
Rechter: ‘Apple wist van MacBook met schermgebrek, ging toch door met verkoop’
Wat betekent dit voor jou?Zo’n twee jaar geleden kwam een probleem naar voren met het beeldscherm van sommige MacBook Pro-modellen. Gebruikers van het 2016 en 2017-model klaagden over vlekken met de belichting, met als resultaat een soort podiumlichteffect. Het probleem werd veroorzaakt door een zwakke flexkabel, dat in een opeenvolgende versie van de MacBook Pro werd opgelost. Maar intussen is een groep Amerikaanse gebruikers naar de rechter gestapt, die concludeert dat Apple wist van het defect maar desondanks door ging met de verkoop.
Rechter: ‘Apple wist van flexgate, ging door met verkoop’
Uit een verslag van Law360 blijkt dat de Amerikaanse rechter Edward Davila concludeert dat Apple wist van het defect. Bij het interne testen van het apparaat voor de verkoop had dit probleem al naar voren moeten komen, zo oordeelt de rechter. Apple zou daarom weten van het defect, maar desondanks de laptops blijven verkopen. De aanklager Mahan Taleshpour beweert dat Apple het defect van het scherm blijft ontkennen. Apple zou ook bewust reacties over dit probleem op het Support Community-forum hebben verwijderd.
Volgens de rechter draagt dit bij aan het bewijs dat Apple wist van het probleem, mits Apple inderdaad reacties bewust verwijderde. Al met al ziet het er niet goed uit voor Apple, die nog wel met een verweer komt.
Apple: Testen voor release brengt probleem niet naar voren
Volgens Apple klopt het niet dat het testen voor de release het probleem automatisch naar voren zou laten komen. Bovendien beweert Apple dat de conclusies die getrokken worden gebaseerd zijn op verkeerde aannames en niet op feiten. Apple zou het verwijderen van berichten van het supportforum niet ontkend hebben, maar zegt ook dat dit niet relevant is voor deze zaak. De rechter is het hier niet mee eens, want dit zou alleen maar bevestigen dat Apple wist van het probleem.
Sindsdien heeft Apple wel een reparatieprogramma voor flexgate gestart, maar dit geldt alleen voor de 13-inch versie. De verkoop van het 15-inch model ging door, zonder dat gebruikers in aanmerking kwamen voor het reparatieprogramma.
De definitieve uitspraak in deze rechtszaak volgt binnenkort.
Wat betekent dit voor jou?
Het is de vraag wat dit voor gebruikers betekent dit getroffen zijn door dit probleem. Als de rechter inderdaad oordeelt dat Apple wist van het defect en ondanks dat doorging met de verkoop, kan besloten worden dat Apple eventuele betaalde reparaties moet vergoeden. Maar of dat ook voor Europese gebruikers geldt, is nog maar de vraag.
Eventueel kan Apple alsnog besluiten of gedwongen worden om een wereldwijd reparatieprogramma in het leven te roepen, zodat gebruikers met dit probleem alsnog kosteloos bij Apple terecht kunnen. Ondertussen had Apple het reparatieprogramma voor de 13-inch versie verlengd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- IKEA SOMRIG: nieuwe smart home-knop opgedoken in online shop (08-12)
- Matter-update voor Eve MotionBlinds bevat twee handige extra functies (08-12)
- Luister de iCulture-podcast voortaan vanuit je Tesla Cybertruck (07-12)
- Anker belooft 15 Watt voor aanstaande Qi2-laders, geldt ook voor iPhones (06-12)
- Qi2-opladen komt naar iPhone 13 en iPhone 14 (05-12)
MacBook Pro
De MacBook Pro is Apple's krachtigste MacBook van de line-up. Je kan kiezen uit twee formaten (14- en 16-inch) met verschillende specificaties. De nieuwste modellen zijn de 14- en 16-inch uit eind 2023, voorzien van voorzien van de M3, M3 Pro-chip of de nog krachtiger M3 Max-chip. Nieuw is ook de spacezwarte kleur. In de modellen zit geen Touch Bar meer. Deze modellen hebben het vernieuwde design met miniLED-display, zoals die in de 2021-modellen geïntroduceerd werden. De 14-inch MacBook Pro M3 heeft iets minder poorten, maar verder wel hetzelfde nieuwere design. Alles over de MacBook Pro kopen, MacBooks vergelijken en meer lees je hier.

Reacties: 1 reacties