‘Instagram sluit grote reclame-overeenkomst’

Instagram heeft een belangrijke reclamedeal gesloten, maar blijft naar eigen zeggen wel trouw aan de ingezette koers van een beperkt aantal adverteerders.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

instagramIn oktober vorig jaar maakte Instagram bekend dat het reclames zou gaan tonen in de mobiele app. Tegelijkertijd introduceerde het sociale fotonetwerk een speciaal programma voor merken en reclamebureaus om reclameruimte in te kopen. Inmiddels heeft Instagram de eerste grote reclamedeal gesloten met Omnicom Media Group, een grote speler op de wereldwijde advertentiemarkt. Het zou gaan om een overeenkomst voor één jaar ter waarde van 100 miljoen dollar, meldt AdAge op basis van anonieme bronnen. Facebook, dat Instagram in 2012 voor 1 miljard dollar kocht, bevestigt de overeenkomst maar wil niets over de details zeggen.


Instagram’s marketingdirecteur Jim Squires verzekert dat de overeenkomst niet tot een enorme toename aan platvloerse reclame zal leiden en dat de ingezette advertentiestrategie gevolgd zal blijven worden:

Mensen blijven een beperkt aantal mooie foto’s en video’s van hoge kwaliteit zien van geselecteerde merken die nu al op Instagram aanwezig zijn.

Instagram zegt bewust met een beperkt aantal partijen samen te werken zodat gebruikers niet met geautomatiseerde advertenties overspoeld worden, zoals bij Facebook bijvoorbeeld wel het geval is.

Reclame die in de tijdlijn van gebruikers getoond wordt blijft in principe langer dan een dag zichtbaar, ongeacht of de gebruiker in- of uitlogt. Adverteerders kunnen advertenties richten op leeftijd en geslacht, gegevens die afkomstig zijn van het Facebook-profiel van Instagram-gebruikers. De advertenties kunnen bestaan uit gewone afbeeldingen of video’s, maar moeten wel gelijkstaan aan de kwaliteit van de overige content op Instagram. In november kregen we daarvan al een eerste voorbeeld toen modemerk Michael Kors als eerste reclame in de mobiele app zichtbaar werd. Die zag eruit als een gewone Instagram-post die te herkennen is aan de tekst ‘Sponsored’. Later volgden advertenties van andere merken zoals General Electric, Levi’s, Lexus en Ben & Jerry’s.

Omnicom Media Group behartigt naar eigen zeggen via verschillende netwerken de belangen van meer dan 5000 klanten in meer dan 100 landen. Tegelijkertijd zou Instagram ook gesprekken voeren met Publicis Groupe, onderdeel van StarCom MediaVest Groupe. Publicis zou volgens AdAge plannen hebben om zich binnen enkele maanden bij Omnicom te voegen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 juli 2014 om 23:06
Onderwerpen
,

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.