Safari privacyfuncties ‘enorm effectief’: reclameinkomsten flink afgenomen
Apple probeert in Safari voor iOS en macOS te voorkomen dat je extreem getrackt wordt voor adverteerders. Nieuwe functies zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP) blijken daarbij enorm effectief. Volgens insiders heeft het behoorlijke invloed gehad op inkomsten. Als gevolg daarvan zijn de prijzen voor het adverteren in de Google Chrome-browser gestegen, terwijl die voor Safari juist met 60% zijn gedaald. Adverteerders zijn minder happig om in Safari te adverteren, schrijft The Information.
Interessante doelgroep
Voor adverteerders zijn Apple-gebruikers echter nog een interessante doelgroep, omdat ze meer te besteden hebben dan gebruikers van andere platformen. Het is alleen lastiger geworden om ze te tracken omdat adverteerders moeilijker een uniek ID kunnen vaststellen en volgen. Daardoor krijgen ze minder goed inzicht in browser-gewoontes waardoor ze ook lastiger een profiel kunnen opbouwen.
Andere aanpak
Volgens softwarebedrijf Nativo, dat reclamesoftware verkoopt, staat 79% van de Chrome-gebruikers toe om hun surfgedrag te volgen. Op de iPhone is dat maar 9% en op de Mac 13%. Adverteerders proberen het daarom nu anders aan te pakken of stappen over naar andere platformen. Een andere aanpak is bijvoorbeeld contextgericht adverteren. Je krijgt dan passende advertenties te zien bij het type artikelen dat je leest. Lees je veel over smart home, dan krijg je daarbij advertenties van smart home-producten te zien. Dit is dan niet gebaseerd op een persoonlijk profiel, maar op de inhoud van een artikel.
In iOS 6 begon Apple al met het beperken van advertentietracking en sinds kort breidt ITP dat nog verder uit. De achterliggende gedachte bij Apple is niet om uitgevers kapot te maken of om adverteerders weg te jagen, maar om de privacy van gebruikers te beschermen.
Safari
Safari is de Apple's eigen webbrowser die standaard beschikbaar is op iPhone, iPad en Mac. Safari draait op WebKit, de motor achter de browser en ondersteunt alle huidige internetstandaarden. Safari heeft allerlei handige functies, zoals het instellen van favoriete websites, bladwijzers, het Safari-privacyrapport, het aanmaken van Safari-profielen en nog veel meer. De browser krijgt regelmatig nieuwe functies, samen met grote iOS-, iPadOS- en macOS-updates. Lees hier alles over Safari en nuttige tips.


6 reacties
Ade
Mooi! En juist hierom ben ik ook een Safari gebruiker.
Jan Joost Visser
Goede ontwikkelingen. Wat mij betreft worden gepersonaliseerde aanbiedingen verplicht en gaan we terug op ouderwetse advertenties. En dat is exact wat er in het artikel staat beschreven, bij een smart home artikel krijg je smart home advertenties. Heel innovatief!
Angelus
Kan dit alleen maar toejuichen. Dat het verdien model daardoor zal evolueren zien we dan wel weer. Je hebt er niks aan dat al je data logs daar onbeveiligd staan opgeslagen.
JK
Onbegrijpelijk dat we het ooit zo ver hebben laten komen. Goed dat Apple er wat aan doet.
Michel
Nu die mailabonnementen (spam) nog effectief filteren.
Rednose
Ik vind niet dat Apple voldoende doet. Een Safari tracker blocker als Better van Ind.ie is imo nog steeds noodzakelijk.
En wat betreft in-app trackers doet Apple helemaal niets. Dan moet je echt een app als Guardian Firewall gebruiken, en schrikken van wat het allemaal blokkeert !