KPN wil extra vergoeding voor chat- en VoIP-diensten

KPN gaat 4000 tot 5000 medewerkers ontslaan wegens tegenvallende omzet. Dat komt door verplichte tariefsverlagingen, maar ook door veranderend consumentengedrag: mensen bellen en sms'en niet meer.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

kpn premiumKPN maakte vandaag bekend dat ze vier- tot vijfduizend mensen zullen ontslaan. Het is een gevolg van de tegenvallende kwartaalcijfers die de telecomoperator vandaag bekendmaakte. De omzet uit mobiele diensten is lager dan verwacht, door een “versnelling van veranderend klantgedrag”. Daarmee bedoelen ze onder andere, dat klanten veel minder bellen en sms’en maar diverse apps gebruiken voor chat, VoIP en andere mobiele diensten die KPN geen extra omzet opleveren. KPN wil klanten daarom extra laten betalen voor bepaalde mobiele internetdiensten.

KPN wil dat klanten extra gaan betalen voor onbeperkt gebruik van VoIP en chat via het 3G-netwerk. Er komen speciale bundels waarmee klanten tegen meerprijs extra faciliteiten kunnen gebruiken. Ze kunnen op die manier het gebruik van instant messaging, Skype en andere diensten ‘afkopen’, zei KPN-topman Eelco Blok tegen Tweakers. Bij KPN en Vodafone is het volgens de voorwaarden niet toegestaan om te voipen via je bestaande mobiele databundel. Bij T-Mobile mag dat wel.

KPN constateert dat de geplande kostenbesparingen onvoldoende zijn om de omzetdalingen op te vangen. Die worden veroorzaakt door ander klantengedrag, maar ook door verplichte tariefsverlagingen. De zakelijke markt levert niet voldoende op om dit te compenseren, want de klanten stellen zich daar terughoudend op. KPN wil nu de daling in omzet van het traditionele sms- en belverkeer opvangen met extra maatregelen. Dat betekent overigens niet dat VoIP en chatdiensten meteen geblokkeerd zullen worden, als je weigert een aanvullend abonnement af te sluiten. Als KPN de diensten wel blokkeert of het gebruik beperkt komt daarmee het principe van netneutraliteit in gevaar. Dit houdt in dat al het internetverkeer gelijk moet worden behandeld, waarbij een operator bijvoorbeeld niet de snelheid mag ‘afknijpen’ als je een filmpje via 3G wilt kijken.

Liever Facebook en WhatsApp dan bellen en sms’en

Er zijn heel wat ontwikkelingen die ervoor zorgen dat consumenten minder bellen. In plaats van een telefoongesprek plaatsen ze een berichtje op Facebook. En in plaats van een sms’je pingen ze op hun BlackBerry of sturen ze een berichtje via WhatsApp. Want daarmee kun je ook foto’s versturen en voorkom je de hoge kosten van MMS. In maart 2011 was het sms-verkeer met 10 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Omdat ze minder bellen en sms’en blijken klanten ook minder vaak over hun maandelijkse bel- en sms-tegoed heen te gaan, waardoor KPN potentiële extra inkomsten misloopt.

Andere inkomstenbronnen

Andere manieren om extra inkomsten te genereren zijn nooit echt aangeslagen. Zo is videobellen bij de mobiele operators nooit doorgebroken, toen ze het jaren geleden introduceerden. Met FaceTime kan het tegenwoordig gratis op de iPhone. Mobiel TV van KPN had een extra inkomstenbron kunnen zijn, maar KPN stopt er op 1 juni mee. Het is trouwens interessant om te zien dat juist T-Mobile een dienst introduceert die een rechtstreekse bedreiging voor de eigen inkomsten lijkt. Gisteren schreven we over Bobsled, een nieuwe manier om via Facebook te bellen.

Meer info: persbericht KPN

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 april 2011, 22:51
Categorie Providers
Onderwerpen kpn, ontslag

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.