Google werkt aan digitale krantenkiosk met abonnementen

Volgens The Wall Street Journal is Google van plan om een digitale krantenkiosk te openen, voorzien van abonnementen. Het wordt een concurrent van Apple's kiosk.

galaxy tab tijdschriftVolgens bronnen nabij de Wall Street Journal is Google van plan om een digitale kranten- en tijdschriftenkiosk te openen. Het zou gaan om een oplossing voor Android, dat een direct antwoord moeten vormen op Apple’s (onofficiële) plannen voor een soortgelijke kiosk. Er gaan al langere tijd geruchten dat er in iTunes een oplossing voor abonnementen komt. Google zou echter bereid zijn om de abonneegegevens met uitgevers te delen, zodat ze marketingacties kunnen uitvoeren, terwijl Apple daarmee veel terughoudender is. Verder zou Google tegen de uitgevers hebben gezegd, dat ze een kleiner percentage willen dan de huidige 30% die Apple nu bij verkopen via iTunes verdient.


Google zou voor de dienst gebruik kunnen maken van de Google Books-app die ze eerder voor de iPhone lanceerden. Deze geeft toegang tot een digitale boekenplank, waarbij in de toekomst terugkerende abonnementen en het delen van klantgegevens mogelijk wordt. In de App Store zijn al verschillende applicaties te vinden waarmee je boeken en tijdschriften kunt lezen. Soms maken ze gebruik van de in app-aankopen, maar het is ook mogelijk dat je eerst naar een website moet gaan zoals bij de AKO– en MagZine-applicaties.

Volgens de Wall Street Journal schiet het aardig op met Apple’s abonnementensysteem en kunnen we begin dit jaar al de eerste aankondigingen van uitgevers verwachten, die er gebruik van gaan maken. Apple heeft ook plannen om toch klantgegevens met uitgevers te delen, maar alleen op opt-in basis, waarbij de lezer toestemming moet geven. Uitgevers kunnen dan bijvoorbeeld zien wie de app heeft gedownload. Bij het gebruik van een iPad-app krijg je als gebruiker de vraag of bijvoorbeeld naam en e-mailadres mogen worden gedeeld. Die oplossing werkt natuurlijk alleen als voldoende mensen daartoe bereid zijn.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.