‘Apple wil performance 4G-netwerken voor iPhone 5 vooraf keuren’

·

iPhone 5Apple wil 4G-netwerken vooraf keuren voordat de iPhone 5 van het desbetreffende netwerk gebruik mag maken. Dat blijkt uit nieuwe informatie van de Zwitserse provider Swisscom, waar Telecoms.com over bericht. De provider bevestigt tegenover de website dat er sprake is van een dergelijke testprocedure. Deze is opvallend, omdat het normaal gesproken de provider is die het toestel keurt en niet andersom.

De Zwitserse provider introduceerde deze week haar LTE-netwerk en liet in een persbericht weten dat “Apple binnen afzienbare tijd een software update zal uitbrengen”. Zonder de benodigde software-update zou de iPhone 5 dan ook niet op het netwerk werken. Een woordvoerder van Swisscom liet desgevraagd aan Telecoms.com weten dat “Apple alleen 4G toegang activeert nadat het toestel met het werkende netwerk is getest”. Swisscom zou in oktober al van Apple’s beleid op de hoogte zijn gesteld, maar is de eerste provider die publiekelijk erkent dat het juist is.

Experts reageren verontwaardigd op het nieuws. Bengt Nordstrom, oprichter en CEO van consultancybureau NorthStream, laat aan Telecoms.com weten dat hij “geschokt” was toen hem over het beleid werd verteld. Het laat wel zien, zo stelt hij, “wie de leiding heeft in deze markt”. “Apple heeft zichzelf aan het roer gezet; het verandert de regels voortdurend.”

Lucent CTO Marcus Weldon meent dat Apple door dergelijke eisen te stellen een beetje naast zijn schoenen loopt. Wel denkt hij dat Apple’s beleid het belang van netwerken in de mobiele ervaring onderstreept. Niet alleen het toestel en de besturingssoftware maar ook het netwerk, dat in de ogen van eindgebruikers vaak het minst belangrijk is. Nordstrom vindt dat er sprake is van een “unieke” situatie door zoveel macht in de handen van een organisatie te leggen die “niet zelf in netwerken investeert”. Die laatste uitspraak lijkt te wijzen op de plannen om ook fabrikanten van smartphones en aanbieders van mobiele diensten te laten meebetalen aan de mobiele netwerken van providers. Plannen die tot nu toe niet echt van de grond zijn gekomen.

door Michel Lusthof

Studeerde tot november 2013 Communicatie, maar is al sinds 2010 actief voor iCulture. Schrijft momenteel vooral 's avonds. Is een actieve Twitteraar en ook geïnteresseerd in tv-series, journalistiek en media. Schreef tijdens zijn studie ook voor andere techsites en -tijdschriften.

25 reacties

  1. door Maarten

    Geen slecht Apple idee toch? Uiteindelijk bepaalt de kwaliteit van het netwerk mede de mogelijkheden van een smartphone.
    Voor de consument wordt misschien inzichtelijker welkeproviders besparen op een goed netwerk!

  2. door Bart van Rosmalen

    @Maarten: Geen slecht idee inderdaad maar laat een externe partij dit onderzoeken. Het gaat wel wat ver als een telefoonfabrikant dit gaat doen natuurlijk ;-)

  3. door Hans

    Dat verklaard veel waarom ik nog altijd geen LTE krijg op mijn iPhone 5 met proximus.

    al eens binnen geweest in een proximus center, maar daar konden ze het “probleem” niet verhelpen.

    Hoop dat dit snel gebeurt voor alle providers

  4. door geraaar

    en proximus overal maar flyers uitdelen en reclame maken over hun o zo goede 4G netwerk…

    De enige die er op kunnen zijn enkele HTC modellen en enkele samsungs. Waar blijft die carrier update voor de Iphone?

  5. door Maarten

    @Bart van Rosmalen: Dat is nog beter natuurlijk! Ik ben alleen bang dat extra regelgeving, commissies etc op de lange termijn weinig oplossen. Lobby’s, extra kosten. Appels en peren vergelijken. Misschien kan elke smartphonefabrikant in de toekomst een beoordeling geven van een provider. Als je dan een phone koopt weet je iets meer:-)
    Ik kan me nog herinneren dat mijn eerste iPhone (jaren terug) bij t mobile in veel gebieden geen tot bijna geen ontvangst had….. Schiet niet erg op dan. Dit laatste is nu gelukkig stukken beter!

  6. door Nick

    Begrijp ik dit nu goed? Als Apple een bepaald LTE-netwerk “te traag” vindt, dan zit je dus opgescheept met een nog trager 3G-netwerk? Wat is dat? Apple-logica?

    Ik neem aan dat de operators ook een grote som geld dienen te betalen aan Apple voor deze “certificatie”?

    Wat een arrogantie!

  7. door Eendje

    @Bart van Rosmalen: Ik zie het probleem eigenlijk niet als Apple dat zelf wilt doen, mits de eisen niet of nauwelijks afwijken van de standaardeisen.
    Straalt aan de andere kant wel weer arrogantie vanuit Apple uit, maar dat zijn we onderhand wel gewend van Apple denk ik zo.

    @Nick: Waar lees je dat Apple dat doet als het “te traag” vindt of dat er een grote som geld dient te worden betaald?

  8. door Martijn

    Origineel geplaatst door Nick
    Begrijp ik dit nu goed? Als Apple een bepaald LTE-netwerk “te traag” vindt, dan zit je dus opgescheept met een nog trager 3G-netwerk? Wat is dat? Apple-logica? Ik neem aan dat de operators ook een grote som geld dienen te betalen aan Apple voor deze “certificatie”? Wat een arrogantie!

    Nee je begrijpt het niet goed. Een kwalitatief slecht 4g netwerk kan langzamer zijn dan een goed werkende 3g netwerk.
    Als Apple dit niet zou doen gaat men weer klagen over langzame snelheden, slecht 4g bereik etc. en dat wil Apple zo voorkomen.

    Dat over het geld betalen voor een ‘certificaat’ is natuurlijk grote onzin.

  9. door Rhan

    Origineel geplaatst door Nick
    Begrijp ik dit nu goed? Als Apple een bepaald LTE-netwerk “te traag” vindt, dan zit je dus opgescheept met een nog trager 3G-netwerk? Wat is dat? Apple-logica?Ik neem aan dat de operators ook een grote som geld dienen te betalen aan Apple voor deze “certificatie”?Wat een arrogantie!

    Wat een arrogantie dat Apple zijn klanten wilt helpen met een goede LTE/4G verbinding, stel je voor dat je geen LTE logo in de statusbalk krijgt met een snelheid van 10mb/s Arrogantie Inderdaad! En nee er hoeft niet betaald te worden voor een “certificatie”.

  10. door Nick

    @Martijn: Alles kan. Maar als je niet tevreden bent over de snelheid van het LTE-netwerk van je operator, dan moet je maar een alternatief zoeken, zo gaat dat in een vrije markt (een concept waar Apple het nogal moeilijk mee heeft).
    Een LTE-netwerk blokkeren omdat sommige mensen het zouden kunnen percipiëren als “te traag” is gewoonweg ridicuul.

    Verder denk jij dus dat Apple die keuring gratis gaat uitvoeren? Dan geloof je vast ook nog in sinterklaas.

  11. door JanMetDePet

    Ik begrijp Apple wel (denk ik). Als de verbinding NIET werkt hoort Apple dat als eerste, NIET de provider.

  12. door Nick

    @Rhan: Dan kan je je klanten op z’n minst de vrijheid geven om al dan niet te verbinden met dat LTE-netwerk, i.p.v. ze te dwingen om 3G te blijven gebruiken (waar je zeker geen 10 Mb/s mee haalt). Mag ik ook vragen waar jij de informatie haalt, dat Apple die keuringen kosteloos zou uitvoeren? Ik heb namelijk opgevangen dat er wel degelijk geld mee gemoeid zou zijn in het geval van Proximus.

  13. door Junopama

    @Nick: Net bij Proximus langsgeweest. Zij hebben test gedaan en alles werkt prima. Het is wachten op Apple voor de goedkeuring en inderdaad hun testen. Voor je eigen gebruik op 4G zou je moeten betalen bepalende welk type abbo je hebt bij Proximus.
    Trouwens nog meer problemen met Proximus. Fon Free Wifi homespots, app is al sinds de update naar iOS6 ingestuurd naar Apple. Proximus wacht nog altijd op goedkeuring. Tot heden op mijn iPhone 5 géén free fonhomespots. Heel vervelend. Heeft er misschien iemand een andere oplossing.?
    RIP Steve maar we merken toch wel heel wat vertragingen in hard en software, inclusief Apps, sinds Tim aan het roer staat. ;-(

  14. door FR

    Dit is wel een vorm van ultime arrogantie van Apple. Maar als dit de gewone gang van zaken wordt dan begrijp ik dat BMW voor mij binnenkort overgaat tot het keuren van wegennetwerken, benzinestations, etc. Zzzzuh waar een voormalig PC fabrikantje zich mee bezighoudt zeg!

  15. door Ismail

    @Nick: Je kan moeilijk een alternatief zoeken als je voor 2 jaar getekent hebt bij een provider… Daarnaast klopt jou bewering dat er met 3G geen 10 mb/s gehaald kan worden niet. In Dordrecht haal ik erg vaak 10 mb/s als ik de snelheid meet met speedtest.net.

    Dan kunnen we beter aan jou vragen waar jij je informatie vandaan haalt…

  16. door iefke

    Origineel geplaatst door JanMetDePet
    Ik begrijp Apple wel (denk ik). Als de verbinding NIET werkt hoort Apple dat als eerste, NIET de provider.

    Ow en als jij slecht bereik hebt, bel je ook met Apple?

  17. door dendezen

    @geraaar: de iphone 5 kan zonder probleem op het 4G netwerk van proximus. De Ipad 3 daarentegen niet

  18. door Nick

    @Ismail: Mijn antwoord was van toepassing op de Belgische situatie, waar Proximus sinds 5 november een 4G-aanbod gelanceerd heeft.
    1. Sinds de nieuwe telecomwet van 1 oktober hangt in België niemand nog vast aan contracten bij gsm-operators.
    2. In België haal je nergens 10 Mb/s met 3G. Als je 5 Mb/s haalt mag je al heel blij zijn. Vandaar dat wij graag gebruik zouden maken van het gloednieuwe LTE-netwerk, wat dankzij Apple nog steeds niet mogelijk is.

  19. door Harry,..

    @Nick: Maar als het 3g netwerk al zo traag is, denk je dan dat ze wel bij het 4g netwerk het licht zullen ? Hoop het voor je,…

  20. door F1WilliamsJeff

    Ik lees dat mensen het arrogantie vinden maar zo gek vind ik het niet echt hoor. Je hebt een apparaat dat 4G aankan en die snelheid kan halen dus dan wil je toch ook dat jou apparaat dat voor elkaar krijgt.

    Je gaat toch ook geen Ferrari in elkaar zetten en dan zeggen dat deze op euro95 300 km per uur haal terwijl hij bij de euro95 van BP misschien maar 250 haalt :).

    Ik heb bijvoorbeeld betaald voor een telefoon die 4G aan moet kunnen en dan sluit ik een abbonement af waaruit blijkt dat de provider maar de helft van wat mijn “Ferrari” telefoon kan leverd. Dus zo arrogant vind ik het niet helemaal van Apple maar omdat het een groot bedrijf is gaan mensen dit natuurlijk wel denken.

    Persoonlijk ben ik nog steeds erg content met de 3G dekking en netwerk die ik ondervind alleen in winkels e.d. mag het weleens verbeteren.

  21. door F1WilliamsJeff

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik overal in Dordrecht maar ook op andere plaatsen een behoorlijke snelheid haal met 3G. Ik snap ook nooit de berichten van slecht bereik e.d. maar in panden zoals b.v. winkels heb ik vaak wel last maar dat is echt niet het grootste probleem. Ik heb maar 1 “deathspot” en dat is bij de VenD maar gezien de locatie erg logisch. Ookal heeft klagen bij T-Mobile voor 8 jaar lang totaal geen zin hoor ;)….dus ga ik maar 100 meter verderop internetten ;).@Ismail:

  22. door hcsies

    Als 4g de standaard is, dan hoeft er toch niet getest te worden? Ik bedoel als je een diesel auto hebt hoeft er toch niet bij iedere tankbeurt een monteur te komen? En ik neem aan dat zelf de engineers bij Apple slim genoeg zijn om een programma te schrijven dat als het 3g signaal beter/sneller is, er dan moet worden op 3g en als er WiFi is je daarop overstapt.
    Ik snap de providers wel met hun klacht. Degene die niet meebetaalt aan het netwerk, blaast hoog van de toren. En ik snap nu nog niet waarom ze dat doen…

  23. door Bubbly

    Logisch. Zou ik als Apple-zijnde ook doen (niet als ander bedrijf zijnde overigens, daar boeit imago niet zo). De eerste die de schuld krijgt van slecht functioneren is vaak de iPhone en dus Apple, terwijl het netwerk net zo goed de schuldige kan zijn.

  24. door iFeun

    Verkapte SIM lock.
    Dus Apple staat alleen connectie naar netwerken toe waar ze een of andere deal mee hebben. Los toestel en apart abonnement wordt weer moeilijker.

  25. door pragmarc

    Hadden ze Mobistar (en de gevoerde praktijken) ook maar eens aan een test moeten onderwerpen voor ze er jaren geleden in België mee in zee gingen!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.