Twitter laat zien wat er gebeurde terwijl je weg was

Twitter is begonnen met de uitrol van 'While you were away', waarmee je kunt zien wat er gebeurde terwijl je de Twitter-app niet gebruikte.

Twitter is begonnen met de uitrol van een nieuwe functie. Als je een tijdlang geen gebruik hebt gemaakt van de app laat Twitter de belangrijkste tweets zien die je gemist hebt. De uitrol begon rond de kerstdagen en is nu bij steeds meer gebruikers te zien. De ‘While you were away’-lijst komt bovenaan de tijdlijn te gaan. Het zorgt ervoor dat je belangrijke tweets alsnog te zien krijgt.


while-you-were-awayHet werkt op vrijwel dezelfde manier als de nieuwsfeed van Facebook, waarin je status-updates en berichten volgens een bepaalde ranglijst krijgt gepresenteerd. Dat hoeven niet de meest recente berichten te zijn, maar wel de berichten die Facebook het meest relevant voor je vindt. Twitter kondigde in oktober al aan dat ze gingen experimenteren met de tijdlijn op Twitter, zodat berichten niet meer altijd in een chronologische volgorde staan.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Sommige gebruikers vinden de functie handig, anderen vinden het maar verwarrend. Mocht je de ‘While you were away’-functie nog niet hebben gezien: het komt vanzelf zodra jouw account aan de beurt is. De functie is vooral handig voor mensen die honderden Twitter-accounts volgen. Per da worden er meer dan 500 miljoen tweets verstuurd, die je natuurlijk niet allemaal te zien krijgt. Het succes van de nieuwe functie staat of valt met het algoritme dat Twitter gebruikt. Levert het geen relevante of interessante berichten op, dan is te hopen dat er ook een knop is waarmee je het uit kunt zetten.

Alternatief: Nuzzle

nuzzel-twitter-appWil je weten waar je vrienden op Twitter zoal over praten, dan is er eigenlijk een veel slimmere oplossing. Met de app Nuzzel kun je zien welke berichten en artikelen door vrienden veel zijn gedeeld op Twitter en Facebook. Over Facebook gesproken: de nieuwe functie lijkt een maatregel van Twitter om wat dichter naar de concurrentie toe te kruipen. En dat valt niet altijd goed bij de gebruikers: de afgelopen weken is er kritiek dat het bij Twitter niet langer gaat om het opbouwen van een sociale netwerk en het in contact blijven met vrienden, maar om het exploiteren van de gebruikers. Eén van de nieuwe functies die niet zo goed viel, was het plan om allerlei merknamen op te nemen in de lijst van mensen die je volgt. Zo kan het lijken alsof jij MasterCard volgt, terwijl dat helemaal niet zo is. Twitter heeft het merk alleen maar als reclame in jouw lijst met volgers opgenomen. Desondanks denkt het management van Twitter dat er nog groei genoeg is: op middellange termijn zou het aantal gebruikers moeten verdubbelen naar 550 miljoen (ter vergelijking: Facebook heeft er 1,3 miljard). Daarna moet de mijlpaal van 1 miljard mogelijk zijn, vertelde de top van Twitter tijdens een bijeenkomst voor analisten.

Informatie

Laatst bijgewerkt
1 januari 2015 om 16:31
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.