Mac App Store

Is de Mac App Store een ghost town? Ontwikkelaars delen hun cijfers

Iedere ontwikkelaar streeft naar een plekje in de App Store-hitlijsten. Maar op de Mac sta je verrassend snel bovenin de App Store-lijst en verdien je opvallend weinig.
Redactie - · Laatst bijgewerkt:

Mac OS X: na de App Store ook CydiaBijna iedere ontwikkelaar streeft er naar: de toppositie van de App Store-hitlijsten. Je komt alleen in deze overzichten als je app vaker wordt gedownload dan alle andere. Daarna versterkt het succes zich nog eens extra, omdat App Store-bezoekers jouw app zien staan. Maar hoeveel download heb je nou eigenlijk nodig om in de Mac App Store een hit te scoren? Niet heel veel, blijkt uit cijfers van een Nederlandse ontwikkelaar die wij spraken. Andere ontwikkelaars beamen dat: met slechts een paar honderd sta je namelijk al op de eerste plaats.

Het balletje kwam aan het rollen toen Sam Soffes de app Redacted uitbracht. Deze €4,99 kostende app maakt het makkelijk om foto’s te voorzien van blur, pixels en zwarte balken. Handig voor mensen die vaak een dergelijke bewerking moeten doen. Meteen op de eerste dag stond Redacted al op nummer 8 in de lijst van betaalde apps en op nummer 1 in de lijst voor grafische apps. Soffes verkocht maar 94 stuks om die positie te halen. Hij verdiende er uiteindelijk maar 302 dollar mee, omdat Apple zoals bekend 30% van de verkoopprijs opstrijkt. In een blogpost illustreert hij zijn verhaal aan de hand van cijfers.

Wat deprimerend is aan het verhaal, is dat je blijkbaar maar heel weinig downloads hoeft te hebben om in de top 10 te komen. Voor (onafhankelijke) ontwikkelaars is dat slecht nieuws, want het betekent dat er in de Mac App Store maar weinig te verdienen valt. Als ontwikkelaars in de top 10 zo weinig verdienen, hoe erg moet het dan wel zijn met de andere ontwikkelaars die ver buiten de top 10 blijven?

Mac App Store: een ghost town?

Andere bekende Mac-ontwikkelaars waren ook zo aardig om cijfers te delen: Clear for Mac staat in de top 15 en verdiende afgelopen woensdag slechts 453 dollar. Mensen reageerden geschokt: is de Mac App Store een ghost town geworden, waar niemand meer komt en – vooral – waar niemand iets koopt?

Ontwikkelaar RealMac (Clear, Ember, RapidWeaver, Typed) durfde nog wel meer cijfers te delen: Clear for Mac levert een stuk minder op dan Clear for iOS. Ook andere apps van RealMac leveren onvoldoende op om een ontwikkelstudio draaiend te houden. Dan Counsell van RealMac raadt andere ontwikkelaars dan ook aan om niet alleen afhankelijk te zijn van de Mac App Store. RealMac heeftnog meer inkomstenbronnen, zoals advertenties, affiliates en abonnementen.

Hoe zit het in Nederland?

De Mac App Store laat niet zien hoe vaak een app in de hitlijst is gedownload. Bezoekers van de App Store weten daarom niet hoeveel downloads er nodig zijn om op de eerste plaats te belanden, maar ontwikkelaars kunnen zelf wél zien hoe vaak een app wordt gedownload. De maker van een app die op de eerste plaats staat, weet daarom precies hoeveel downloads daarvoor nodig waren.

Zo ook Emiel Janson (@emieljanson), de ontwikkelaar van de populaire OS X-belapplicatie Dialogue. Deze app verscheen in 2013 in de Mac App Store en was in Nederland al snel de populairste, betaalde Mac-app. Hoeveel downloads waren daar precies voor nodig? We vroegen het na en het blijkt iets minder dan tweehonderd te zijn.

Na één dag in de App Store stond Dialogue op de eerste plek, met 198 downloads uit Nederland. Het land met de meeste Dialogue-downloads was de Verenigde Staten – waar de app met 953 downloads op dag één op de vijfde plek stond. In onderstaande tabel zie je een greep uit de landen waar Dialogue werd gedownload en hoeveel er nodig was om in de App Store-overzichten te komen. Het laat zien hoeveel downloads je in 2013 ongeveer nodig had om hoog in de lijsten terecht te komen.

Bekijk grafiek Verkopen Dialogue-app via Mac App Store, 2013.

Het verschil tussen posities in de Mac App Store kan vrij klein zijn. In de Verenigde Staten klom Dialogue een dag later van de vijfde naar de derde plaats, toen het aantal downloads steeg naar 1.009.

Terug naar 2015

Bovenstaande gegevens zijn van 2013, toen Dialogue voor het eerst in de App Store verscheen. In de tussentijd zijn er ook veel nieuwe Macs verkocht (zie hieronder), maar dat betekent niet dat er nu veel meer OS X-apps worden verkocht.


Bekijk grafiek Verkopen Mac.

Is de conclusie nu dat je met Mac-apps niets kunt verdienen? Dat is ook niet bepaald waar. Sinds de introductie van Dialogue, heeft deze in totaal 150.000 dollar opgeleverd. Dialogue had na de eerste dag meer dan 10.000 euro opgeleverd, waarvan 361 euro afkomstig was uit Nederland. De grootste omzet werd op launch day gemaakt in de VS, waar 3.710 euro aan de app werd besteed. Niet slecht voor een app uit Nederland!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 mei 2015, 13:06
Categorie Apps
Onderwerp app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.