Schermvullende reclame ‘Installeer onze app!’ levert strafpunten op bij Google

Google gaat website bestraffen die schermvullende reclame maken voor hun mobiele app. In plaats daarvan moeten websites een Smart Banner gebruiken.

Websites die met een schermvullende pop-up aanmoedigen om de mobiele app te installeren, komen in de toekomst lager in de Google-resultaten te staan. In plaats daarvan mag je wel een smal strookje bovenaan de webpagina laten zien.


app-reclame-banner

Je ziet het steeds vaker: websites die trots zijn op hun app en daarom bij het openen van de website je bombarderen met ‘Installeer onze app!’ of soortgelijke teksten. Websites die dat schermvullend doen, zullen vanaf 1 november worden gestraft door Google, waardoor ze lager verschijnen in de resultaten. Google beschouwt deze websites als gebruikersonvriendelijk, zo schrijven ze in een blogposting. De zogenaamde app install interstitials nemen de pagina helemaal over, totdat je ze wegklikt. Google heeft er zelf ook belang bij dat pagina’s nog goed zichtbaar blijven, want daardoor is er een grotere kans dat er advertenties van Google te zien zijn.

In Safari kunnen websitebeheerders de nieuwe Smart Banners gebruiken: een smal strookje bovenaan de website. Dat ziet er zo uit:

betere-banner-app-reclame

In de praktijk ziet dat er zo uit op een iPhone:

apple-smartbanner

Chrome heeft iets soortgelijks met de naam Native App Install Banners. Daarnaast zijn webmasters vrij om hun eigen oplossing te maken, zo lang ze het zicht op de pagina maar niet blokkeren.

Je zult deze smalle strookjes dan ook veel vaker gaan zien, in plaats van de veel opdringerige schermvullende advertenties voor apps. Deze nieuwe maatregelen zijn onderdeel van het ‘Mobile Friendly’-initiatief waar Google in april 2015 mee is gestart. De nieuwe regels over de schermvullende banners gelden vanaf 1 november.

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 september 2015 om 13:40
Onderwerpen
,
Categorie
Apps

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.