Reacties voor: KPN wil extra vergoeding voor chat- en VoIP-diensten

KPN gaat 4000 tot 5000 medewerkers ontslaan wegens tegenvallende omzet. Dat komt door verplichte tariefsverlagingen, maar ook door veranderend consumentengedrag: mensen bellen en sms'en niet meer.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 59 reacties

  1. 4000-5000 banen schrappen, meer geld voor VoiP, come on KPN.. moet ik mn contract opzeggen?? is dat wat jullie willen…

  2. Snap niet waar ze moeilijk om doen. Het gaat (neem ik aan) om klanten die een abonnement hebben dus die per maand een vast bedrag betalen. Vraag me af hoe ze dan minder omzet kunnen hebben.

  3. Wederom leggen carriers het probleem bij de gebruiker. Ze hebben het er maar lastig mee om in te spelen op de markt. Waar is de innovatie bij deze mastodonten?

  4. Dit had ik al verwacht. Straks gaat alles via internet en wordt er niet meer gebeld via de telefoon netwerken. Misschien duurt t nog jaren voordat de telefoonmaatschappijen het door hebben, maar het is wel de toekomst!

  5. Dit is mij ook niet echt duidelijk… Ik betaal elke maand een X bedrag en of ik nu die bel minuten op maak of niet, ik heb er toch voor moeten betalen. Dus men kan gerust aan mij verdienen hoor!!

    Elke maand 29,95 en 150 belminuten. Ik bel maar 50 minuten per maand dus ik hou elke maand over. Dat is toch ook geld verdienen, ik heb het wel ingekocht maar gebruik ze niet.

    Dit is gewoon een verkapte manier om weer extra geld uit mensen hun zak te trekken. Ze zijn toch zelf begonnen met internet aan te bieden via je mobiel, hadden ze dat gewoon niet moeten doen.

  6. Tegenvallende cijfers? Tja, met 591 miljoen Euro aan winst vergeleken met 449 miljoen Euro in het vorige jaar, een stijging van 32%, zal je inderdaad moeten gaan snijden…

  7. stond net op het punt om bij t-mobile weg te gaan en naar een alternatief te gaan kijken, KPN valt al af!!!

  8. Kijk dit is natuurlijk weer pure geld klopperij…
    Bellen en sms’en zijn variabele winsten, echter zijn de grote jongens in deze markt dit min of meer gaan zien voor vaste winsten en zijn hier op gaan investeren.

    Nu dus door welke oorzaak dan ook de winsten uit belminuten en sms’en tegen vallen, proberen ze hun eigen fout weer recht te zetten door de burger op een andere manier het geld uit de broekzak te kloppen.

    totaal ontoelaatbaar zou ik zeggen… wederom een pracht van een feit dat het niet gaat om klanttevredenheid maar om de vieze stinkende rotcenten!

  9. Ik gebruik dus ook whatsapp maar gebruik het voornamelijk over het wifi netwerk.. hoe kan kpn controleren of er gebruik wordt gemaakt via de whatsapp dienst van de iphone is dit mogelijk?? en wat zullen dan de prijzen bedragen voor een verstuurd whatsapp bericht gaan ze straks hetzelfde tarief als een sms wellicht instellen??

  10. Blij dat ik helemaal geen producten meer van dat bedrijf afneem !
    Blijven de consument belazeren !

  11. Het is net als met platen maatschappijen, ze lopen achter de feiten aan met verouderde businessmodellen.

    Hoe kan je nu extra geld gaan vragen voor “speciale” data? Volgens mij is elk signaal hetzelfde en zet de ontvanger het bericht van de ontvanger om naar iets. Ze doen nu net of dit speciale data is dat over hun net gaat.

    KPN moet zich diep gaan schamen dat er zoveel mensen uit moeten na zoveel winst!!!

  12. Ik snap deze actie van KPN ook niet… De inkomstendaling schijnt niet veroorzaakt te worden door een terugloop in klantenaantallen, maar door meer gebruik van diensten die lopen via het mobiele internet. En dat snap ik dus niet! Klanten met een abonnement kopen van te voren de belminuten, smsjes en data in dus, of ze het gebruiken of niet, die inkomsten heeft KPN al! Het enige wat ik me kan bedenken is dat KPN uitgegaan is van verwachte inkomsten die zouden moeten voortgevloeid zijn uit het aantal belminuten en smsjes die buiten de bundels van klanten vallen… Maar dat zou enorm dom zijn omdat elke idioot had kunnen bedenken dat men steeds meer gebruik maakt/gaat maken van datadiensten! Het is niet een trend dat pas gisteren of eergisteren heeft plaatsgevonden!!! Epic fail van KPN…

  13. Dit is weer een reden waarom ik nooit voor kpn zou kiezen. Door deze stomme policy van hun gaan we er vroeg of laat allemaal wat van merken.

    want dit gedrag gaat ook door andere operators overgenomen worden. Want zo krijgen ze extra geld in de pocket.

    En alle comments boven mij het klopt allemaal wat jullie zeggen. Maar ja KPN wil gewoon meer geld. En ze zien juist wel in dat de toekomst in internet zit dus willen ze nu al mensen dwingen om geld af te staan. Men betaald een bedrag voor internet waar bemoeien hun zich nou mee wat we ermee doen.

    @ remco kpn verdient ook aan mensen die een vast bedrag betalen maar veel buiten de bundel bellen of mmsen. Of aan mensen die geen smsbundel hebben en wel zo 200 sms maal 25 cent betalen. Deze inkomsten lopen ze nu mis door whatsapp skype Viop etc.

    Als gevolg is dat wij dus nu voor een internetabo moeten gaan betalen en ook extra om gebuik te maken van die diensten.

  14. Vodafone doet dit ook al, op abonnementen onder 40 euro is het niet toegestaan om SMSOIP en VOIP te gebruiken. Ik weet alleen niet of dit gecontroleerd word.

    Verder lijkt het mij een slechte ontwikkeling. Internet is internet, hoe men het ook gebruikt. Alleen op data hoeveelheid kan ik het nog begrijpen.

  15. Men moet zich gaan realiseren dat de tijden van mooie aanbiedingen, gratis telefoon en onbeperkt bellen en surfen voorbij zijn.

    Iedereen die nu roept dat ze dus maar niet bij KPN gaan uitkomen, zal in de toekomst ook erg teleurgesteld worden door de andere providers. Die gaan nl weer inspelen op deze ontwikkeling. T-Mobile heeft afgelopen maand ook hun abonnementen aangepast (weet je nog, je kreeg zoveel meer vrijheid voor meer geld). Het gaat alleen maar duurder worden en iedereen volgt, omdat je nu eenmaal graag je iPhone wilt blijven gebruiken.

  16. Eerst de platenboeren die digitale muziek te laat zagen komen aanwaaien, toen de uitgevers die niet snappen dat mensen een e-book lezen en nu komt KPN erachter dat we met z’n alleen geen antiek meer willen gebruiken ….

    Who’s next?

  17. Ongelooflijk deze actie van KPN, de klanten gebruiken ons product anders dan wij hadden verwacht en daar gaan we ze voor pakken. Een struikrovers mentaliteit. Nog een jaartje vast aan mijn KPN contract en dan toch maar over na een andere provider als dit een serieus plan gaat worden.

    Internet moet maar in handen komen van de staat en gratis beschikbaar worden voor iedereen! Vroeger toen KPN nog een staatsbedrijf was, werd er gelet op kwaliteit en dienstverlening. Vercommercialisering brengt verloedering!

  18. Betaal toch. Easy money voor ze zelfs.

    Kun je nagaan hoeveel ze dan verdienen als je buiten je bundel komt.

  19. Stink KPN, zoek het uit! Ik zal noooooit een mobiel abonnement afnemen bij jullie, stik er maar in! 😀

  20. Zolang het een grote winst blijft zouden ze zulke dingen niet mogen doen, maarja de aandeelhouders I guess?

  21. Dus als ik het goed begrijp zijn die ontslagen ontstaan door omzetverlies door social media, chat (whatsapp) en VoIP en tegelijk willen ze voor precies diezelfde dingen ook weer geld heffen? Dat betekent dus dubbel winst voor hun, uiteindelijk. Belachelijk! :r

  22. Omdat ook KPN best duur is gaan klanten alternatieven zoeken/ontwikkelen. Als jullie dan weer duurder worden graaf je je eigen graf. Ik vond 10,- voor internet ook niet echt duur voor wat je er daarintegen mee kan. Bellen dan weer wel….

  23. De mobiele providers hadden de databundels vanaf het begin veel duurder in de markt moeten zetten. Nooit begrepen waarom ze dat nooit hebben gedaan. Internet via mobiel is al tijden goedkoper dan bijv. ADSL, zeker als je vergelijkt op techniek. Logisch dat je mobiel natuurlijk een datalimiet standaard hebt.

  24. Het is eigenlijk gewoon te schofterig voor woorden dat ze ondanks de enorme winst die ze hebben behaald 4 a 5000 mensen ontslaan…

    Stelletje graaiers ik dacht dat ze bij T-Mobile erg waren maar dit is helemaal van de zotte …

  25. Mensen Whatsappen en Facetimen OMDAT het gratis is.
    Als de kosten hiervoor verhoogd worden is het niet meer nodig dit te gebruiken en kan iemand net zo goed smsen of ‘videobellen’

  26. Jammer wilde net overstappen van T-mobile naar KPN maar blijkt één pot nat. Telefoonmafia!

  27. Ik lach me rot om al die reacties hier! Dingen roepen in de zin van”ik ben weg bij KPN”. Twee weken geleden riep iedereen dit ook over T-mobile! Blijft dus voorlopig alleen vodafone over, totdat die ook weer iets doen waardoor ze meer winst kunnen halen!

    Accepteer dat het commerciële bedrijven zijn die alleen maar bestaan om geld te verdienen!

    Ik verwacht dat in de toekomst bellen en sms’en veel goedkoper zal worden en internet minimaal net zo duur als vast internet, zo iet nog duurder. En ik vind dat begrijpelijk!

  28. Een kat in het nauw doet rare sprongen. KPN begint me steeds meer te vervelen. En dan bedoel ik hun abonnementsvormen. Hoewel ik verder goede ervaringen heb met hun bereikbaarheid, ook in het buitenland.

    Behalve hier op ‘t dorp dan. Hier lukt het me niet 3G te krijgen… Thuis heb ik er geen last van, want met de iPhone ben ik via WiFi verbonden met internet.

  29. Wat het management van KPN wil, is dat de mogelijkheden van internet worden beperkt, tot wat zij wel goed vinden.

    Het KPN slogan was toch ” ZO’N iPhone verdient toch een topnetwerk “.

    Door mismanagement vallen er heel veel ontslagen. en het verlies op de winst, die gaan we bij het
    publiek (lees klootjesvolk) halen.
    Dat is wat het KPN management zegt!?

  30. Ik denk dat ik mijn klanten ook meer laten betalen als ze niks bij me kopen.

  31. Klanten blijven toch een hinderlijk bijverschijnsel bij het zaken doen!

    Toekomst:
    Alléén data verbinding. Géén telefoon, géén sms.
    Klant gebruikt de data verbinding om te communiceren zo hij/zij wil. Skype, Facebook, whatsapp, foto’s, verzin het maar.
    Communicatie is verzenden en ontvangen van data, zij het gesproken, geschreven of anders.

  32. Het gras is altijd groener….

    …en nu niet allemaal huilend terug komen naar T-Mobile.

  33. Ik persoonlijk vind ook dat kpn te dure abonnementen verkoopt een iPhone begint daar al voor €35,- per maand voor 150 bel min/sms incl 1000 mb dezelfde bundel heb je al bij t-mobile vanaf 29,50 per maand.

  34. KPN wil dat klanten extra gaan betalen voor onbeperkt gebruik van VoIP en chat via het 3G-netwerk.

    Huh? Naar mijn informatie heeft KPN helemaal geen onbeperkt gebruik van Voip/ Chat via 3G. Kost allemaal data en daar moet je juist extra voor betalen.

    Ik bedoel het klinkt wel leuk, gratis bellen via Skype enzo, maar als je dat veel gaat doen ga je net zo goed extra betalen.

    Wat betreft Whatsapp etc. krijgt KPN de rekening gepresenteerd voor de schofterig hoge kosten van SMS’jes en MMS’jes (al dan niet buiten de bundel). 80 tekens ASCII verzenden kost microcenten these days maar was een heerlijke cashcow. Door achter de feiten aan te lopen en louter te incasseren betaal je nu de rekening.

    Los van dit alles heeft deze ontslagronde weinig te maken met nieuwe technieken maar met een organisatie die veel te dik is en te veel kost. Wij Nederlanders werken weinig, leren weinig en kosten veel. Wil je als onderneming blijven meespelen dan moet je wel werk verplaatsen naar andere landen.

  35. Tsja, voor al die schreeuwlelijkerds die afgelopen maanden zo aan het klagen waren over T-Mobile en die overgestapt zijn naar een andere provider….het gras nog steeds groener aan die kant???

  36. Wat ben ik blij dat zulke dingen hier niet in Denemarken voorkomen. Ik betaal Dkr 800 per maand met ombeperkt sms, mms, gratis bellen naar vaste nummers en 10 uur bellen naar mobiele nummers EN 15 Gb data per maand. Wat alz Kpn volgend jaar maar 25% meer winst maakt, hoeveel mensen gaan ze dan ontslaan? Ze vergeten dat de consument nog steeds de macht heeft om een bedrijf te laten voorbestaan of te laten vallen. Zeg gewoon je contract op bij Kpn en vroeg of laat moeten ze wel luisteren. Concurentie zat tegenwoordig!

  37. VoIP bellen doe je (ik iig) meestal via WiFi, en dan blijft het dus zoals het is. Ik vraag me sterk af of ze alle Chat protocollen (WhatsApp/PingChat/MSN/Hyves/FB/AIM etc etc) überhaupt kunnen blokkeren? denk dat het technisch erg moeilijk gaat worden.

  38. Ik zie steeds meer consensus.. gewoon doen, opzeggen die handel.. KPN is niet goed bezig.

  39. @Colonel Sanders:
    FaceTime kan alleen via WiFi 🙂 dus dat blijft gewoon gratis. m.i. is het onmogelijk of protocollen als whatsapp de blocken.

  40. Ik zit bij T-Mobile en het ziet er naar uit dat het ook zo zal blijven voor de komende jaren, of T-Mobile moet mij zoals KPN behoorlijk in negatieve zin verrassen.

    De grootste kracht van T-Mobile is onbeperkt databundel en belminuten. KPN en Vodafone zullen het daarom altijd moeilijk hebben in hun concurrentie tegenover T-Mobile omdat deze laatste zijn vaste inkomsten in de vorm van onbeperkte diensten via abonnementen vastlegt.
    Dat T-Mobile i.t.t. KPN en Vodafone een wat slechtere bereik heeft zullen de meeste klanten wel voor lief hebben aangezien ze daarvoor veel meer terugkrijgen.

  41. Uhh Sezgin… weet niet of je het nieuws de laatste tijd gevolgd hebt, maar T-mobile heeft de abonnementen recent veranderd, limiet van 1-2 Gb per maand, dus onbeperkt internet bestaat voor de nieuwe klanten niet meer!

  42. Woest wordt ik van zulke acties om via via iedereen te laten opdraaien voor slechte cijfers van zon slecht concern.. Internet is internet, als ik via via extra moet betalen voor Skype is het afgelopen met KPN!

  43. Vind het echt rot voor de mensen die hun baan verliezen en werkloos worden.. echt sneu.. 5000 – 6000 man. Echt een enorme aantal.. en dat alles omdat men alles graties willen hebben en doen..

  44. GEEN onbeperkt internet, GEEN tot slecht bereik, en daarnaast nog eens een DUITS bedrijf… ik wil niet stigmatiseren, maar ik weet het wel hoor!

  45. Het is allemaal de schuld van Apple 😉 haha. net zoal de unemployment rate in de US volgens Jesse Jackson Jr.

  46. Twee weken geleden nog mijn T-Mobster abo opgezegd juist vanwege de belachelijk hoge kosten buiten de bundel en extra administratie-kosten. KPN was voor mij de eerste kandidaat om naar over te stappen, maar nu kijk ik toch maar even verder…
    Aldi Talk zit ook op ‘t KPN netwerk, voldoende voor bellen & smsen met mijn 3G. Voor internet koop ik dan liever een Mifi met XXL databundel, kan ik tenminste ook gebruiken met m’n laptop!

  47. Helemaal eens met de mensen boven mij. Wat een achteruitgang is dit weer. En er zijn toch geen only-internet abbo’s? Dus ze draaien verlies omdat er minder mensen buiten hun bundel bellen/smsen? Hoe kun je daar nou je inkomsten op baseren? Belachelijk wat ze rekenen voor buiten je bundel gaan.

    SMS is zooo 2009 en eerder!

  48. Origineel geplaatst door Vosjuh de Eerstuh
    Vind het echt rot voor de mensen die hun baan verliezen en werkloos worden.. echt sneu.. 5000 — 6000 man. Echt een enorme aantal.. en dat alles omdat men alles graties willen hebben en doen..

    ??
    Jij begrijpt het echt niet!!!!

  49. Op basis van HTTPS SSH is het niet mogelijk om het chatverkeer te onderschijden van het bezoek van bijvoorbeeld een beveiligde website. Ik neem aan dat het niet lang duurt voordat iemand een chat programma maakt dat op basis daarvan functioneert.

    Daarnaast vind ik het raar…KPN verkoopt bundels. de tegenvallende inkomsten komen omdat mensen minder vaak over hun bundel gaan. maar ik neem wel gewoon SMS af. Ook als ik ze niet gebruik koop ik er wel 300. dat geld ook voor mijn belminuten.

    ik heb net een nieuw abo afgelosten, maar als ze dit doorvoeren dan kan ik dat fijn weer opzeggen…

  50. Kheb een zakelijk account bij kpn. Die heb ik genomen omdat er geen belbundel bij zit maar slechts een databundel van 500 MB das al frickin’ weinig..(wel heb ik 2 jarig 50% deal dus daar kan ik nog ff van profiteren) maar ze willen dus de huidige abbo’s aanpakken? Dus de schuld weer naar de consument schuiven?

    T was ook te mooi om waar te zijn..

  51. Origineel geplaatst door iGizmoh
    Twee weken geleden nog mijn T-Mobster abo opgezegd juist vanwege de belachelijk hoge kosten buiten de bundel en extra administratie-kosten. KPN was voor mij de eerste kandidaat om naar over te stappen, maar nu kijk ik toch maar even verder… Aldi Talk zit ook op ‘t KPN netwerk, voldoende voor bellen & smsen met mijn 3G. Voor internet koop ik dan liever een Mifi met XXL databundel, kan ik tenminste ook gebruiken met m’n laptop!

    Jij denkt dat dit lager is bij andere providers?
    oohhh, oke….nou succes!!
    DATA was tot 4 jr geleden heel heel klein ten opzichte van GSM verkeer…daar is behoorlijk wat in verandert zoals jij moet weten met je iPhony…Iedereen/providers zullen Data kosten moeten gaan rekenen in de toekomst. Had jij ook gedaan als je je netwerk ineens moet uitbreiden qua capaciteit twv miljarden euro’s…of niet?

  52. Het klopt dat KPN elke maand het geld van je krijgt en maak je je min/sms’jes niet op. Maar omdat er een groeiende lijn zit in het gebruik van dergelijke apps verandert het bel/sms gedrag. Met als gevolg dat de klant haar belbundel aanpast naar een goedkopere belbundel. Dit betekent dat er inderdaad minder omzet wordt gegenereerd. Ze moeten het ook vooral hebben van het bellen en sms’en buiten de bundel.

  53. Goed bezig die KPN. Eerst bellen naar vast duurder maken en nou deze gein. Ben gelukkig al jaren van KPN als directe partner af…

  54. Origineel geplaatst door Vosjuh de Eerstuh
    Echt een enorme aantal.. en dat alles omdat men alles graties willen hebben en doen..

    Dat zie je verkeerd, KPN wil alles te duur doen 🙂
    Beetje naïef…

  55. De ene mb is blijkbaar de andere niet. Heb ik een 2gb bundel en kan ik hem niet overal voor inzetten?

    Pure volksverlakkerij en anders niets. Ze graven hun eigen graf, stelletje koperdraadboeren.

  56. Origineel geplaatst door leon
    Eerst de platenboeren die digitale muziek te laat zagen komen aanwaaien, toen de uitgevers die niet snappen dat mensen een e-book lezen en nu komt KPN erachter dat we met z’n alleen geen antiek meer willen gebruiken ….Who’s next?

    TV ! Upc Ziggo ed kunnen de komende jaren de boel ook opdoeken, of ze moeten internet tv aan gaan bieden.

  57. Ik wil gerust een abo afsluiten van 30 belminuten OF smsjes. Dan wil ik daarnaast wel onbeperkt internet. Geen moeite om daarvoor hetzelfde te betalen als ik nu doe voor 150 belminuten EN 150 smsjes EN onbeperkt internet. Die belminuten haal ik nooit, smsjes helemaal nooit, het internet daarentegen wel.

  58. 5000 mensen ontslaan, maar ondertussen blijft het management met hun onbeschoft hoge bonussen en jaarsalarissen in de stoel zitten. En wie zijn er nu echt de mist in gegaan? Die 5000 mensen? of het Management?
    Schandalig!!!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.