iphone_5s_mobile_payments

Waarom winkeliers nu alweer stoppen met Apple Pay

Steeds meer winkels trekken zich terug uit Apple Pay. Waarom? Er is een nieuwe betaalmethode, die het Apple Pay wel eens moeilijk kan maken: CurrentC.

iphone_5s_mobile_paymentsApple Pay is nog maar net begonnen of de eerste haarscheurtjes in Apple’s mobiele betaalsysteem dienen zich aan. CVS en Rite Aid zijn na Walgreens de grootste drogisterijketens in de VS. Ze kondigden dit weekend aan dat ze hun NFC-betaalterminals hebben uitgeschakeld voor Apple Pay. Was het systeem te gecompliceerd? Werd er geen gebruik van gemaakt? Welnee, er blijkt een ware betaaloorlog te zijn uitgebroken met een nieuwe speler waar we nog nooit eerder van hadden gehoord.

Dat het niet alleen om Apple Pay gaat, blijkt wel uit het feit dat CVS ook de betalingen met Google Wallet heeft geblokkeerd. Dat CVS dit weekend stopte met NFC-betalingen heeft dan ook rechtstreeks te maken met deze nieuwe speler. Gelekte interne documenten lieten zien dat het bedrijf momenteel samenwerkt met een groep winkelketens om een eigen mobiel betaalsysteem te ontwikkelen. De naam van die oplossing is CurrentC, ontwikkeld door Merchant Customer Exchange (MCX). De benodigde app is al gewoon verkrijgbaar in de (Amerikaanse) App Store.

Op het eerste gezicht zou je denken dat CurrentC geen kans heeft tegen grote spelers als Apple en Google. Maar CurrentC heeft een machtige partner: Walmart. Amerika’s grootste supermarktketen is dé voortrekker voor dit nieuwe betaalinitiatief, dat heel anders werkt dan Apple Pay.

CurrentC: machtige partners

CurrentC staat gepland voor de eerste helft van 2015. Naast Walmart zijn dus ook CVS en RiteAid aan boord. De lijst met overige deelnemers laat zien dat je CurrentC niet zomaar moet uitvlakken:

currentc-retailers-logo

Hoewel er een aantal namen tussen staan van tweederangs merken (Acme, QuikTrip, Giant Eagle) staat er ook namen tussen waar Amerikanen dagelijks mee te maken hebben: 7-Eleven, Best Buy, Bed Bath & Beyond, Kmart, Dunkin’ Donuts, Kohl’s, Shell, 76, Sears, GAP, Target, Lowe’s en een aantal restaurantketens die je overal vindt, zoals Chili’s, Maggiano’s en Olive Garden.

Apple heeft ook een aantal sterke partners, zoals Bloomingdales, Macy’s, Duane Reade, McDonald’s, Sephora, Petco, Panera Bread, Staples, Nike, Walgreens, Subway en Whole Foods. Maar eerlijk gezegd: het lijstje van CurrentC klinkt nét iets indrukwekkender. Nu alle details over CurrentC naar buiten zijn gekomen, zullen ze in Cuperino toch even op hun hoofd krabben. Dit wordt nog een lastige kluif.

Apple Pay vs CurrentC: de achterliggende techniek

NFC spotlightNFC is uitgegroeid tot een breed ondersteunde standaard in de betaalindustrie. Ook in Nederland zijn heel wat betaalterminals al uitgerust met NFC-ontvanger en er zijn al heel wat Nederlanders die een bankpasje met NFC-chip in hun portemonnee hebben (ook al zijn ze daar niet altijd van bewust). Zie je het logo om draadloos te betalen, dan hoef je het pasje niet meer in de betaalterminal te steken, maar is het voldoende om het pasje er even tegenaan te houden. Makkelijk en snel, vooral bij kleine bedragen.

Lees ook: Dossier Apple Pay

NFC is dan ook de technologie waar Apple Pay en Google Wallet gebruik van maken. CurrentC doet het echter op een heel andere manier: je moet een QR-code scannen met je mobiele telefoon of je moet een QR-code aan de kassamedewerker laten zien. Het grote voordeel daarvan is dat het met alle gangbare smartphones werkt. Je hoeft dus geen iPhone 6 met ingebouwde NFC aan te schaffen. Maar het nadeel is dat het niet zo soepel gaat als het tikken van de telefoon tegen een kassaterminal. In filmpjes van Apple is te zien dat je in een paar seconden de betaling hebt uitgevoerd – ook grotere bedragen. Je houdt je vinger op de Touch ID-scanner om aan te geven dat jij de juiste persoon bent om de betaling te autoriseren. De meeste tijd bij pinnen aan de kassa gaat nu nog verloren met wachten op de pincodevraag, intoetsen van de pincode (met risico van meekijken) en wachten tot de betaling is goedgekeurd. Bij Apple Pay gaat het een stuk vlotter: vinger op de knop, iPhone even tegen de betaalterminal aan houden en de betaling is gelukt. Het is goed beveiligd, beschermt je privégegevens en geeft geen transactiegegevens door naar de winkelier of naar Apple.

currentc-logo CurrentC-QR-Code

ApplePay draait om privacy, CurrentC niet

Bij CurrentC gaat het iets anders: de betaalterminal toont een QR-code. Je moet op de smartphone een speciale app opstarten, waarmee je de code kunt lezen. De telefoon toont vervolgens een andere QR-code, die de kassamedewerker op z’n beurt moet scannen. Niet alleen is dit omslachtiger dan Apple Pay, de achterliggende ideeën zijn ook minder goed dan die van Apple: CurrentC is speciaal bedoeld om winkelgedrag van klanten te meten en te analyseren. Terwijl Apple Pay is ontworpen met het oog op privacy, is dat bij CurrentC precies andersom. Winkeliers kunnen zien wat je gekocht hebt, ze weten wie je bent en bij welke winkels je shopt. Ze willen toegang tot je financiële info, je locatie en je medische gegevens. Ook je belhistorie, browserhistorie en biometrische gegevens willen ze weten. Als je niet de juiste instellingen kiest, delen ze die data met de overheid, advertentienetwerken, marketingbedrijven en mobiele operators. In ruil daarvoor krijg je punten en aanbiedingen. Apple zou ook bezig zijn met een loyaltyprogramma, maar heeft daar nog geen details over naar buiten gebracht.

currentc-data-collected

Dat CurrentC niet zo gebruiksvriendelijk is, blijkt wel uit de reacties in de Apple Store: “Ik was 15 minuten bezit met het registreren”, klaagt een gebruiker. Hij is ook niet blij met de beveiligingsvragen: “Naam van je eerste leraar is een verplicht veld, echt?” “Onveilig, onhandig en functioneert niet”, vindt een ander. De app krijgt op basis van 142 beoordelingen een gemiddelde waardering van 1 ster, het minimale wat je kunt halen. Toch zal Apple niet meteen achterover leunen, want het gebeurt wel vaker dat een technisch mindere oplossing uiteindelijk uitgroeit tot de standaard. – kijk maar naar Philips’ strijd tegen VHS.

Voordelen voor winkeliers

Dat winkeliers enthousiast zijn over CurrentC en massaal meedoen, is wel te begrijpen. Bij Apple krijgen ze geen inzicht in klantgedrag en zelfs geen inzicht in het creditcardnummer dat mensen gebruiken. Bij CurrentC krijgen ze alles en bovendien kunnen ze creditcard-vergoedingen ermee omzeilen.

Walmart heeft al jarenlang geklaagd over de kosten die creditcardmaatschappijen in rekening brengen. Het businessmodel van Walmart is gebaseerd op krappe marges en zo laag mogelijke prijzen. Betalingen met creditcards kosten de winkeliers 2 tot 3 procent van hun omzet. Vandaar dat Walmart ook de grootste supporter van CurrentC is. Het idee achter de nieuwe betaalmethode is, dat als voldoende winkelketens meedoen, de creditcardmaatschappijen volledig buiten spel worden gezet. De consumenten volgen vanzelf, als er voldoende partijen meedoen en er leuke voordeeltjes aan zitten.

Als CurrentC aanslaat, levert dat de winkeliers meer winst en meer nuttige klantdata op. Ze zitten dan ook in een machtspositie om lagere creditcardtarieven te onderhandelen. CurrentC zal dan ook rechtstreeks gekoppeld worden aan je bankrekening, niet aan je creditcard. Toch denkt TechCrunch, die al vooraf informatie kreeg over CurrentC, dat het maar moeilijk zal aanslaan. Om CurrentC te kunnen gebruiken zullen alle kassasystemen moeten worden aangepast. Vandaar dat de uitrol zo lang duurt en pas in 2015 de officiële start staat gepland. CurrentC wordt momenteel getest op een aantal locaties in Minnesota.

Apple en Google: beste vrienden in mobiele betalingen?

Concurrentie is meestal goed, omdat het bedrijven dwingt om slimmere oplossingen te verzinnen dan de concurrentie. De Amerikaanse markt voor mobiel betalen is nog jong en er zijn nog geen gevestigde partijen, dus het is niet verrassend dat meerdere aanbieders proberen hun oplossing erdoor te drukken. CurrentC kan er wel eens voor zorgen dat Apple en Google in elkaars armen worden gedreven en straks samen gaan optrekken om NFC-betalingen te promoten.

pay-with-currentc

Hieronder zie je de memo die CVS aan winkelmedewerkers stuurde:

Please note that we do not accept Apple Pay at this time. However we are currently working with a group of large retailers to develop a mobile wallet that allows for mobile payments attached to credit cards and bank accounts directly from a smart phone. We expect to have this feature available in the first half of 2015.

If customers attempt to pay for a transaction with Apple Pay, a message will prompt both customer and cashier for a different form of payment. Please instruct cashiers to apologize to the customer and explain that we do not currently accept Apple Pay, but will have our own mobile wallet next year.

CVS was geen launch-partner van Apple Pay, maar had al wel terminals staan waarmee je NFC-betalingen kon doen. Door NFC helemaal uit te schakelen dwingen ze klanten om alternatieve betaalmethodes te gebruiken. Critici klagen dat CurrentC innovatie alleen maar tegenhoudt. In plaats van een makkelijke tap-to-pay vallen ze terug op een technologie die alweer aan het verdwijnen was: QR-codes.

Want hoe je het ook wendt of keert: CurrentC is een rare en onhandige oplossing. Het grote probleem met CurrentC is echter niet de verouderde techniek, het feit dat betaalterminals alwéér moeten worden aangepast of de omslachtige betaalwijze, maar het feit dat het systeem volledig is ontworpen om problemen van de winkeliers op de lossen. De belangen van consumenten lijken op de tweede plaats te staan. De enige manier waarop CurrentC toch nog een kans maakt, is om flinke kortingen te geven. Maar dat past niet in de filosofie: als de winkeliers de 2% tot 3% die ze aan creditcardmaatschappijen moeten afdragen al teveel vinden, kunnen ze klanten moeilijk 5% korting gaan geven bij betaling met CurrentC, want dan zijn ze uiteindelijk duurder uit.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 26 oktober 2014, 10:53
Categorieën Apple, Diensten
Onderwerpen apple pay, mobiel betalen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.