Gebruikers voelen zich minder betrokken bij Apple, hoe komt dat?

Drie jaar op rij stond Apple op de eerste plek als bedrijf met de meest merktrouwe klanten. Apple-gebruikers voelen zich altijd nauw betrokken bij het bedrijf. Toch is Apple nu naar de tweede plek gezakt achter Disney. Hoe komt dat?

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van marketing- en onderzoeksbureau MBLM. De resultaten zijn gebaseerd op onderzoek onder meer dan 6000 consumenten in 15 verschillende landen. Het onderzoek noemt zo’n 400 merken. Apple is qua merkintimiteit nu ingehaald door Disney, maar is samen met YouTube nog wel favoriet onder millennials. De onderzoekers hebben een een aantal verklaringen voor deze ontwikkelingen, waaronder de behoefte aan meer vermaak.

Klanten kunnen minder zonder Apple dan zonder Disney

Hoewel Disney met alle categorieën meegerekend op nummer 1 staat, heeft Apple niet overal moeten inleveren. Op de vraag “Kun je zonder het merk?” blijkt dat Apple hier meer wint dan Disney. Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de onderzochte consumenten zegt “niet zonder Apple te kunnen leven”. Bij Disney ligt dat percentage op 26%. Hier is wel een verklaring voor te geven. Consumenten gebruiken hun iPhone of iPad dagelijks en zijn er veel sterker van afhankelijk. Het kijken van een Disneyfilm doe je niet dagelijks.

De noodzaak om een goed werkende telefoon te hebben is hoger dan het kijken van een film. Dit gaat zeker op als je kijkt naar het bioscoopbezoek van Nederlanders, want uit onderzoek van het Nederlands Filmfonds blijkt dat Nederlanders gemiddeld zo’n 2 keer per jaar naar de bioscoop gaan. En dat moet dan maar net een Disneyfilm zijn.

Als je kijkt naar de invloed op de wereld van de merken staat Apple volgens dit onderzoek nog altijd boven Disney, maar Amazon scoort in die categorie net iets hoger.

MBLM onderzoek merkintimiteit

Op zoek naar afleiding van de realiteit
Merken die entertainment bieden, zoals Disney, YouTube en Netflix, staan dit jaar hoog in de lijst. Disney en Netflix stonden vorig jaar respectievelijk op de vijfde en achtste plek. Disney zit nu op de troon en Netflix is drie plekken gestegen naar de vijfde plek.

Dat entertainment-merken beter scoren is volgens de onderzoekers wel te verklaren. Klanten hebben steeds meer behoefte aan een opvulling in hun leven om verveling tegen te gaan. “Onze [gezamenlijke, red] vraag naar escapisme en een afleiding van de realiteit speelt een grote rol bij de merken die in 2019 zijn gestegen.”

Misschien kan Apple volgend jaar wat meer punten scoren met een eigen dienst om verveling tegen te gaan. Het bedrijf werkt volgens geruchten aan een eigen streamingdienst. Naar verluidt wordt deze dienst op 25 maart onthuld en daarmee zou Apple misschien weer op het oude plekje op nummer 1 op de lijst kunnen terugkeren.

Bekijk ook

Gerucht: 'Apple's tv-dienst in april van start, Netflix doet niet mee'

Apple's eigen streamingdienst wordt een combinatie tussen eigen originele content en het aanbieden van bestaande streamingdiensten. In april gaat de dienst van start, met een mogelijke aankondiging op 25 maart.

Informatie

Laatst bijgewerkt
15 februari 2019 om 15:12
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 28 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.