Gebruik Snapchat en Instagram groeit sterk in Nederland

Snapchat, Instagram en Tinder zijn enorm gegroeid qua gebruikers in 2013. Ook Facebook kreeg echter meer Nederlandse gebruikers.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

snapchat-securityDat een sociaal netwerk alleen mobiel beschikbaar is, staat populariteit niet in de weg. Instagram en Snapchat zijn twee van de grootste stijgers in Nederland onder de sociale netwerken. Instagram verdubbelde haar gebruikersaantal in Nederland naar 1,4 miljoen gebruikers in 2014 en Snapchat, dat vorig jaar pas bekend werd, bond al 700.000 mensen aan zich. Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlandse gebruikers, waaruit ook blijkt dat Facebook helemaal niét in populariteit afneemt.


De cijfers komen naar voren uit het Nationale Social Media Onderzoek 2014, uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Daar staat in te lezen dat Pinterest de overige explosieve groeier is naast Snapchat en Instagram. Het ‘sociale prikbord’ dat ook op de desktop is te gebruiken naast mobiel, groeide naar 1,1 miljoen gebruikers in Nederland. Een verdubbeling ten opzichte van het begin van 2013.

Instagram populaire foto's iPhoneVan de drie grote sociale media-stijgers, heeft Instagram verreweg het hoogste aantal dagelijkse gebruikers. Zo’n 536.000 mensen weten elke dag hun weg naar de app te vinden. Snapchat geniet er 274.000 en Pinterest blijft achter met 131.000 dagelijkse gebruikers. Daarbij wordt het verkeer verdeeld tussen de website en mobiel; Instagram en Snapchat zijn toegewijde mobiele netwerken.

Beide apps introduceerden onlangs nieuwe functies die afwijken van de core-business van de apps. Snapchat werd groot met het delen van foto’s en video’s die ontvangers maar één keer konden bekijken, maar biedt inmiddels ook Stories (fotoverhalen delen met al je Snapchat-vrienden) en de optie om foto’s en video’s te kunnen herhalen. Instagram werd groot als sociaal netwerk om eenvoudig van kleurenfilters voorziene foto’s met anderen te delen, maar verbreedde eind vorig jaar zijn focus met Instagram Direct. Sindsdien kan je ook privéfoto’s naar anderen versturen.

Facebook populairder

In tegenstelling tot berichten die zo nu en dan opduiken in de media, is Facebook nog niet op zijn retour. In ieder geval niet in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat er inmiddels 8,9 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers zijn, één miljoen meer dan begin vorig jaar. Het aantal dagelijks terugkerende gebruikers steeg van 5 naar 6,1 miljoen. Van de ondervraagden vindt maar liefst 59 procent Facebook het belangrijkste sociale netwerk. Daarbij moet wel worden aangetekend dat WhatsApp niet is meegenomen in het vergelijk. Wat vreemd is, omdat bijvoorbeeld het eveneens besloten netwerk Snapchat wel is geanalyseerd.

Tinder afwezig, Twitter verliezer

Tinder is de grote afwezige in het onderzoek naar sociale media. Als die wel zou zijn meegenomen, zou het vermoedelijk de grootste stijger zijn. Tinder zegt reeds 1,2 miljoen Nederlanders aan zich gebonden te hebben. De app verscheen al in 2012, maar vergaarde pas grote bekendheid in de loop van vorig jaar.

In de cijfers van het dagelijkse gebruik, zijn Twitter en LinkedIn de grootste verliezers, met allebei 100.000 dagelijkse gebruikers minder – naar 1,5 en 0,3 miljoen dagelijkse gebruikers in 2014. Meer interessante statistieken vind je in het uitgebreide artikel dat Marketingsfacts over het onderzoek schreef.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.