Vodafone schaft Fair Use Policy af en voert datalimieten in

Vodafone stopt met de Fair Use Policy en kiest voortaan voor datalimieten. Bij de goedkope abonnementen geldt een limiet van 250MB, bij duurdere abonnementen 1GB.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Vodafone_iPadVodafone heeft in een persbericht aangekondigd bij nieuwe klanten niet langer te werken met een Fair Use Policy (FUP). Het dataverbruik op smartphones wordt daardoor transparanter. De Fair Use Policy gaf gebruikers een bepaalde mate van vrijheid, maar leidde ook vaak tot vragen omdat onduidelijk was wat het (steeds wisselende) gemiddelde verbruik bedroeg. In plaats van een FUP gaat Vodafone nu werken met datalimieten. Nieuwe klanten met een goedkoop abonnement krijgen een limiet van 250 MB per maand en voor duurdere abonnementen geldt een limiet van 1 GB. De nieuwe regeling gaat vanaf 6 september in en geldt alleen voor nieuwe klanten en voor klanten die hun abonnement verlengen. Voor bestaande klanten blijft de situatie hetzelfde.

Voor zakelijke gebruikers gaat vanaf oktober een soortgelijke regeling gelden, waarbij de voorwaarden nog bekend worden gemaakt. Er woedt momenteel een prijzenslag rond mobiel internet, waaraan ook Vodafone en T-Mobile meedoen. Daarbij is een ontwikkeling gaande naar een nieuwe manier van afrekenen, waarbij je meer betaalt als je hogere snelheden of hogere datalimieten wil hebben. T-Mobile-directeur Bart Weijermars gaf bij de presentatie van de iPhone 4 op Euronext al aan, dat hij wel iets ziet in een model waarbij je meer betaalt voor een hogere kwaliteit van de dataverbinding. Ook KPN kondigde een tijdje geleden al aan dat ze nieuwe abonnementen willen, waarbij meer differentiatie in prijs en prestatie mogelijk is. Bij veel operators krijg je flinke kortingen op mobiel internet of betaal je de eerste maanden helemaal niets voor de databundel. Ook Vodafone doet aan dergelijke kortingsacties al langere tijd mee.

Bij de abonnementen Bel+SMS+Web tot €26,50 per maand zal een datalimiet van 250 MB gaan gelden. Voor duurdere abonnementen is de datalimiet 1 GB. Wie meer data nodig heeft kan voor €10 per maand 1 GB extra inkopen door de Internet Extra-databundel af te sluiten. Voorheen was het zo, dat klanten maximaal 10x het gemiddelde dataverkeer per klant mochten verbruiken. Bij overschrijding kreeg de klant een paar keer een waarschuwing. Pas daarna moest de klant extra gaan betalen. Dat leek een soepele regeling, maar was voor klanten nogal ondoorzichtig. Bovendien blijkt de FUP op termijn onhoudbaar, omdat het dataverbruik explosief toeneemt.

In de nieuwe regeling is die soepele opstelling verdwenen en betaal je bij overschrijding van de datalimiet altijd 3 eurocent per MB. Je ontvangt een notificatie via sms wanneer het datavolume van de bundel bijna is verbruikt. Volgens Vodafone liggen de nieuwe bundels ruim boven de huidige Fair Use Policy. De operator introduceert binnenkort een online tool waarmee klanten vanaf 6 september een indicatie krijgen van de hoeveelheid data die ze verbruiken.

Er komen nog meer wijzigingen aan: belminuten worden voortaan afgerond naar een hele minuut. In het persbericht legt Directeur Consumentenmarkt Bart Hofker uit waarom dat uit kostenoverwegingen is gedaan:

Door de hevige concurrentie is Nederland een van de landen waar mobiel bellen het goedkoopst is. Er zijn echter forse investeringen nodig om de kwaliteit en de capaciteit van ons netwerk naar een steeds hoger niveau te brengen. Denk hierbij aan snelheidsverhogingen en de uitrol van nieuwe netwerken. De klant verwacht niet alleen een goede prijs maar vooral ook een betrouwbaar en snel netwerk en uitstekende landelijke dekking.

Ook deze wijziging geldt alleen voor nieuwe klanten en verlengingen die na 6 september 2010 worden afgesloten. Bij Sim Only verandert er niets, omdat daar al sinds februari 2010 op hele minuten werd afgerond.

Een andere wijziging is dat klanten voortaan de keuze hebben uit twee nummers voor klantenservice: een gratis zelfservicelijn via de computer (1200) of een betaalde lijn waarbij je een medewerker aan de lijn krijgt (1201). Deze hulplijn kost €0,45 per gesprek, ongeacht de lengte.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 13 augustus 2010, 19:44
Categorieën iOS, Providers
Onderwerpen databundel, dataverkeer, Internet, Vodafone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.