Hyundai niet meer in gesprek over productie van Apple Car [update]

Onderhandelingen afgebroken
De Koreaanse autofabrikant Hyundai zou in gesprek zijn geweest met Apple over de productie van de Apple Car. Het zou gaan om een elektrisch voertuig met speciale accutechnologie. Inmiddels zouden de onderhandelingen zijn afgebroken.

Update 8 februari: Hyundai zegt niet langer in gesprek te zijn met Apple over de productie van een elektrische auto. “We voeren geen gesprekken met Apple over de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s”, zegt het bedrijf nu. Hyundai voegt eraan toe dat er wel vaker verzoeken voor samenwerking binnenkomen, maar dat deze zich vaak nog in een vroeg stadium bevinden. Dat is te lezen in officiële documenten. De beurskoers van Hyundai zakte na de bekendmaking met 8,4% en die van dochterbedrijf Kia met 15,3%.

Hyundai zou twijfels hebben gehad over de samenwerking met Apple, omdat het liever geen auto’s voor anderen produceert. Ook kan hebben meegespeeld dat Hyundai zijn mond voorbij praatte, waardoor Apple geen interesse meer had in een samenwerking.

Update 6 februari: De gesprekken tussen Apple en Hyundai zouden tijdelijk zijn stopgezet, zegt Bloomberg. Apple zou niet blij zijn geweest met opmerkingen van Hyundai dat ze in gesprek zijn met Apple.

Update 8 januari 10:00 uur: Hyundai heeft de verklaring dat het bedrijf in gesprek is met Apple nu weer ingetrokken, aldus Bloomberg.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 8 januari 2021.

Hyundai en Apple in gesprek

Hyundai heeft bevestigd dat er gesprekken over de productie van de Apple Car gaande zijn. Ze reageren daarmee op berichtgeving van de Korea Economic Daily, waarin anonieme bronnen werden geciteerd. Hyundai zou zijn geslaagd voor een interne test, maar de samenwerking moet moet wel goedkeuring krijgen van topman Chung Eui-son. Hyundai zal ook een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van de speciale accu’s. De productie daarvan zal worden gedaan door Hyundai- of Kia-fabrieken in de VS, zegt een bron.

Eerder meldde Reuters dat Apple een revolutionaire accutechniek heeft ontwikkeld die goedkoper is en minder ruimte in beslag neemt. Daardoor heb je met hetzelfde volume een groter bereik. De clou zou liggen in een ‘monocell’-design en een mix van lithium-ijzerfosfaat. Tesla CEO Elon Musk trok echter in twijfel of het wel zo revolutionair is. Zijn bedrijf gebruikt al ijzerfosfaat voor auto’s voor de middellange afstand. Ook merkte hij op dat een monocell volgens de elektrochemie onmogelijk is, omdat het maximale voltage ongeveer 100 keer te laag is. “Misschien bedoelden ze samengebonden cellen, zoals in ons structurele batterijpack?”, aldus Musk.

Bekijk ook

Gerucht: 'Apple Car komt in 2024 met revolutionaire accu'

Volgens informatie van Reuters gaat Apple in 2024 beginnen met de productie van de Apple Car. Het gaat hier om een eigen auto onder het merk Apple. Er zou al sinds 2014 aan zijn gewerkt.

‘Apple Car pas over 5 tot 7 jaar’

Volgens nieuwe informatie van Bloomberg is Apple nog steeds bezig met een zelfrijdende auto, maar gaat het echt nog wel even duren voordat we ze op de weg gaan zien. Deze zelfrijdende elektrische auto komt niet in 2025, zoals sommige bronnen willen doen geloven, maar pas over 5 tot 7 jaar.

Het belangrijkste probleem is dat de ontwikkeling is vertraagd door COVID-19. Het doel is om een echt voertuig te maken en niet alleen het infotainmentsysteem voor auto’s van andere merken. Apple heeft hiervoor nog meer voormalig Tesla-medewerkers ingehuurd. Het zou gaan om een “klein team” van hardware-engineers. Eerder werd nog gesproken over honderden medewerkers die bij Project Titan betrokken zouden zijn. De medewerkers zijn bezig met het voertuigsysteem, het interieur en het externe design. Dat gebeurt voornamelijk vanuit huis, waardoor de planning uitloopt. De Apple Car is momenteel ver van de productiefase.

Veel Tesla-medewerkers over naar Apple

Eén van de recente medewerkers is voormalig Tesla-engineer Steve McManus, die in 2019 in dienst kwam en aanvankelijk met andere projecten aan de slag ging. Nu zit hij 100% op Project Titan en leidt daarbij een ontwikkelgroep die bezig is met het interieur, bekledingsmateriaal voor het interieur, maar ook technische zaken zoals testen en productie van het uiteindelijke voertuig. Hij werkt onder Doug Field, een voormalig Tesla-topman die de dagelijkse leiding heeft over het project. Verder zou Apple Jonathan Sive, een voertuig-engineer van BMW AG, Tesla en Waymo hebben ingehuurd als senior manager. Michael Schwekutsch, Tesla’s voormalige topman voor aandrijvingssystemen is sinds 2019 aan boord. Een van de laatste aanwinsten in 2020 is voormalig Tesla vice-president Stuart Bowers, die tot halverwege 2019 het team voor zelfrijdende systemen leidde binnen Tesla.

Het is een tijdje stil gebleven rond de Apple Car, maar opeens lijkt Apple er weer extra vaart achter te zetten. Mogelijk heeft dit te maken met de komst van
John Giannandrea als leider en het gerucht dat Apple zou zijn gaan samenwerken met TSMC voor de productie van chips voor zelfrijdende auto’s.

Of de Apple Car uiteindelijk door Hyundai wordt gemaakt, is nog niet zeker. De fabrikant reageerde als volgt: “We zijn ervan op de hoogte dat Apple in gesprek is met meerdere autofabrikanten wereldwijd, waaronder Hyundai Motor. Omdat de gesprekken in een vroegtijdig stadium zijn, is er nog niets besloten”, aldus een Hyundai-woordvoerder.

Bekijk ook

Terugblik Apple Car: dit waren Apple's (mislukte) autoplannen

Er gingen jarenlang geruchten over een zelfrijdende auto van Apple. Wat is de stand van zaken rondom de Apple Car? Wat is Project Titan? En waarom is Apple ermee gestopt?

Revisiegeschiedenis:

  • 2021 - 06 februari: De gesprekken zouden volgens Bloomberg tijdelijk zijn stilgelegd.

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.