Reacties voor: Tim Cook: ‘Geen plannen om iOS en OS X samen te voegen’

In een interview zegt Tim Cook dat Apple niet van plan is om iOS en OS X samen te voegen. Ook vertelt hij over de samenwerking met Microsoft, en meer.
Lars Paymans -

Reacties: 15 reacties

  1. Apple heeft wel meerdere keren gezegd iets niet te doen en nadien brengen ze het wel uit. We zien wel 😉

  2. Dat Microsoft geen concurrent meer is, betekent dan dat ze Pages, Numbers en Keynote niet meer echt als kernprodukten zien. Oftewel: Office blijft toch gewoon de standaard in het zakenleven. Misschien komt dat besef wel door de samenwerking met IBM.

  3. Ik zou zo graag een Surface achtig tablet met OSX willen.. 🙂 zo veelzijdig en biedt hetgeen wanneer je het nodig hebt.

    Casualty op de bank en voor productiviteit klik je het toetsenbord eraan vast.

  4. Zucht… Dat mensen hier verbaasd over zijn zegt mij alleen maar dat nog steeds niemand snapt hoe Apple in elkaar zit. Touch is geen click mensen, dat is gewoon een natuurwet. Maar goed, fijn dat niemand Apple snapt anders zouden concurrenten ook zo goed als Apple kunnen worden. 🙂

  5. @Tom van Zummeren: Fijn, haal je über-simplistische stokpaardje maar weer ‘s van stal. Maar bedenk wel dat je daarmee alleen maar duidelijk maakt dat jij degene bent die ‘t niet begrijpt. Hoe iOS en OS X in elkaar zitten, of elk ander fatsoenlijk opgebouwd OS.

    Ga het niet nòg ‘s uitleggen, maar kijk alleen maar ‘s naar tvOS dat met nog minder touch invoer en meer klik (knopjes) dan enige Mac met trackpad toch echt een iOS afgeleide is. Zogoed als iOS ooit als OS X derivaat is begonnen…

    Natuurwet?? Het recht van de sterkste is er wèl één, maar bij mensen inmiddels geëvolueerd tot het recht van de slimste. Ik wens je dan ook veel sterkte, je zult het nodig hebben!

  6. Waarom €99 per jaar betalen voor Office 365 als je Pages, Keynote etc standaard meegeleverd krijgt?

  7. @Angelo:

    Als thuis gebruiker heb je er misschien genoeg aan, maar veel zakelijke gebruikers dan heb je wel echt een office pakket nodig meestal.
    Maar ik heb thuis ook geen office als ik wat nodig heb download ik wel pages of iets.

  8. Origineel geplaatst door Angelo
    Waarom €99 per jaar betalen voor Office 365 Als je Pages, Keynote etc standaard meegeleverd krijgt?

    Het lijkt erop dat Apple een stilzwijgende afspraak heeft met Microsoft dat Apple geen concurrent is in de zakelijke markt. Op software gebied wel te verstaan. Met de iPad Pro betreedt Apple natuurlijk wel duidelijk de zakelijke tablet markt maar de software laat Apple aan anderen over. De demonstratie door zowel Microsoft als Adobe spreken boekdelen. Apple wil wel de zakelijke markt beheersen maar dan puur op hardware en zet voornamelijk in op iOS. Ik geloof er geen bal van dat OSX en iOS niet samen gaan. Hoewel eigenlijk wel: ik denk dat OSX gewoon gaat verdwijnen. Kijk naar de huidige generatie A9 chips. Die zijn al sneller dan de chips in de net gelanceerde 12 inch MacBook. Ik weet zeker dat Apple niet tevreden is met de performance van de Intel chips. De volgende stap is een MacBook op iOS. Met de nodige aanpassingen. De iPad pro is een tussenstap. Niet voor niks wordt er druk getest met zaken als echte multitasking en toetsenborden. Zelfs de cursor is verhult alweer terug. OSX zal nog lang ondersteunt blijven maar zal zeker gaan verdwijnen. Met de A-chip lijn en iOS kan Apple straks Macbooks ontwikkelen die ze volledig in eigen hand hebben zonder afhankelijk te zijn van de grote chip jongens als Intel en AMD/NVDIA. De traditionele software makers als Microsoft en Adobe anticiperen nu al door hun iOS software verder te professionaliseren. Microsoft heeft al lang begrepen dat “if you can’t beat them, join them” de beste strategie is. Microsoft gaat zich meer richten op het traditionele Office pakket en zal ondertussen vechten voor zo’n groot mogelijke markt in Windows 10.

  9. Origineel geplaatst door Ferryman
    @Tom van Zummeren: Fijn, haal je über-simplistische stokpaardje maar weer ’s van stal. Maar bedenk wel dat je daarmee alleen maar duidelijk maakt dat jij degene bent die ’t niet begrijpt. Hoe iOS en OS X in elkaar zitten, of elk ander fatsoenlijk opgebouwd OS.
    Ga het niet nòg ’s uitleggen, maar kijk alleen maar ’s naar tvOS dat met nog minder touch invoer en meer klik (knopjes) dan enige Mac met trackpad toch echt een iOS afgeleide is. Zogoed als iOS ooit als OS X derivaat is begonnen…
    Natuurwet?? Het recht van de sterkste is er wèl één, maar bij mensen inmiddels geëvolueerd tot het recht van de slimste. Ik wens je dan ook veel sterkte, je zult het nodig hebben!

    Nee, ik denk dat ik mijn punt wat onhandig uitleg. Ik was ook wat kort door de bocht. Wat ik bedoel is dat Apple gewoon nooit gaat doen wat bijvoorbeeld Microsoft doet met Windows 10: één OS voor alle soorten devices. tvOS is nog veel meer een bewijs van mijn punt: een specifiek OS voor een specifieke situatie, in dit geval geen touch of mouse click, maar een afstandsbediening met knopjes en stem als invoermethode. Je kunt wel noemen dat tvOS is gebaseerd op iOS maar dat is iets wat gewoon een technisch detail is, daar merk je in de interface weinig van. iOS is ook gebaseerd op OSX dus volgens jouw benedenatie zijn al Apple’s OS’es al samengevoegd!

  10. @Angelo: De office apps op de iPad kun je ook zonder Office 365 gebruiken, dan zijn die ook gratis. En toch met meer gratis cloud opslag dan de gratis iCloud variant…

    Benieuwd trouwens of MS volgend jaar met een speciaal Office 366 abonnement komt, anders moet je het een dag zonder office stellen 😉

    @Tom van Zummeren: Gelukkig was ik helemáál niet kort door de bocht 😉 Nou ja, een héél klein béétje misschien – het lijkt wel besmettelijk 😁

    Wat ik bedoel te zeggen is dat de UI maar een heel klein, relatief makkelijk te vervangen, deel van een (goed opgebouwd) OS is. Een schilletje als het ware – de CUI op OS X (en andere UNIX varianten) heet zelfs bijna letterlijk zo heet (shell).

    En tvOS is imho een bewijs dat Apple wat dàt betreft z’n zaakjes aardig voor elkaar heeft als een (volgens henzelf tov iOS) 95% identiek OS met een flink afwijkende UI kan worden uitgebracht. Je zou – ietwat kort door de bocht 😉 – dus kunnen concluderen dat de UI maar 5% van iOS & tvOS uitmaakt.

    Maar ook verder denk ik dat je de verschillen tussen OS X en iOS vwb touchgeschiktheid zwaar overschat. In OS X zijn al lang heel veel touch elementen aanwezig met nagenoeg dezelfde gestures, en zelfs een zeer touch-geschikt schermtoetsenbord.

    De obstakels zitten dus voornamelijk in Apple policy, niet in de techniek (laat staan natuurwetten 😏)

  11. @WvB22: Pfff weer zo’n één die daadwerkelijk denkt dat de iPhone 6S daadwerkelijk sneller is dan de 12-inch MacBook. DAT IS NIET ZO

  12. @FerryMan: Nou ja, of je het nou een schilletje vindt of niet: dat is wat de gebruiker ziet. Jij benadert het zeer technisch door te zeggen dat de user interface maar 5% is van het OS. Voor de gebruiker is het 100%. En inderdaad, ze zouden het makkelijk kunnen ‘vervangen’ voor iets in de richting van Windows 10. Maar het gaat er ook niet om of het technisch makkelijk of moeilijk is. Het gaat om de gebruikersinterface, en ik vind dat een touch interface heel anders moet zijn in dan een interface voor muis en toetsenbord. Even wat concrete voorbeelden om mijn punt nader te verklaren:

    – Een swipe wordt in Windows 10 vertaald naar een klik en sleep als je een muis gebruikt. Dit is een zeer ongemakkelijke ‘gesture’ in het geval van een muis, maar heel natuurlijk voor touch
    – Pinch to zoom: iets wat je niet met een muis kunt doen, al zie je vaak dat dat dan vervangen wordt met scrollwiel, maar dan word je toch een beetje beperkt omdat het in dit geval wat onnauwkeuriger is.
    – Je muiscursor onderin het scherm gooien om een verbogen dock omhoog te krijgen, als je dit vertaalt naar touch zou dat betekenen dat je precies op de onderste rand van het scherm moet tappen. Vrij raar.
    – Een muiscursor can een “hover” activeren over elementen zodat je een tooltip kunt tonen. Dit is met touch onmogelijk.
    – Een muiscursor is preciezer dan een vinger, daarom kunnen elementen die je kunt klikken kleiner zijn in OSX dan in iOS. Op iOS moeten elementen groot genoeg zijn zodat je erop kunt tappen zonder vaak te missen.

    … dat soort dingen dus, en zo zijn er nog wel talloze dingetjes zoals deze te noemen. Ik vind dat je per type device over de interface na moet denken en niet maar alles over één kam scheren. Stel dat tvOS precies zoals OSX was, met dock en al, zou dat fijn werken voor een TV-interface? Nee, dat worden veel teveel handeling op een klein afstandsbedieninkje met beperkt aantal knoppen, bovendien is alles te klein om te zien vanaf de bank. Zouden de menu-opties bovenin het scherm van OSX apps lekker werken op een touch screen? Nee, te priegelig.

    Dus: een specifieke interface voor specifieke apparaten, zelfs tussen iPhone en iPad is er opnieuw nagedacht over de interface zonder alles domweg op te rekken (al is dat verschil vrij klein te noemen). Ja, ik vind het prachtig dat Apple het nooit gaat samenvoegen want zij denken tenminste nog na over de interface per device. Eigenlijk had ik niet anders verwacht.

    Ik bedenk me net dat het ook zou kunnen dat wij allebei het over iets anders hebben. Ik kan me best voorstellen dat de core van OSX en iOS wél samen zullen smelten, dus het 95% gedeelte wat jij noemde zeg maar. Onder water maak je als ontwikkelaar al gebruik van grotendeels dezelfde of soortgelijke API’s. Dat heeft dan verder geen effect op ‘het schilletje’. Maar het schilletje, dát is wat ik bedoelde.

    Holy crap, wat ben ik lang van stof af en toe 😛

  13. Origineel geplaatst door Tom van Zummeren: …Holy crap, wat ben ik lang van stof af en toe 😛

    Maar in ieder geval niet meer te kort door de bocht 😉Waarschijnlijk dachten we inderdaad aan een ander stukje OS.En bij een desktop/laptop OS denk ik ook niet aan een muis met de door jou (terecht) geschetste nadelen en beperkingen, die is imho achterhaald door touch. Gebruik al jaren (op OS X èn Windows) nog vrijwel uitsluitend touch/trackpad’s, en dan wordt het verschil stukken kleiner. Gestures, pinch to zoom maar bijvoorbeeld ook de edge-swipes zijn dan net zo makkelijk en intuïtief als op een touchscreen.En omgekeerd kun je een device/OS met touchscreen ook softwarematig heel simpel in één grote virtuele touchpad omtoveren, zodat je simpel tussen muisgestuurde en puur touch UI kunt schakelen (analoog aan het schermtoetsenbord, maar dan 100% transparant). Dat is geen theorie, maar iets dat je in Windows (8.1 en 10) al via driversoftware (van derden) kunt regelen, en dat werkt perfect. Echt het beste van twee werelden, en die mogelijkheid laat Apple liggen door touch en ‘ouderwetse’ (G)UI krampachtig gescheiden te houden.Terwijl touch nu met tvOS zelfs zijn intrede doet op de Apple TV…

  14. OSX op een iPhone hoeft niet van mij maar een IPad heeft dit wel nodig je kan zonder osx gewoon te weinig mee helemaal zakelijk Nu heb ik van de week is zitten kijken naar een collega die bezig was met ze MS tablet en moet zeggen hij ziet er niet uit maar die os heeft wel toekomst dat is een echte noodbook vervanger en het werkt goed USB aansluiting er op

  15. @ferryman,

    Je hebt gelijk dat het technisch gezien mogelijk is om op een OS voor de desktop een touch interface te ‘shoehornen’ en natuurlijk werken die gestures dan ook. Het probleem is dat je hiermee nooit 100% touch of 100% toetsenbord/muis goed werkend zult krijgen. Steve Jobs heeft dit destijds aangegeven, er zijn testen geweest bij Apple en om meerdere redenen hebben ze bewust besloten geen touch in Mac OS X gemaakt. Tom heeft al de verschillen uitgelegd tussen touch en muis. Ga ik niet verder over uitwijden.

    Zie hier wat ik bedoel. Wat microsoft types zoals jou niet snappen is dat een aanpak beginnen bij de techniek en daarna een interface erom heen bouwen niet werkt. Design is niet alleen het schilletje, het gaat er uiteindelijk om hoe iets werkt. Ik vind Johny Ive’s uitspraken over simplicity erg sprekend hierover. Want je merkt als gebruiker snel zat of iets echt intuitief in elkaar zit of dat er allerlei schillen omheen zijn gebouwd zoals bij het configuratiescherm van Windows 7+. Bij windows 8 was het ook de ene schil over de andere, de UI van een ui (laag over laag over laag). Tegelijkertijd hebben ze er nog een power/pauper-shell in geforceerd waarbij je van allerlei overcomplexe onlogische commando’s krijgt wat ook niet lekker werkt. Als je kijkt hoe cisco werkt met hun IOS commandline dan zie je hoe eenvoudig het kan, zolang je maar consistent bent.

    Een ander voorbeeld is Ubuntu (ja er bestaan meer OS’en naast windows en OS X), daar is ook van alles geforceerd qua touch interface waarbij het resultaat is dat het zijn (relatieve) populariteit grotendeels heeft moeten afstaan aan Mint. Het ligt er niet aan dat het van microsoft is, andere bedrijven hebben ook geprobeerd om een ‘alles voor alles’-OS/GUI te bouwen en zijn daar in gefaald.

    Herriner je nog de touch schermen voor windows 7? je weet wel die eerst voor 600 euro werden aangeboden en binnen een aantal maanden voor 200 in de uitverkoop alsnog niet verkochten… Het is een doodlopende strategie, het werkt niet om touch en desktop te combineren.

    Apple heeft bij IOS er voor gekozen eerst de interface goed te maken en daarna pas features toe te voegen die ze op een goede manier kunen laten werken.
    Zoiets zouden ze op het moment ook wel een keer bij iTunes mogen doen.

    TL;DR, ja het is technisch mogelijk, maar de praktijk leert dat het in de praktijk niet werkt.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.