shutterstock_208762594

Apple Music: 62 procent van de Nederlanders kent het, slechts 3 procent gebruikt het

Ruim 60 procent van de Nederlanders kent Apple Music al, maar slechts 3 procent heeft een proefabonnement afgesloten, blijkt uit onderzoekscijfers.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

shutterstock_208762594Apple Music heeft in korte tijd een grote naamsbekendheid opgebouwd. Maar liefst 62,5 procent van de Nederlanders kent de muziekdienst van Apple. Alleen Google Play (74,3%) en Spotify (87,9%) zijn bekender bij het publiek, maar die diensten bestaan al veel langer. Het blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders tussen 15 en 70 jaar, uitgevoerd door Motivaction en Telecompaper. De twee bureau’s ondervroegen een representatieve groep naar de naamsbekendheid en het gebruik van streaming muziekdiensten. Minst bekend in Nederland zijn Rhapsody (14,0%) en Rdio (13,0%).

Naamsbekendheid Apple Music nu al erg hoog

Apple Music is dus het op twee na bekendste merk op het gebied van streaming muziek in Nederland en dat is een knappe prestatie. Maar naamsbekendheid wil nog niet zeggen dat mensen er daadwerkelijk gebruik van maken. Als je kijkt naar gebruikerscijfers, dan lopen Google Play (11,3%) en Spotify (23,4%) sterk voorop. Apple Music is met een gebruik van 3,2% onder de Nederlanders een van de kleintjes, maar heeft al wel een knappe derde plaats te pakken. Diensten die al veel langer actief zijn en deals met Nederlandse providers hebben gesloten, komen namelijk niet verder dan 1,9% (Deezer) en 1,1% (Napster). Dat is vreemd, want klanten van T-Mobile krijgen flinke korting als ze een Deezer-abonnement afsluiten en klanten van Vodafone mogen Napster een halfjaar gebruiken.

naamsbekendheid-streaming-muziekdiensten

Twijfelachtig cijfer: ‘13% betaalt al voor Apple Music’

Het onderzoek keek tenslotte ook nog naar de verhouding tussen betalende en gratis klanten van de verschillende muziekdiensten. En daar zien we een cijfer, dat toch wel onze wenkbrauwen doet fronsen. Volgens het onderzoek blijkt 12,9% van de Apple Music-gebruikers al te betalen voor de muziekdienst. Dat is een schier onmogelijke situatie, aangezien Apple een proefperiode van 3 maanden heeft aangeboden, die pas eind september afloopt. Het is daardoor voorzover wij weten niet mogelijk dat er al mensen zijn, waarbij de proefperiode al is verlopen. We vermoeden dan ook dat er sprake is van een fout, waarbij een paar mensen de vragenlijst niet goed hebben ingevuld.

gebruik-streaming-muziekdiensten

Bovendien speelt er nog iets anders: er zijn slechts 1000 mensen ondervraagd, waarvan 3,2% (dus 32 mensen) een abonnement hebben op Apple Music. Van die 32 mensen heeft 12,9% een betaald Apple Music-abonnement, dus dan komen we al snel bij héél kleine aantallen terecht, namelijk slechts 4 personen die beweren dat ze al voor Apple Music betalen.

Google Music-klanten betalen geen cent

Het is daarom interessanter om te kijken hoe het zit bij de andere muziekdiensten. Google blijkt vrijwel geen cent te verdienen aan de muziekdienst, aangezien Google Play-klanten in 96,3% van de gevallen voor het gratis model kiezen. Dit zullen vooral mensen zijn met een Android-toestel, ook al is er een Google Music-app voor iOS. Bij Spotify heeft 60,7% een betaald abonnement.

Eerder publiceerden de onderzoekers ook al een rapportage over streaming muziek in Nederland, maar daarin was Apple Music nog niet meegenomen. Ze verwachten dat Apple Music de komende maanden nog snel zal stijgen.

Foto via Shutterstock, William Perugini

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 september 2015, 19:35
Categorie Diensten
Onderwerpen apple music, muziek, streaming

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.