De Apple Watch is nog maar een paar maanden verkrijgbaar, maar dat was genoeg voor Apple om driekwart van de smartwatchmarkt te veroveren. Dit blijkt uit data van onderzoeksbureau Strategy Analytics. Zij veronderstellen dat Apple in het tweede kwartaal dit jaar vier miljoen Apple Watches heeft verkocht, waarmee ze de concurrentie ver achter zich laten. Samsung staat op de tweede plek, maar wist slechts een tiende van deze verkoopcijfers te halen.
‘4 miljoen Apple Watches verkocht’
Volgens het onderzoek werd de Apple Watch 4 miljoen keer verkocht en gingen Samsung’s smartwatches 400.000 keer over de toonbank. Smartwatches van andere merken op de markt zouden in totaal zo’n 900.000 keer zijn verkocht. In totaal zouden er 5,3 miljoen smartwatches zijn verkocht in het tweede kwartaal van 2015.
De onderzoekers baseren zich bij sommige smartwatches op eigen data. Apple heeft zelf niet bekendgemaakt hoeveel Apple Watches er in het afgelopen kwartaal zijn verkocht. Ze willen deze data namelijk niet delen met concurrenten. We weten wel dat Apple in het derde fiscale kwartaal (ook wel het tweede kalenderkwartaal) 2,64 miljard dollar omzet heeft gemaakt in de categorie ‘Overig’, waar de Apple Watch onder valt. Zonder de Apple Watch zou dat bedrag op $1,6 tot $1,7 miljard zijn uitgekomen.
Volgens Tim Cook heeft Apple zelfs nog meer verdiend aan de Apple Watch, omdat de verkoop van andere producten is afgevlakt. De onderzoekers baseerden zich waarschijnlijk op deze kwartaalcijfers, om uit te rekenen hoeveel Watches er zijn verkocht.
Apple is hoe dan ook tevreden met de verkoop van de Apple Watch: volgens Tim Cook ging de Watch sneller over de toonbank dan de eerste iPhone en iPad, toen deze producten in 2007 en 2010 werden aangekondigd.