iculture-populaire-apps
Populaire Apps

‘Pak het uitgeven van apps netjes aan, dat voorkomt gedoe’ (gastblog)

Brechtje de Leij, Senior Productmanager Mobile bij Sanoma Media, geeft tips over het bouwen en uitgeven van apps voor de iPhone en iPad. Ze onderstreept het belang van goede afspraken en respect voor privacy.

Brechtje de LeijDit is een gastbijdrage van Brechtje de Leij (@brechtjedeleij), Senior Productmanager Mobile bij Sanoma Media. Ze is regelmatig gast op events om te spreken over de mobiele strategie van onder andere NU.nl. Ze onderstreept bij app-ontwikkeling het belang van duidelijke afspraken en het respect voor privacy, omdat beide onderwerpen achteraf tot vervelende situaties kunnen leiden. Dit artikel verscheen eerder op de Google+-pagina van De Leij en is op ons verzoek in aangepaste vorm hier doorgeplaatst.

De tijd van pionieren is zo langzamerhand voorbij voor mobiel. De penetratie van smartphones is 60% en groeit nog steeds. Maar liefst 25% van de tijd die we spenderen aan media verloopt via een mobiel apparaat en websites worden steeds vaker mobiel bezocht. We besteden 80% van de mobiele tijd in apps. Of het nu een eenmalig eventappje is, een game-app of een app voor content. We hebben er een heleboel, en er komen er alleen maar meer bij. Ik hoef je niet meer te vertellen dat je “iets met mobiel moet”.

Uit onwetendheid gaan niet alle bedrijven even handig te werk. Of ze realiseren zich nu pas wat de gevolgen zijn van eerdere, niet altijd bewust genomen keuzes. Stel je het volgende eens voor. Je hebt een mooie website laten bouwen, voor veel geld. De website wordt goed bezocht, en je hebt er een mooie business mee opgebouwd. Hij loopt zo goed dat je voortaan zelf aan de website wilt gaan bouwen. Geen probleem toch?

Stel je je nu eens voor dat dat niet kan. Dat je een nieuw websiteadres moet registeren. Dat je elke letter die ooit op de website is gepubliceerd over moet typen op de nieuwe website en je opnieuw moet de zoekresultaten in Google moet opbouwen. Het allerergste is nog dat je één voor één gebruikers de weg naar de nieuwe site moet wijzen. Dat is malligheid voor online, maar bij apps aan de orde van de dag. Althans, het is aan de orde zodra je wilt wisselen van leverancier, of als je het fijner vindt dat wat van jou is, ook bij jou te vinden is in de App Store.

Apps op je eigen account

Het probleem is duidelijk te zien in de App Store. Zoek maar eens op een paar grote appbouwers. Je vindt daar een keur aan appjes. De naam van de appbouwer staat er mooi bij, naast de naam van de app. Want degene die de app indient, lijkt opeens de eigenaar. Veel bedrijven vinden het veel te veel gedoe om een eigen account aan te maken. “En hoe werkt dat indienen dan allemaal precies? Nee, doen jullie dat gewoon maar.” Gebruikers kunnen met één aanraking in de App Store namelijk kijken naar de andere apps van deze uitgever en gaan deze wellicht downloaden. Als je bedrijf meerdere apps heeft, is het dus zonde als ze niet op jouw account staan. Daarbij is het voor de bekendheid van het merk ook jammer als de naam van de bouwpartij als uitgever in de App Store staat, in plaats van jouw naam.

Vast aan appbouwer

Het wordt pas problematisch als je weg wilt bij de appbouwpartij, of de apps toch liever in je eigen account wilt zetten. Apple laat je namelijk niet de naam van de uitgever wijzigen. Dus als je Bouwpartij A de app hebt laten maken en deze via hun account is ingediend, en dan naar Bouwpartij B over wilt, of gewoon liever de apps in je eigen account hebt, dan rest maar één ding: een geheel nieuwe app vrijgeven en deze indienen onder je eigen naam. De oude app blijft gewoon bestaan, die kun je niet ‘terug laten trekken’ van de telefoon van een consument. Je kunt wel met banners of het vervangen van de content in de oude app gebruikers proberen te bewegen van app te wisselen, maar dit is natuurlijk best een risico. Misschien hebben gebruikers er geen zin in, of hebben ze een concurrent gevonden. Inmiddels heeft OV9292 het gedaan, RTL met Buienradar, iCulture en wij met NU.nl ook, en ik denk dat nog veel meer zullen volgen.

Pak privacy netjes aan

Ook wat betreft privacy is de tijd van ‘alles kan en mag’ wel een beetje voorbij. Apple zelf is al strenger geworden. De UDID mag bijvoorbeeld niet meer worden gebruikt in iOS-apps. Je moet Apple’s Advertising Identifier gebruiken, die consumenten in iOS6 zelf aan en uit kunnen zetten. Deze wordt gebruikt voor bijvoorbeeld om te beperken hoe vaak een gebruiker een advertentie krijgt te zien. De locatie moet netjes gevraagd worden en de consument kan de toegang tot zijn locatie per app uitschakelen. Ook Europa is wakker geworden en ik denk dat het niet lang duurt voordat er regelgeving komt over wat apps wel en niet mogen. Pak apps uitgeven dus meteen netjes aan, dat voorkomt gedoe.

Zelf controleren wat een app uitspookt

Apps vragen geregeld een hele bult machtigingen waarvan je je kunt afvragen of ze nodig zijn. En dan mag een app ineens een heleboel. Bij Clueful kun je checken wat een iOS-app allemaal uitspookt. Als consument moet je hier zelf op letten, hoewel ik het ook een verantwoordelijkheid van de uitgever en de appbouwer vind. Kijk er kritisch naar en vraag alleen wat nodig is.

5 Tips voor appbouwers

In Nederland zijn veel bedrijven die apps bouwen. Ook zij hebben de overstap van pionieren naar professionele business gemaakt. Pak het dus samen meteen goed aan.

  1. Maak eerst afspraken over alle details
    Van bouwen, testen, indienen, updates tot wat er precies wordt gemeten en gedaan met betrekking tot gebruikers(data), uiteindelijk ben jij verantwoordelijk. Zorg dat alles netjes op orde is.

    • Leg alles vast in een contract met de bouwpartij. Jij betaalt, zij bouwen. Maar het is jouw app, de broncode is en blijft van jou. Jouw account wordt gebruikt.
    • Gebruik een goed meetpakket, bijvoorbeeld Google Analytics for Mobile (nog in bèta, maar werkt top).
    • Rust elke app uit met een automatische crash reporter tool (bijvoorbeeld Bugsense), zodat crashes (geanonimiseerd) opgelost kunnen worden.
    • Bouw geen extra SDK’s in (hulpmiddelen om software-onderdelen te maken) of informeer de gebruiker er transparant over.
    • Vraag alleen machtigingen die de app echt nodig heeft.
    • Neem een onderdeel over privacybeleid en -voorwaarden op in de app. Hier wordt uitgelegd wat met verzamelde data wordt gedaan.

  2. Gebruik altijd je eigen account
    Mocht een iOS-app niet via jouw account zijn ingediend, en je wilt deze app houden, dan kun je gebruikers beter nu dan later migreren. Het wordt alleen maar moeilijker.
  3. Let goed op keywords
    De meeste apps worden gevonden door te zoeken in de App Store. Let op de naam die je kiest, zet daar zoveel mogelijk relevante woorden bij en voer alle keywords in die mensen maar zouden kunnen gebruiken.
  4. Hou rekening met reviewduur
    Een app zo snel mogelijk gepubliceerd krijgen bij Apple is lastig. Je krijgt per account een beperkt aantal ‘extra snelle’ reviewopties. Gebruik deze alleen als er écht iets mis is met de app. Voor andere bugs ga je het gewone reviewproces in. Maar na indienen duurt het gemiddeld acht werkdagen voordat een update wordt goedgekeurd. Als je pech hebt, kan het weken duren.
  5. Als je reviews belangrijk vindt
    Ik vind het gebedel om sterretjes soms wat gênant, maar als je positieve reviews in de App Store wilt, dan is het handig om na bijvoorbeeld twintig keer gebruik – dan is iemand wel fan van je app – een pop-up te tonen waarin om een beoordeling wordt gevraagd.
  6. Aan de slag

    Apps worden steeds meer professionele business. Er worden bakken geld mee verdiend, denk aan Candy Crush en Angry Birds. We zijn als consumenten ‘mobile first’ en zien content vaker in een app dan op een site. Maar als je aan de slag gaat met apps, let dan wel goed op hoe je het aanpakt. Als mobile je core business is of wordt, zorg er dan voor het ook een veilige en betrouwbare business is.

    Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 mei 2013, 16:45
Categorie Apple
Onderwerpen app store, developers, mobiel bankieren, ontwikkelaars, populaire apps, review

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.