De vernieuwde iCulture-app: jullie eerste feedback

De eerste feedback na de release van de vernieuwde iCulture-app. In dit artikel lopen we de belangrijkste punten langs.
Jean-Paul Horn | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

iCulture-app: bootscreenBegin deze week verscheen de vernieuwde iCulture-app. Het betekende de afgelopen dagen dat we bijna fulltime bezig zijn geweest met alle feedback die binnenkwam. We kregen gelukkig veel mooie complimenten en dankbetuigingen, maar er waren ook een aantal punten die we nog kunnen verbeteren. In dit artikel lopen we de belangrijkste punten langs.

Bekijk ook

Tadaaaa! De nieuwe iCulture-app is er!

De nieuwe iCulture-app is er! Met een nieuw uiterlijk, betere navigatie en alles bereikbaar met je duim. Probeer het zelf en laat weten wat je ervan vindt.

De push-notificaties

Over de push-berichtgeving hebben we veel feedback ontvangen. Er spelen daar een aantal verschillende zaken, die in sommige gevallen met elkaar te maken hebben.

  1. Push-notificaties werden dubbel ontvangen;
  2. De badgeteller werd niet netjes gereset;
  3. Artikelen konden niet geopend worden vanuit de push-notificatie;
  4. Er is geen filteroptie voor Breaking news of aparte categorieën.

De eerste drie punten hebben allemaal dezelfde oorzaak; de notificaties werden sinds de nieuwe app zowel door onze vorige ontwikkelaar Sharewire en door onszelf gestuurd. Dat levert dus dubbele en/of niet-werkende notificaties op. Vanmorgen hebben we de push-notificaties vanuit Sharewire laten uitschakelen, waardoor de eerste drie punten niet meer voor mogen komen.

Filter voor push-notificaties

In de huidige versie van onze vernieuwde app is het filter voor Breaking News komen te vervallen. Ook de fijnmaziger filteroptie voor categorieën zoals die in de vorige app aanwezig was heeft het helaas niet gered. We zijn aan het onderzoeken of en hoe we de filteropties in een volgende update terug kunnen brengen, maar helaas is dit vrij complexe materie (omdat je voor elke gebruiker apart zijn/haar gegevens moet bijhouden en dit per artikel steeds opnieuw moet opvragen). We willen hier serieus naar kijken, maar hebben hier wel echt tijd voor nodig.

Wil je helemaal geen push-notificaties voor de iCulture-app ontvangen, of bijvoorbeeld alleen het geluid uitschakelen? Bekijk dan deze tip: Notificaties uitschakelen voor specifieke iOS-apps via Berichtencentrum.

https://www.iculture.nl/tips/notificaties-uitschakelen-specifieke-ios-apps-berichtencentrum/

De favorieten

We kunnen het maar op een manier zeggen: we f***ed up! Mea maxima culpa! We hebben dit verkeerd aangepakt, en kunnen het helaas nu niet meer terugdraaien. In ons enthousiasme over de release hebben we compleet over het hoofd gezien dat er nog een vooraankondiging gedaan had moeten worden om jullie tijd te geven alle opgeslagen favorieten te kunnen noteren. Omdat veel lezers hebben ingesteld dat app-updates automatisch geïnstalleerd mogen worden of in enthousiasme meteen handmatig de update hebben gedaan, waren de favorieten ook gelijk overschreven.

Zoals we in ons aankondigingsartikel ook schreven was het technisch simpelweg niet mogelijk om de favorieten te migreren naar de nieuwe app. Dit heeft met de overgang van ontwikkelaar Sharewire naar nieuwe ontwikkelpartij aFrogleap te maken, en de transitie van de oude iCloud-opslagmethode naar het (vernieuwde en verbeterde) CloudKit. Dat neemt niet weg dat we meer hadden moeten waarschuwen. Nogmaals; dat spijt ons oprecht.

iCulture-fan Jordy (thanks!) heeft wellicht een methode gevonden om toch de oude favorieten terug te kunnen krijgen, maar die is wat omslachtig en gaat ervan uit dat je synchroniseert met iTunes en dat na de update van de app nog niet hebt gedaan.

Als eerste moet je controleren of op iTunes de app nog niet ge-update is. Zo niet dan verwijder je de nieuwe iculture app op je iOS device en synchroniseer je hem met iTunes. Dan zet je via itunes de oude iculture app weer op je telefoon en heb je de oude app weer met keurig al je favorieten. Dan maak je van al je favorieten screen shots en kan je de app updaten. Dan kan je in de nieuwe app de artikelen weer opzoeken en in je favorieten stoppen.
Het kost wat tijd maar aangezien ik er al veel reacties over heb gelezen vinden meer mensen dit misschien de oplossing.

De leesbaarheid

Niet helemaal onverwacht zijn de opmerkingen over de leesbaarheid. De vernieuwde app heeft een nieuw, clean design met veel witruimte, wat automatisch betekent dat er minder contrast aanwezig is. Ook is de fontgrootte (en -dikte) voor zowel de indexes (artikeloverzichten) als de reacties nu voor velen minder goed leesbaar. We gaan dit in de eerstvolgende update (sterk) verbeteren. Ook pakken we dan het contrast tussen ongelezen en gelezen berichten aan.

Voorleesfunctie en voorzieningen voor blinden en slechtzienden

In deze nieuwe versie van de app hebben we veel tijd en effort gestoken in verbeteringen voor onze visueel gehandicapte lezers, door bijvoorbeeld alle knoppen en opties nu van duidelijke labels te voorzien. Helaas blijkt er in de huidige versie een bug aanwezig te zijn, die ervoor zorgt dat iOS VoiceOver de artikeltekst niet “ziet” en dus ook niet kan voorlezen. Daar balen we uiteraard enorm van. We gaan deze bug uiteraard ASAP aanpakken en verwachten die in de eerstvolgende update gefixt te hebben.

Voorleesfunctie

De voorleesfunctie zoals die in de vorige app aanwezig was (technologie van Readspeaker; onze partner destijds) is komen te vervallen. Er is/was helaas geen budget om deze functionaliteit in de vernieuwde app terug te laten komen. We zullen bekijken of we het voorlezen terug kunnen laten komen, maar helaas geen beloftes. Dit is mede afhankelijk van budget en onze partner.

De reclame

iCulture-app: verwijder advertentiesReclame is nooit leuk. We begrijpen dat. We willen je graag uitleggen waarom dit noodzakelijk is.

Steeds meer mensen lezen onze nieuwtjes via de app of de mobiele website. Dat willen we natuurlijk blijven doen op de manier die je van ons gewend bent. We werken niet met subsidies of vrijwilligers, maar met een redactieteam die we een eerlijke vergoeding betalen en waarmee we dagelijks voor je klaar staan. Je kunt natuurlijk zeggen: er staan al advertenties op de desktopsite, daar krijgen jullie toch ook inkomsten uit? Maar daar wringt nu juist de schoen: als ons publiek steeds meer verschuift (naar de app), betekent het ook dat we onze inkomstenbronnen moeten verschuiven naar de plekken waar ons publiek is. Met al onze inkomsten bekostigen we onze medewerkers en andere onkosten, zoals ontwikkeling en onderhoud van de app, hosting, kantoorruimte, enzovoorts. In plaats van direct geld te vragen voor de app, hebben we ervoor gekozen om de app gratis beschikbaar te stellen aan iedereen en lezers de keuze te laten om de advertenties af te kopen (€2,99 voor 6 maanden, via Meer > Instellingen > Verwijder advertenties). Daarbij hebben we ons inziens een eerlijke berekening gemaakt wat een redelijke prijs is.

We snappen dat betalen voor apps en nieuws vreemd voelt en dat voor sommige lezers elke prijs te hoog is, maar in alle eerlijkheid: aan de in-app aankoop verdienen we minder dan aan de advertenties zelf. De advertenties zoals die nu in de app zichtbaar zijn, zijn voor ons een noodzakelijk verdienmodel om de site en app gezond te houden. Het enige andere alternatief is een betaalde app of helemaal geen app. We begrijpen dat hiermee een deel van ons publiek zou kunnen afhaken (namelijk de mensen die pertinent géén advertenties in apps willen zien en ook niet voor apps willen betalen), maar dat risico zijn we bereid te nemen als dat betekent dat we kunnen blijven schrijven voor onze fans.

We onderzoeken of we het abonnement in de toekomst kunnen uitbreiden met acties en exclusieve betaalde (app-)content, maar hebben hier nog geen beslissing over genomen. Een aantal lezers heeft aangegeven het abonnement dan meer waardevol te vinden, dus we willen hier zeker over nadenken, zonder anderen weer voor het hoofd te stoten.

Mogelijke traagheid van de app

Zoals het vaak gaat met grote releases zijn er altijd wat kleine hiccups door de massale belangstelling. We zijn hier op voorbereid, maar helaas ervaart een deel van onze lezers af en toe traagheid bij het openen van artikelen of het lezen van reacties. We werken hier hard aan en hebben het meeste piekverkeer nu goed onder controle, maar uiteraard zijn we nog druk bezig om de laadtijden te optimaliseren.

Foutmelding bij ‘Herstel aankopen’

Waarschuwing iCloud-abonnement iCulture-appEen aantal lezers meldt foutmeldingen bij het herstellen van eerdere aankopen. De gemelde foutmelding is “did not find required record type: receipt”. Voor het herstellen van de aankoop op een ander device is iCloud vereist; een beperking vanuit Apple voor dit type abonnement. Let er dus op dat je op het oorspronkelijke device waarop je de aankoop doet ook iCloud hebt ingeschakeld. Indien deze niet geactiveerd is, tonen we ook een duidelijke waarschuwing. Bij het herstellen van de aankoop op een ander iDevice (bijvoorbeeld je iPad) moet daar dus ook iCloud geactiveerd zijn, uiteraard met hetzelfde Apple ID als het oorspronkelijke device.
Controleer ook of op alle devices de volgende schakelaar is ingeschakeld: iOS > Instellingen > iCloud > iCloud Drive > iCulture.

Update 2 mei 2016, 11:30 uur: Voor iedereen die een foutmelding kreeg bij het terugzetten van de aankoop op meerdere devices; dit is nu opgelost. Het probleem bleek aan onze kant te liggen, waarvoor excuses.
Let op dat je op alle devices de iCulture-app eerst hard moet afsluiten. Open dan de iCulture-app op het device waar je oorspronkelijk de aankoop hebt gedaan. Zet vervolgens de aankoop terug op je andere devices waar je bent ingelogd met hetzelfde iCloud-account.

Automatisch verversen

Het verversen van de artikellijst in de app is op dit moment niet realtime. Dat heeft te maken met de performance van zowel de app als onze API (server). Het kan dus zijn dat je na ontvangst van een push-notificatie een nieuw gepubliceerd artikel niet direct in de artikellijst ziet staan. We hopen dat te kunnen optimaliseren en we zijn daar ook al druk mee bezig. Tot die tijd kun je zelf handmatig de artikellijst verversen met de bekende Pull to Refresh trekbeweging. Helaas is deze zo geprogrammeerd dat je de artikelpagina vrij ver naar beneden moet trekken voordat de lijst ververst. Deze ‘bug’ wordt gefixt in de eerstvolgende update. Het advies is dus om de artikellijst zo ver naar beneden te trekken als je kan. Je zult dan zien dat nieuwe artikelen weer bovenaan de lijst verschijnen.

Een woord van dank

Afsluitend willen we alle lezers enorm bedanken voor hun geduld, hun (waardevolle) feedback en de positieve reviews in de App Store. De hoeveelheid feedback is soms wat overweldigend, dus even geduld als je nog geen antwoord hebt ontvangen. Hopelijk hebben we met dit artikel de belangrijkste punten en zorgen weg kunnen nemen. En mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan hopen we op een mooie review in de App Store!

Wij werken nu weer non-stop door aan de eerste update. Heb je aanvullingen of andere punten, dan ontvangen we die het liefst via de feedback-optie in de app. Dat is voor ontwikkelaar @basthomas het meest overzichtelijk.

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 02 mei: Update geplaatst over herstellen aankoop op meerdere devices.
  • 2016 - 29 april: Sectie met uitleg over (automatisch) verversen artikellijst toegevoegd.
  • 2016 - 28 april: Controlestap over iCloud Drive toegevoegd.

Reacties: 101 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.