iculture-biz
iCulture Biz
healthkit-craig-federighi

‘Apple innoveert te snel, ontwikkelaars raken gestresst’

Ontwikkelaars hebben het moeilijker gekregen met iOS 8: in plaats van losstaande apps moet alles met elkaar praten, moeten apps data doorgeven en het moet sneller klaar zijn dan voorheen.

healthkit-craig-federighiVorig jaar was er nog kommer en kwel omdat Apple niet snel genoeg innoveerde. Maar nu Apple iOS 8 heeft uitgebracht met talloze functionele verbeteringen, gaat het voor veel ontwikkelaars weer iets té snel. Volgens onderzoeksbureau Forrester wordt iOS zo complex dat ontwikkelaars het niet meer kunnen bijbenen. Het levert bergen stress en slapeloze nachten op – niet alleen bij iOS-ontwikkelaars, maar ook bij collega’s die voor Android ontwikkelen omdat ontwikkelingen zoals Google Glass en Project ARA daar ook veel te snel gaan.

Het is te lezen in het rapport ‘Voorspellingen 2015‘, waarin analisten van Forrester trends onderzoeken waar ontwikkelaars mee te maken krijgen. Vorig jaar moesten ontwikkelaars al hun apps nog aanpassen voor het nieuwe uiterlijk van iOS 7. Nu zijn er 4.000 nieuwe API’s bijgekomen en praat alles met elkaar. Wired zag die ontwikkeling ook en publiceerde een stuk over de vele uitdagingen waar ontwikkelaars vandaag de dag mee te maken hebben.

Een aantal ontwikkelingen die Forrester ziet:

    oxxio smart homekit

  • Stand-alone apps gaan verdwijnen. Apps krijgen te maken met extensies en met data-aggregatie van HomeKit en HealthKit. Ze moeten samenwerken met externe diensten zoals Google Now.
  • Hardware-ontwikkelingen zoals iBeacons, Touch ID en de A8X-processor brengen extra complexiteit met zich mee. Gebruikers verwachten rijkere content en betere games, maar ontwikkelaars moeten ook oude toestellen blijven ondersteunen.
  • Mobiele concurrentie verschuift naar accessoires en ecosystemen. Apple en Google zijn daarin de grootste spelers. Het wordt een strijd op het gebied van auto’s (CarPlay vs Android Auto), wearables (Apple Watch vs Android Wear), televisie (Apple TV vs Android TV) en het huis (HomeKit vs Nest). Accessoires binnen zo’n ecosysteem werken goed met elkaar samen, maar dat geldt niet tussen ecosystemen onderling. Je zult dus moeten kiezen: Apple of Google. Microsoft en Amazon zijn ook met ecosystemen bezig, maar die zullen in 2015 nog niet aanslaan, denkt Forrester.
  • Veel hogere eisen. In het begin was een app met basisfunctionaliteit voldoende, maar de lat voor succesvolle innovatieve apps ligt tegenwoordig een stuk hoger. En het moet binnen no-time klaar zijn. Ontwikkelaars kiezen daarom voor bestaande front-end componenten.

Wired informeerde bij een aantal ontwikkelaars en kwam met een eigen lijstje met uitdagingen op de proppen, die het leven van een appontwikkelaar moeilijker maken:

    Fantastical Widget

  • Alles praat met alles. Voorheen stonden apps op zichzelf, nu moet je rekening houden met zaken als Handoff en Continuity. Heeft een app een OS X- en iOS-versie, dan verwachten gebruikers dat je ze beter laat samenwerken, ongeacht op welk apparaat je zit.
  • App-extensies leveren ontwikkelaars extra hoofdbrekens op, zoals bij Evernote (onlangs vernieuwd). Zij moesten een share-extensie maken en ontdekten dat ze tegen een hoop beperkingen aan liepen, die ze niet gewend waren in de app zelf. Ze moesten met technologieën gaan werken, waarmee ze niet vertrouwd waren. Maar dat was nog niet eens het grootste probleem: het vinden van de juiste oplossing, zonder dat performance en bruikbaarheid in het geding kwamen, bleek een nachtmerrie met veel vallen en opstaan.
  • Grotere schermformaten. De grotere schermformaten van de iPhone 6 (Plus) lijken vrij triviaal, maar het bracht ontwikkelaars wel aan het twijfelen of ze nog wel de meest ideale UX voor hun app hadden. Gaan mensen de iPhone 6 gebruiken als een miniatuur tablet? Dan moeten de items op het scherm niet hetzelfde zijn als in de iPhone-app.
  • Beperkende factoren. Bij Fantastical 2 (zie artikel) veroorzaakte de widget de grootste vertraging. Er zitten beperkingen aan widgets, zoals de maximale hoogt. Het Fanastical-team had moeite om de widget nuttig en mooi te maken, op zo’n klein oppervlak. Wat willen mensen zien als ze het Vandaag-scherm bekijken? Dat is moeilijk in te schatten als er nog geen gebruikservaringen zijn.
  • Ondersteuning van oude versies. Flipboard (onlangs vernieuwd) zat met het probleem welke oude iOS-versies ze nog moesten ondersteunen. Bij Android kun je zorgen dat nieuwe API’s ook werken op oudere Android-versies. Maar bij iOS bestaat dat niet. Ze moesten een knoop doorhakken welke iOS-versies ze nog zouden ondersteunen. Teruggaan tot iOS 5? Maar dat is behoorlijk oud. De makers van Fantastical 2 besloten dat ze alleen nog iOS 8 zouden ondersteunen.

Natuurlijk hoef je als ontwikkelaar niet aan al die nieuwe ontwikkelingen mee te doen. Zit je in een segment met hevige concurrentie, zoals agenda- en notitie-apps, dan zul je wel als die nieuwe functies moeten uitproberen. Maar heb je een gespecialiseerde app voor een heel specifieke doelgroep, dan hoeft het allemaal niet zo snel gaan. De app van mijn kapper heeft een lelijk icoontje en zal echt geen Handoff en widgets ondersteunen – en dat verwacht ik als klant ook helemaal niet. Als ik er maar gewoon een afspraak mee kan maken.

In de serie iCulture Biz vind je nog meer artikelen over onderwerpen die voor zakelijke appgebruikers en ontwikkelaars interessant zijn.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 5 november 2014, 10:38
Categorieën Achtergrond, iOS
Onderwerpen developers, iculture biz, ios

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.