iCulture wenst je een fantastisch 2015!

We blikken kort terug op 2014 en kijken vooruit naar al het moois wat 2015 te bieden heeft, met al snel de langverwachte introductie van de Apple Watch.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

iCulture 2015

Het nieuwe jaar is bijna begonnen en namens de gehele redactie willen we jullie een gezond en succesvol 2015 toewensen! We kijken ernaar uit om je ook in het nieuwe jaar dagelijks op de hoogte te houden van alle mooie en nieuwswaardige ontwikkelingen rond Apple. Want dat Apple ons ook het komende jaar gaat verrassen met nieuwe producten zoals de Apple Watch, dat is al zeker. Dat er nog wel wat uitdagingen openstaan voor Apple, is ook geen geheim.

Apple legde in 2014 het fundament voor 2015

2014 was voor Apple het jaar waarin een grote omslag plaatsvond. Aan het begin van het jaar waren er geen nieuwe producten en de beloofde nieuwe productcategorieën bleven ook uit. De eerste helft van het jaar was Apple volgens sommige analisten nog gedoemd. Maar halverwege het jaar sloeg het opeens om. WWDC 2014, de aankondiging van de iPhone 6 en Apple Watch en het daarop volgende iPad-evenement met aankondiging van een Retina 5K iMac zorgden ervoor dat de beurskoers van Apple door het dak schoot en dat Apple’s toekomst er opeens weer zonnig uitzag. Apple kondigde aan met Apple Pay, HealthKit, CarPlay en HomeKit bezig te gaan. Apple bracht voor het eerst een phablet uit en er zat ook nog ingebouwde NFC in. Voor veel buitenstaanders moet het hebben geklonken als een grote inhaalslag. Apple is klaar voor een mooie toekomst, waarbij ze op alle terreinen kunnen meespelen. Misschien neemt de verkoop van tablets en muziek via iTunes af, maar op het gebied van mobiele betalingen, gezondheidszorg, huisautomatisering en diensten voor in de auto liggen er opeens weer nieuwe kansen. De afname van iPad-verkopen wordt goed gemaakt door de plotselinge groei in iPhone-verkopen. En voor de afname in iTunes-verkopen heeft Apple ook al een plan op tafel liggen: Beats Music wordt in 2015 opnieuw gelanceerd en kan daarbij een echte concurrent voor Spotify worden.

We hebben het afgelopen jaar samengevat in onze kwartaaloverzichten.

Grote druk om alles perfect te doen

Beloftes genoeg, maar tegelijk maken we ons ook wel zorgen. Apple is inmiddels op zoveel gebieden bezig, dat ze nauwelijks tijd hebben om dingen af te maken. iCloud Drive, Photostream en HealthKit bijvoorbeeld: die werden met de komst van iOS 8 haastig gelanceerd, maar zijn eigenlijk nog niet af. Het lijkt erop dat Apple steeds vaker diensten in betafase op de markt brengt, om maar genoeg spectaculaire dingen te kunnen aankondigen op de keynotes. Want de druk ligt hoog: we verwachten van Apple elke keer weer grote aankondigingen, baanbrekende innovaties en producten die nooit kapotgaan en waar geen schoonheidsfoutjes aan te herkennen zijn. Dat zal niet altijd lukken en dat is ook niet erg: we schrijven op iCulture over het goede nieuws, maar ook over het slechte nieuws rondom Apple. Het geeft ons ook de mogelijkheid om iedereen op weg te helpen met tips om dingen tóch werkend te krijgen of alternatieven te benoemen voor diensten en apps die volgens ons een goede aanvulling zijn op de standaarddiensten en apps van Apple. Hoe meer ontwikkelingen in de markt, hoe blijer wij op de iCulture-redactie worden.

2014: ook overgangsjaar voor iCulture

Die druk tot perfectionisme merkten we het afgelopen jaar ook bij iCulture. We zijn weliswaar geen Apple, maar we bedienen wel een publiek met een Apple-mindset. Dus toen halverwege 2014 de naamswijziging en overgang van iPhoneclub naar iCulture plaatsvond (plus nog een hoop technische aanpassingen achter de schermen), stonden we behoorlijk onder druk om alles in één keer goed te doen. Helaas is dat niet gelukt, maar met een tweetrapsvernieuwingsslag hebben we in 2014 toch ook het fundament gelegd voor de komende jaren. We hebben een infrastructuur die de grootste bezoekerspieken aankan, een enthousiast redactieteam – helaas zonder Bart, maar met nieuwe toevoeging Bram! – die in 2015 weer met volle energie aan de slag gaat en een berg plannen om in 2015 mee aan de slag te gaan. En hopelijk is er dan weer budget beschikbaar om een zeer broodnodige update van onze eigen app te realiseren. Wie een donatie overweegt; je kunt ons steunen met de In-app aankoop voor ‘iCulture Bannervrij’ via Meer > Verwijderen banners.

Een groot dankwoord aan de forum-vrijwilligers (en met name mede-admin @scorpiosoft) en onze partners: Sentia (was Nines) voor de probleemloze hosting, Coolblue voor de invulling van onze partnershop en de wekelijkse Shopknallers, Smartphoneworld voor de betrouwbare iCulture reparatiedienst, onze advertentiepartner Adfactor die de schoorsteen laat roken, Mangrove (design) en Forsite (siterealisatie) voor de geweldige site en steun bij #newiCulture, designvriend @basvanderploeg voor alle prachtige designklussen (vaak last-minute), alle affiliatenetwerken waar we nauw mee samenwerken, contentpartner mobilemarketing.nl voor de invulling van iCulture Biz en onze freelancers voor de uitstekende artikelen.

Maar bovenal hebben we een trouwe community, waar iedereen zich thuisvoelt – ongeacht of je beginner of gevorderd bent, of je Mac- of Windowsgebruiker bent en of je alleen een iPad hebt of je hele huis vol hebt staan met Apple-producten: bij iCulture ben je altijd welkom. We hopen dan ook dat jij er in 2015 weer volop van de partij zult zijn, door dagelijks iCulture te bezoeken, mee te praten in de reacties onder de artikelen en op het forum. Want jullie zijn iCulture!

Openingsfoto (c) solarseven/Shutterstock

Reacties: 31 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.