3D-touch-iphone-6s

Apple’s designers over 3D Touch: ‘Jaren aan gewerkt en enorm complex’

De grote nieuwe functie van de iPhone 6s en iPhone 6s Plus is 3D Touch: een feature die registreert hoe hard je het display indrukt. Jony Ive en andere topmannen van Apple vertellen in een interview hoe de functie tot stand kwam, en wat voor karwei het was.

3D-touch-iphone-6s
Apple nam gisteren ruim de tijd om 3D Touch tijdens het Apple Event te bespreken, maar dat wil nog niet zeggen dat Jony Ive en andere kopstukken van Apple daar alles mee gezegd hebben. In een uitgebreid interview met Bloomberg komen we meer te weten over hoe 3D Touch tot stand is gekomen.

Jony Ive wil vooral sterk benadrukken dat 3D Touch een functie is waar Apple al jaren over nadenkt en aan sleutelt. “Dit is waar we ons op gericht hebben. 3D Touch is het resultaat van een meer-, meer-, meerjarig project.”

Bedoeld voor snelle acties

Het drukgevoelige 3D Touch wordt op de iPhone 6s en iPhone 6s Plus gebruikt om snelle acties uit te voeren. Druk bijvoorbeeld het icoontje van de camera-app stevig in om een menu te laten verschijnen waarmee je direct een selfie kunt maken. Dit soort snelmenu’s zouden in principe ook zonder 3D Touch gemaakt kunnen worden (houd het icoontje langer ingedrukt), maar daar draait het volgens Jony Ive niet om.

Het gaat er niet om dat sommige 3D Touch-functies ook met een knop uitgevoerd zouden kunnen worden. Deze techniek zorgt voor een vloeiende connectie met de content op het scherm, iets waar iedere iPhone-gebruiker mee te maken krijgt. Bovendien, zijn we hier om dingen gemakkelijk voor ons te maken, of willen we verder kijken?

iphone-6s-foto-van-meisje

Apple’s Craig Federighi vertelt over hoe 3D Touch tot stand is gekomen en wat voor karwei het was om de functie werkend te krijgen. In een zoektocht naar het vinden van intuïtieve shortcuts, bedachten Apple’s designers hoe handig het zou zijn om het scherm simpelweg steviger in te drukken om nieuwe opties te activeren. Pas toen het concept van 3D Touch uitgewerkt was, ging het team kijken of het mogelijk was om deze techniek daadwerkelijk te realiseren.

Zo moet 3D Touch met tal van zaken rekening houden die invloed hebben op de manier waarop iemand het display indrukt. Is de iPhone gekanteld? Loopt, zit of ligt iemand met zijn iPhone in zijn hand? “Als we geen rekening houden met deze details, krijg je een functie die simpelweg niet werkt”, aldus Federighi. Om ervoor te zorgen dat 3D Touch ongeacht de houding van de iPhone dezelfde druk detecteert, zijn er accelerometers ingebouwd die het effect van de zwaartekracht compenseren. Hierdoor maakt het voor de iPhone niet uit of je loopt of ligt.

Het technische verhaal

Phill Schiller gaat tot slot dieper in op de technische aspecten van 3D Touch en het nieuwe display dat ervoor ontworpen is.

Dankzij een samenwerking met Corning is er een glasplaatje ontworpen waar je gewoon overheen kunt vegen om te bedienen zoals je dat altijd al deed. Druk het echter in, dan activeer je 96 sensoren die microscopische verschillen in de afstand tussen de sensor en het glasplaatje meten.

Aldus Schiller. Deze data gecombineerd met de touch-sensor zorgen ervoor dat de iPhone precies weet waar je vinger is en hoe hard je op het display indrukt.

Apple heeft 3D Touch uiteraard in tal van eigen apps verwerkt, maar ook andere partijen lijken geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheden. Zo hebben Facebook en Instagram al toegezegd om de functie toe te voegen aan hun iOS-apps, vlak nadat de iPhone 6s en iPhone 6s Plus in de winkels liggen vanaf 25 september. Nederland en België zullen nog iets langer moeten wachten op de nieuwe iPhones.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 september 2015, 9:36
Categorieën Achtergrond, Apple, iDevices
Onderwerpen 3d touch, iPhone 6s

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.