hebben gehad. De app is ook leuk als je niet geobsedeerd bent door grafiekjes.

Het leuke van Infomatic is dat het ook na verloop van tijd nog zin heeft om de app te raadplegen, om te kijken of er veranderingen zijn opgetreden. Veel Facebook- en Twitter-statistiekapps kijken naar de algemene trend over een heel jaar of langere periode. Infomatic kijkt alleen naar de laatste 7 dagen, dus je ziet meteen of goede voornemens (meer retweets, meer volgers) effect heeft. Nu zul je als privépersoon hopelijk niet zo gefixeerd zijn op een groeiende schare volgers, maar als je een Facebook- of Twitter-account van een organisatie beheert kan het handig zijn. Met deze app kun je je baas ervan overtuigen dat alle social media-inspanningen die je doet wel degelijk effect hebben.

Heb je bijvoorbeeld als opdracht gekregen dat jouw merk aantrekkelijker moet worden voor vrouwen of dat de gemiddelde leeftijd van de volgers omhoog of omlaag moet, dan kun je dat vrij gedetailleerd volgen in deze app. Je krijgt te zien wie je jongste en oudste volger is, in welke steden ze wonen en welke persoon jouw berichten het meest retweet of liket. Daarmee wordt het makkelijk om bijvoorbeeld een leuke prijs uit te reiken aan bepaalde personen.

Zelf zie ik voor deze app vooral mogelijkheden voor mensen die zakelijke accounts hebben. Maar ook als je jezelf als merk wilt positioneren (of gewoon nieuwsgierig bent naar je stats) is de app handig en prettig in gebruik. Bij het opstarten koppel je je Twitter- en Facebook-accounts aan de app, waarbij je steeds maar één account tegelijk kunt koppelen (dus niet meerdere Twitter-accounts). De enige manier om toch de data van meerdere accounts te bekijken is om ze afwisselend te koppelen met de app.

infomatic langEen paar seconden later zie je de data in beeld verschijnen. Het is onderverdeeld met tussenkopjes die je kunt uitklappen. Elke dag worden de gegevens bijgewerkt. Wel jammer is dat je niet een historie of vergelijking kunt zien ten opzichte van een week geleden. Juist als je gestructureerd de statistieken wilt bijhouden (en bijvoorbeeld iets wilt bewijzen tegenover je baas) is het handig als je het verloop over de tijd kunt zien. Momenteel kan dit alleen door handmatig de cijfers te noteren en zelf in een grafiek te verwerken.

Over de grafieken van de app heb ik overigens geen klachten: die zijn mooi uitgevoerd en laten bijvoorbeeld zien wat de meest actieve tijd en dag is waarop je berichten plaatst. De informatie is gemakkelijk af te lezen, wordt mooi gepresenteerd, maa ris nog niet helemaal af. Op verschillende plekken in de statistieken zie je een tekstje ‘Coming Soon’ of ‘N/A’. Dat is niet storend, maar het maakt je wel benieuwd welke informatie je nog meer had kunnen zien. Ik heb eerder soortgelijke statistiekapps voor sociale netwerken bekeken maar was meestal na één vluchtige blik alweer klaar met de app, vooral omdat de stats nauwelijks veranderen. Bij Infomatic denk ik wat langer te blijven hangen, omdat het wekelijks verandert. Een verbetering van de app zou zijn, dat je ook een zelfgekozen tijdsperiode kan kiezen, zodat je niet alleen 7 dagen terug kan kijken, maar ook over het hele jaar 2012.

Downloaden: Infomatic (€1,79, iPhone, iOS 5.0+)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 25 december 2012, 12:45
Categorie Sociaal netwerken
Onderwerpen facebook, twitter

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.