Uitgelicht
Apple's maart 2024-aankondigingen
Toon of verberg de lijst met posts

Apple-topman: ‘Bij Apple duurt alles langer vanwege privacy’

Volgens Apple-topman Craig Federighi duurt bij Apple alles langer vanwege privacy. Dat blijkt uit een interview van John Gruber met Federighi en Phil Schiller.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Na afloop van de WWDC-aankondigingen gaan Apple-topmannen Craig Federighi en Phil Schiller vaak nog in gesprek met allerlei interviewers. Ook deze keer wist Apple-blogger John Gruber weer wat leuke details te ontlokken. Apple blijkt in iOS 10.2 het nieuwe Apple-bestandssysteem APFS al stiekem te hebben getest bij diverse gebruikers, zonder dat ze het zelf wisten. Daardoor verliep de officiële uitrol in iOS 10.3 zonder problemen.


Talkshow met John Gruber, Phil Schiller, Craig Federighi

Aankondigingen zouden 3,5 uur duren
Met 2 uur en 20 minuten was de WWDC-keynote een behoorlijk lange zit. Maar het had nog veel langer kunnen duren: de eerste proefversie duurde maar liefst 3,5 uur, verklapte Phil Schiller. Er moest dus flink worden geschrapt in het programma.

Craig Federighi vertelde meer over macOS High Sierra, dat een relatief kleine update zal worden. Federighi legde uit dat Apple met deze komende release macOS wil vooral verbeteren en aanscherpen. Juist die kleine updates worden door gebruikers het best gewaardeerd, aldus Apple’s hoofd software-ontwikkeling. Tijdens de presentatie benadrukte Federighi de snelheid van Safari en dat had een reden: hij vindt dat het Safari-team onvoldoende waardering krijgt voor hun werk. Vandaar dat hij nog eens benadrukte dat Safari de snelste browser ter wereld is.

https://www.iculture.nl/uitleg/craig-federighi/

‘Alles gaat langzamer vanwege privacy’
Op de vraag of Apple’s nadruk op privacy gevolgen heeft voor productontwikkeling, antwoordde Federighi bevestigend: “Ik denk dat het langer duurt om dingen goed te doen”. In High Sierra zit bijvoorbeeld een optie op trackingdata te wissen. Apple is nu aan het onderzoeken hoe ze andere diensten zoals Siri via de cloud kunnen synchroniseren, op een manier die veilig is.

Apple Hi-Fi speaker

Natuurlijk werd er ook gesproken over nieuwe producten zoals de iMac Pro, de iPad Pro en de HomePod. Apple maakte in het verleden al eens een speaker met de naam iPod Hi-Fi, die geen succes was. Volgens Phil Schiller zijn het andere tijden. “Soms moet je dingen opnieuw doen om het goed te krijgen”, meende Schiller. “Het is een ander ding, het zijn andere tijden, andere scenario’s. Er is één gigantisch verschil: ons audio-engineering-team is nu ongelooflijk. Zoals je hebt gezien met de iPhone 7 en stereo speakers, de vier speakers in de iPad Pro, de AirPods. We hebben erg veel talent.”

HomePod speaker

Gruber en Schiller sloten het interview af door te praten over uitgelekte producten. Apple doet er veel aan om te voorkomen dat productinformatie uitlekt. “Het is echt heel, heel erg moeilijk en uitdagend en we zullen er nooit perfect in worden, maar de teams werken er hard aan” om het vroegtijdig uitlekken van producten te voorkomen. Als er iets uitlekt is dat een teleurstelling voor de mensen die er zo hard aan hebben gewerkt. Toch lijkt Apple iets milder geworden: Schiller vindt dat Apple “nooit kwaad zal zijn op de websites die dingen publiceren vanwege een misplaatste liefde voor ons”.

Het volledige interview is hieronder te zien als video en is ook als podcast in iTunes te beluisteren, zodat je alles nog eens rustig kunt aanhoren.

Click here to display content from Vimeo.
Learn more in Vimeo’s privacy policy.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.