Google omzeilt privacy-instellingen in iPhone Safari-browser

Google omzeilde volgens de Wall Street Journal opzettelijk de privacy-instellingen in Safari op de iPhone. Ze deden dit om beter het browsegedrag van internetters te kunnen volgen en daardoor beter advertenties te kunnen afstemmen. WSJ onderzocht de zaak en ontdekte dat drie kleinere advertentienetwerken zich ook schuldig eraan maakten: Vibrant Media, Media Innovation Group en […]
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

google-safariGoogle omzeilde volgens de Wall Street Journal opzettelijk de privacy-instellingen in Safari op de iPhone. Ze deden dit om beter het browsegedrag van internetters te kunnen volgen en daardoor beter advertenties te kunnen afstemmen. WSJ onderzocht de zaak en ontdekte dat drie kleinere advertentienetwerken zich ook schuldig eraan maakten: Vibrant Media, Media Innovation Group en Gannett PointRoll. Zij omzeilden net als Google de privacy-instellingen van de iOS-browser met code die de indruk wekt alsof de gebruiker zelf een formulier heeft ingestuurd. Dit formulier is onzichtbaar, zodat de gebruiker er niets van merkt. Inmiddels is Google gestopt met de truc.

Standaard blokkeert Safari op de iPhone cookies van adverteerders en andere derde partijen. Alleen wanneer je bewust op een knop drukt of een formulier invult, mag er een cookie gezet worden. Google zou als adverteerder niet zomaar cookies mogen plaatsen op iPhones van gebruikers. Maar ze omzeilen dit door code op te nemen, waarmee Safari om de tuin wordt geleid. Door een foutje in Safari blijven de cookies ook langer dan twee dagen bestaan, omdat het eenvoudig blijkt om meerdere cookies op een toestel te plaatsen, zodra er minstens één cookie al aanwezig is. Daardoor kan Google de gebruikers veel nauwkeuriger in de gaten houden. Op websites als YouTube, About.com, NYTimes.com en YellowPages.com werd de truc uitgevoerd, al is onduidelijk of de betrokken sites op de hoogte waren van Google’s activiteiten. De beheerder van YellowPages.com zei in ieder geval tegen WSJ van niets te weten en benadrukte dat ze nooit zouden hebben toegestaan. Bij YouTube.com is de situatie iets anders, omdat deze website eigendom is van Google.

The Wall Street Journal ontdekte de praktijken van Google overigens niet zelf, maar het kwam boven water door onderzoeker Jonathan Mayer van Stanford. Een onafhankelijk onderzoeker bevestigde dat van de top 100 websites ongeveer eenderde de Google-code bevatte.

Google gaf als verklaring, dat de gang van zaken fout is weergegeven: ze gebruiken naar eigen zeggen een bekende Safari-functionaliteit om gebruikers te voorzien van toepassingen die ze zelf hebben ingeschakeld. Ook benadrukken ze dat ze de cookies niet gebruiken om persoonlijke informatie te verzamelen. Overigens zijn ze wel meteen gestopt met het toepassen van de omleidingstruc. Vanuit Apple kwam als reactie, dat er wordt gewerkt aan een oplossing om de praktijken te stoppen, al wil WSJ niet onthullen wie dit heeft gezegd.

safari ios browser google

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 februari 2012, 16:52
Categorie iOS
Onderwerpen google, safari

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.