‘800.000 Nederlanders luisteren naar Apple Music’

Zo'n 800.000 Nederlanders hebben Apple Music wel eens gebruikt. De populairste muziekdienst in Nederland is nog steeds Spotify, gevolgd door Apple's iTunes.

Tachtig procent van de Nederlanders heeft wel eens gehoord van Apple Music en 6% van de Nederlanders heeft wel eens naar Apple Music geluisterd. Dat blijkt uit nieuwe cijfers over het gebruik van muziekdiensten in Nederland. Spotify is nog steeds de populairste muziekdienst: ruim een derde van de Nederlanders maakt er gebruik van, in totaal zo’n 5 miljoen personen.


Apple Music covers

800.000 Nederlandse Apple Music-luisteraars

Het percentage van 6% voor Apple Music komt neer op zo’n 800.000 Nederlandse gebruikers. Zij hebben de dienst wel eens gebruikt, sinds het afgelopen juni van start ging. Het gaat daarbij trouwens niet om abonnees, want in het onderzoek is geen onderscheid gemaakt tussen betalende gebruikers en mensen die bijvoorbeeld eenmalig naar het Beats-radiostation hebben geluisterd, dat ook onderdeel is van Apple Music.

Ook bij Spotify werd geen onderscheid gemaakt tussen betalende en niet-betalende gebruikers. Bij Spotify kun je ook gratis luisteren, waarbij je reclames tussen de nummers te horen krijgt en enkele functies moet missen. Slechts 8% van de ondervraagden heeft nog nooit van Spotify gehoord. Telecompaper deed onderzoek onder 2900 Nederlanders in de periode juli tot en met november 2015.

Apple deed het buitengewoon goed in het onderzoek. Een halfjaar na de start kent al 80% van de Nederlanders de muziekdienst. Ook scoort iTunes erg goed: het is na Spotify de meestgebruikt muziekdienst. Een kwart van de Nederlanders gebruikt iTunes wel eens en 86% van de Nederlanders heeft er wel eens van gehoord.

Naast Spotify, iTunes en Apple Music kwamen ook Soundcloud (11 procent), Deezer (5 procent) en Napster (5 procent) in het onderzoek voor. De twee laatstgenoemde diensten profiteren vooral van de samenwerking met T-Mobile en Vodafone.

Apple Music groeit

Wereldwijd heeft Apple Music nu 6,5 miljoen betalende gebruikers, zo blijkt uit cijfers die dateren uit oktober. De gratis luisteraars en mensen die een tijdelijk proefabonnement hadden zijn daarbij nog niet meegerekend. Voorspellingen van analisten wijzen erop dat Apple Music komend jaar naar zo’n 20 miljoen gebruikers kan groeien. Dat is een goede score voor een nieuwe muziekdienst. Ook ziet de toekomst er goed uit als je naar de interesse van iCulture-lezers kijkt: maar liefst 37% is al lid en ruim 5% is van plan om volgend jaar lid te worden van Apple Music.

Apple Music 2016 iCulture-lezers

Reacties: 21 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.