iculture-nederlandse-apps
Nederlandse Apps

Case study Frustr8tor: Hoe krijg ik mijn game in de top 10 van de Apple Store?

Hoe slaagde de Nederlandse app Frustr8tor erin om de top 10 in de App Store te bereiken, tussen games als Angy Birds?

frustr8torBegin dit jaar schreven we op iPhoneclub over Frustr8tor, een Nederlandse puzzelapp. Deze gastbijdrage van Marketingfacts legt uit hoe de makers erin slaagden om met hun game in de top 10 van de Apple Store door te dringen. De website interviewde Sander Zielman, medeoprichter en de commerciële man achter de Frustr8tor-app. Sinds 2007 is het bordspel meer dan 200.000 keer verkocht en ook als app is het een succes.

Een aantal weken geleden stond op Marketingfacts een case study over de nieuwe app van Symbaloo. Een interessant artikel met een goede aansluitende discussie. Terecht werd hier de vraag gesteld of er andere dynamieken spelen als je een gratis app aanbiedt in aansluiting op bestaande diensten of producten, in tegenstelling tot een betaalde app, zonder een vaste klantenkring.

Wij zijn daarom erg benieuwd wat er bij komt kijken om een betaalde app goed te lanceren. Kent de introductie van een betaalde app andere succesfactoren? In dit artikel kijken we naar een app van Nederlandse makelij die in een mum van tijd de nummer 1-positie wist te pakken in de App Store op de iPad en de nummer-2 positie op de iPhone, binnen de top 25 betaald (en een aantal dagen wist vast te houden!). De game die centraal staat in dit artikel en ook nummer 1-posities wist te bewerkstelligen in de categorieën games, puzzels en bordspelen, heet Frustr8tor.

Sander Zielman, mede oprichter van de Frustr8tor app en de commerciële man achter het succes, voor wie Frustr8tor nog niet kent, wat voor game is het?

De puzzelgame Frustr8tor is gebaseerd op een schijnbaar eenvoudig probleem, namelijk het verdelen van bollen over een spelbord zonder dat ze op eenzelfde horizontale, verticale of diagonale lijn liggen. Van het fysieke Frustr8tor-spel, gebaseerd op het acht koninginnen-schaakprobleem en ontwikkeld door Albert Eckhardt, zijn sinds 2007 al meer dan 200.000 stuks verkocht. Als app krijgt het spel een geheel nieuwe dimensie.

Hadden jullie ervaring met het lanceren van een dergelijke app?

Ja en nee; binnen ons team was er ruime ervaring met het ontwikkelen, bouwen en vermarkten van apps, maar vooral voor de Nederlandse markt en dan met name apps die aansloten op bestaande dienstverlening. Het vermarkten van een internationale commerciële (stand alone) app in een zeer competitieve games markt, was voor ons nog nieuw terrein.

Hoe kun je dit succes verklaren?

Het klinkt simpel, maar de basis is een app goed uit te ontwikkelen en pas uit te brengen als je er echt voor 100% van overtuigd bent dat het goed is. Dit betekent dat de techniek stabiel moet zijn en het er visueel gelikt uit moet zien. We hebben ook informatie ingewonnen bij andere app-bouwers, want het is een wereld op zich. En bedenk wel dat het spel in fysieke vorm al goed uitgedacht en ontwikkeld was.

Buzz

Maar dat verklaart nog niet waarom heel veel mensen €1,59 er voor over hadden om deze game te downloaden…

Dat klopt. We hebben heel veel publiciteit weten te creëren doordat we positieve recensies kregen op diverse websites (o.a. iPhoneclub.nl en voetbalblog.nl) en ook verschillende landelijke en regionale dagbladen het verhaal oppikten (o.a. volle pagina in dagblad De Pers). Daarnaast hebben we het nodige lawaai gemaakt via Twitter, YouTube en Facebook en op deze media gevraagd om reviews en prijzen weggegeven (het fysieke spel Frustr8tor en gesigneerde voetballen door Marc Overmars). Tot slot helpt het natuurlijk ook dat iedereen zijn scores, door koppelingen met Twitter en Facebook, eenvoudig kan delen en vrienden via OpenFeint kan uitnodigen.

En hoe zorg je binnen de iTunes Store voor de nodige aandacht?

We hebben meegedaan aan het App-event, waardoor het spel gratis voor een dag wordt aangeboden in Nederland en België, waardoor we binnen de kortste keren weer op 1 stonden! Ook is het belangrijk om de gebruiker om een recensie te vragen. Je bent niet alleen op zoek naar lovende woorden, ook de slechte recensies zijn belangrijk omdat dit een betrouwbaarder beeld geeft en het helpt je in de verdere ontwikkeling van het spel. Daarnaast dien je zorgvuldig je keywords uit te kiezen, moet je je richten op specifieke categorieën (puzzel/bord games) en is ook een duidelijk herkenbaar logo erg belangrijk (immers als nummer 1 van een bepaalde (sub)categorie, bepaal je het beeld van de categorie in de iTunes Store).

Blijven boeien

Wat kunnen we nog meer van Frustr8tor verwachten?

Er volgt binnenkort een update waardoor je het kan opnemen tegen Hans Bohm, een wereldwijd gerespecteerd grootmeester schaken, die zich spontaan als ambassadeur heeft aangemeld. Hij vond het zo knap om te zien hoe wij een eeuwenoud schaakprobleem in een modern jasje hebben gegoten, dat we met hem ook een promotiefilm hebben gemaakt om de schaakcommunity warm te maken voor dit spel.

Ook zijn we in verschillende landen in gesprek met partijen die deze app regionaal kunnen vermarkten. Het draait er uiteindelijk toch om hoe je bij de digitale denksporter in beeld komt en elk land kent hiervoor zijn eigen dynamieken.

Nog een gouden tip voor mensen die een app aan het ontwikkelen zijn?

Inmiddels is er zoveel aanbod in de iTunes Store dat je niet zomaar een nummer 1-positie weet te bemachtigen en een gekte weet te ontketenen zoals Angry Birds dat jaren geleden heeft gedaan. Zorg daarom voor een goed doordacht concept, met een stabiele achterliggende techniek en interactie met andere sociale media. Bedenk ook hoe je je bestaande klanten tevreden houdt; wij hadden bijvoorbeeld al vrij snel een (voorbedachte) update met extra levels zodat mensen direct extra waar(de) voor hun geld kregen.

Conclusie

Wanneer we een blik werpen op de door Sander Vessies geschetste succesfactoren in het artikel over Symbaloo, dan zien we opvallend veel overeenkomsten. Kwaliteit is en blijft de sleutelfactor, ongeacht of een consument wel of niet moet betalen voor een app. Ook zien we in beide cases dat er slim gebruik wordt gemaakt van sociale media, (introductie)video’s en zorgvuldig gekozen keywords. Het grote verschil is dat een bedrijf als Symbaloo slim gebruik maakt van z’n bestaande gebruikers en de drempel voor consumenten om de app te downloaden veel lager ligt (de app is immers gratis). Een betaalde app als Frustr8tor is daardoor nog meer afhankelijk van de kwaliteit bij introductie en de hierbij komende (vrije) publiciteit; je krijgt in deze competitieve markt slechts één kans!

Downloaden: Frustr8tor (€1,59)

Dit artikel is geschreven door Sebastiaan Nagel en Ferdy Hoekman en verscheen oorspronkelijk op de website Marketingfacts. Het artikel is met toestemming van de auteurs overgenomen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 7 augustus 2012, 15:08
Categorie Apple
Onderwerpen game, marketing, nederlandse apps

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.