Google-topmannen dol op de Apple iPhone

Google-topman Eric Schmidt noemt de iPhone de voorloper van een nieuwe generatie telefoons en topman Sergey Brin vond z'n hotel dankzij de Locate Me-functie in Google Maps op de iPhone.

Twee Google-topmannen hebben gisteren hun enthousiasme c.q. bewondering voor de iPhone wereldkundig gemaakt. Ook al zou Google zich straks als concurrent kunnen zien: ze staan aan het begin van een jaar waarin ze de markt met hun eigen mobiele platform Google Android willen veroveren. Google-oprichter Sergey Brin verklaarde tijdens een conferentiegesprek, dat eigenlijk over financiële zaken zou gaan, dat hij dol is op zijn iPhone en met name de My Location-functie. Brin vertelde over een gebeurtenis die hij tijdens een conferentie in Zwitserland meemaakte. Hij had een grappig klein hotel gevonden en wilde daar naartoe. Gelukkig kon hij op de iPhone in de satellietweergave van Google Maps zien dat hij een kabelbaan moest nemen om het hotel te bereiken.

Brin vertelde het verhaal aan de New York Times, die concludeert dat het verhaal waarschijnlijk plaatsvond tijdens het World Economic Forum in Davos. Je kunt je afvragen of Brin inderdaad op de bonnefooi naar zo’n belangrijke bijeenkomst gaat en met z’n backpack bij wat hotels langsgaat om te kijken of ze nog plek hebben, maar het blijft een goed verhaal.

In hetzelfde conferentiegesprek kwam Google CEO Eric Schmidt aan het woord, die ook bestuurslid bij Apple is. Volgens Schmidt is de iPhone de “eerste in een nieuwe generatie van producten” die dezelfde zoektechnologie zullen gebruiken. iPhone-bezitters gebruiken meer dataverkeer dan andere telefoonbezitters, wat deels wordt toegeschreven aan de directe integratie van Google Maps en YouTube, maar ook aan de gemakkelijke interface en de onbeperkte data-abonnementen in de landen waar de iPhone wordt verkocht. Schmidt vertelde dit op dezelfde conferentiegesprek. Schmidt had geen persoonlijk verhaal om te delen, maar bekeek de zaak meer van de zakelijke kant: uiteindelijk is het uitbreiden van de zoekfuncties om er geld mee te verdienen. De iPhone is dan leuk meegenomen, maar Schmidt verwacht veel meer van de Google-telefoons die vanaf dit voorjaar in de winkelrekken liggen en standaard al voorzien zijn van allerlei Google-applicaties die vroeg of laat voorzien zullen zijn van advertenties. Tegelijk is Google druk bezig om lucratieve advertentiedeals met bedrijven zoals de Japanse operator NTT DoCoMo te sluiten.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 februari 2008, 16:06
Categorie Achtergrond
Onderwerpen abonnementen, google

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.