Eerste reclame in Instagram-app is van modemerk Michael Kors

Instagram is begonnen met reclame in de mobiele app. In de iOS-app krijgen sommige gebruikers een Michael Kors-advertentie te zien.

michael-kors-reclame-instagramInstagram heeft officieel de aftrap gegeven voor advertenties. Modemerk Michael Kors mocht de aftrap geven, met een foto waarop een Cartier-achtig horloge met een berg macaron-koekjes te zien zijn. De Instagram-gebruikers vinden het geweldig: een paar uur na het verschijnen van de reclame had de foto al meer dan 200.000 likes verzameld, meer dan je als gewone sterveling met een mooie foto binnenhaalt. De advertentie is te herkennen aan de tekst ‘Sponsored’ rechtsboven de foto. Dat er advertenties aan zaten te komen, werd al eerder bekendgemaakt. Een week geleden bracht Instagram een voorbeeld naar buiten hoe zo’n advertentie eruit zou zien.


En een paar maanden geleden waarschuwden medewerkers van het bedrijf in interviews al, dat er gezocht werd naar mogelijkheden om geld te verdienen. Instagram is ruim drie jaar gratis geweest zonder reclame, om op die manier zoveel mogelijk gebruikers te trekken.

Maar zonder een duidelijk plan om geld te verdienen blijft het dochterbedrijf van Facebook een put met eindeloze bodem, waar alleen maar geld in geïnvesteerd wordt. Facebook heeft inmiddels een succesvolle combinatie gevonden van advertenties en het exploiteren van gebruikersdata voor die advertenties.

De reacties op de eerste advertentie door Michael Kors zijn gemengd. De likes liepen al snel in de honderdduizenden, maar in de reacties is ook veel onvrede te zien: “hoe durft Instagram MIJN foto-app vol te proppen met reclames?” Maar Instagram weet ook, dat het in de meeste gevallen blijft bij klagen en dreigementen om op te stappen en de app weg te gooien (een soortgelijke opstapreactie zagen we eerder deze week nog bij de BlackBerry-app). Maar omdat de meeste van je vrienden gewoon op Instagram blijven zitten en je toch benieuwd bent wat ze meemaken, zal het merendeel van de gebruikers gewoon de app blijven gebruiken.

instagram-ad-desktop

De advertentie van Michael Kors ziet eruit als een gewone Instagram-posting. Daardoor is het bijna niet te vermijden in je tijdlijn: je ziet de foto en herkent pas daarna dat het om een advertentie gaat. De adverteerders lijken te gaan kiezen voor smaakvolle foto’s die in je tijdlijn meteen de aandacht trekken. Knipperende teksten en grote slogans ontbreken. Tik je op de naam van het merk, dan ga je naar de merkpagina van de adverteerder, in dit geval Michael Kors. Instagram kijkt of de gebruiker in de beoogde doelgroep zit voor Michael Kors (modegevoelige vrouwen in een bepaalde leeftijdsgroep) en toont dan de advertentie. Gebruikers kunnen een specifieke advertentie verbergen, maar dat betekent niet een opt-out voor alle advertenties. Je maakt daarmee je profielinfo voor Instagram alleen maar gedetailleerder (“Ja, ik zit in deze doelgroep qua leeftijd en geslacht, maar ik hou niet van Michael Kors”).

Een aantal cijfers over Instagram (oktober 2013):

  • Startdatum: oktober 2010
  • Maandelijkse actieve gebruikers: 150 miljoen
  • Totaal aantal foto’s: 16 miljard
  • Gemiddeld aantal dagelijkse gebruikers: 7,3 miljoen
  • Gemiddeld aantal foto’s dat per dag wordt gepost: 55 miljoen
  • Aantal likes per dag: 1,2 miljard
  • Aantal likes per seconde: 8500
  • Aantal reacties/commentaren per seconde: 1000
  • Gemiddelde tijd die mensen per maand op Instagram doorbrengen: 257 minuten
  • Meest gevolgde merk: MTV (1,8 miljoen)
  • Meest populaire Instagram-filter: geen filter
  • Instagram-filter met meeste likes en commentaren: Mayfair
  • Meest actieve dag op Instagram: donderdag

We zijn benieuwd: wat heb jij liever bij dergelijke diensten? Een betaald abonnement, advertenties of exploitatie van je persoonlijke data?

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.