Geld terugvragen voor applicaties: het werkt echt (en snel)

Het terugvragen van je geld bij applicaties die niet aan je verwachtingen voldoen, blijkt snel en simpel te gaan. Maar in het geval van BNO News is nog maar de vraag of je met een refund beter af bent, want de ontwikkelaar denkt nog na over een goedmakertje.

bno newsNa de lancering van BNO News ontstond er wat ophef, omdat er een abonnementsdienst aan verbonden bleek te zijn. De ontwikkelaar claimde dat Apple dwarslag bij het aanpassen van de tekst in de App Store. In het persbericht dat BNO dezelfde dag uitbracht, werd de abonnementsdienst wel genoemd, maar zo’n persbericht lezen de meeste gebruikers natuurlijk niet als ze een applicatie willen kopen. We gaven toen de tip, dat mensen die het niet eens waren met de gang van zaken, hun geld via Apple terug konden vragen. Werkt dat ook? iPhoneclub-redacteur Edward Neve wilde niet langer wachten en besloot zijn geld terug te vragen. Een dag later had hij een e-mailtje van Apple-medewerkster Trina met de bevestiging dat hij $1,38 terugkrijgt.


Het bedrag van $1,38 is niet het volledige aankoopbedrag van $1,99 maar 69% daarvan. Apple geeft dus niet de eigen fee van 30% terug en houdt er een eigen afrondingsmethode op na.

Update: Edward heeft zijn geld inmiddels binnen. Het blijkt exact €1,59 te zijn, de prijs die in de Nederlandse App Store voor de applicatie moest worden betaald. De opmerking over afrondingsmethodes en fees hierboven kun je dus negeren.

Het e-mailbericht dat Edward ontving, is hieronder te bekijken. De applicatie zelf werkt nog steeds, maar eigenlijk is er pas over 3 tot 5 werkdagen meer over te zeggen omdat pas dan de verwerking heeft plaatsgevonden. Trina laat in onderstaand mailtje ook nog even weten, wat de komene periode haar werktijden zijn:

Hi E.F.M,

Trina here from iTunes Store Support. I understand you purchased an Application and you did not know that you had to pay a monthly fee for this item. I can imagine you are eager to have this resolved. I can certainly help you out with this today.

I have reversed the charge for this application purchase, which I understand was unintentional. In three to five business days, a credit of $1.38 should be posted to the credit card that appears on the receipt for that purchase.

I hope this information has been helpful for you. If you have any questions or concerns regarding your account, please feel free to reply to this email and let me know. Have a great day!

Best Wishes

Trina
iTunes Store Customer Support

My hours are:

August 3rd – August 15th (8:00 AM – 4:30 PM)

Thank you for allowing me the opportunity to assist you. You may receive an AppleCare survey email; any feedback you provide would be greatly appreciated.

Toch is het nog even afwachten of je bij BNO News wel de beste keuze hebt gemaakt, als je je geld hebt teruggevraagd. De ontwikkelaar is namelijk bezig te onderzoeken hoe ze de early adopters tegemoet kunnen komen. Er wordt zelfs (in niet openbaar gemaakte e-mailberichten) gesproken over het aanbieden van een levenslang, gratis push-abonnement voor de vroege kopers. Dat zou een genereuze goedmaker zijn, maar het zal nog een hele klus worden om te achterhalen wie die early adopters zijn en hoe je bij het sturen van push-berichten onderscheid kunt maken tussen die early adopters en latere kopers. We wachten af met welke oplossing ontwikkelaar Bitmethod op de proppen komt. Het zou best kunnen zijn dat die refund van $1,38 uiteindelijk maar mager afsteekt tegen het goedmakertje van BNO.

Reacties: 31 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.