Onderzoek: ‘Nieuwkomers hebben het moeilijk in App Store’

Nieuwe ontwikkelaars hebben het lastig in de App Store. Dat blijkt uit cijfers van Distimo. In de ranglijsten staan vooral apps die al langer bestaan.

line popAls je net begint met het programmeren van iOS-apps is het lastig om succes te hebben. Dat blijkt uit een rapport van Distimo. De ranglijsten van de App Store zijn vooral gevuld met apps van oudgedienden en gevestigde namen zoals Facebook, Google, Disney en Gameloft. In de top 250 van appontwikkelaars in de iOS App Store is maar 2% nieuw. Bovendien is het lastig om door te breken met een nieuwe app: in de top 300 apps staan vooral titels die al wat langer bestaan. Slechts 17% is nieuw. Distimo keek ook naar de Google Play Store: daar was 12% van de apps nieuw, de rest bestond al veel langer.

Wat inkomsten betreft zijn de nieuwe apps ook maar goed voor een klein deel van het geld dat in de App Store omgaat. Bij iOS is dat 12%, bij Android 18%. De meest gedownloade nieuwe applicaties in de periode oktober 2012 tot januari 2013 waren Temple Run 2, Google Maps en Line Pop (zie hierboven). Die laatste ken je waarschijnlijk niet, omdat die app voor 87% door Japanners werd gedownload. Het volledige rapport is te downloaden op de website van Distimo. Ook kun je maandag 4 maart een webinar volgen over dit onderwerp.

revenue-share-new-applications

top 10 nieuwe apps

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 februari 2013, 17:30
Categorie Apps
Onderwerpen app store, distimo

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.