Facebook wil bedrijven laten whatsappen met klanten

Facebook wil bedrijven laten WhatsAppen met klanten, zegt de financieel directeur van Facebook. Het bedrijf zou er zelfs geld voor kunnen vragen.

whatsapp-facebook-bellenDe meeste mensen gebruiken WhatsApp om rechtstreeks met vrienden en familie te communiceren. Toch zie je ook steeds vaker dat bedrijven gebruik maken van WhatsApp. Als het aan Facebook ligt, gaan we dat de komende tijd steeds vaker zien. Het bedrijf overweegt om WhatsApp in te zetten voor contact tussen bedrijven en hun klanten. “We denken dat het aanbieden van business-to-consumer-messaging zakelijke potentie voor ons heeft”, zei financieel directeur David Wehner van Facebook op een conferentie in Boston.


Maar het kan nog wel even duren voordat het zover is. Wehner spreekt over een langetermijnplan. Eerder kondigde Facebook op de F8-conferentie al aan dat ze bedrijven via Facebook Messenger willen laten communiceren en is daarmee al gestart met een handjevol bedrijven in de VS. Wehner ziet echter ook mogelijkheden om dergelijke functies via WhatsApp aan te bieden.

Geld verdienen met klantenservice

Het idee is dat bedrijven contact op kunnen nemen met klanten via WhatsApp, op een manier die nu al wel gebeurt op Twitter. Als je vragen of klachten hebt kun je die vaak via een DM met het betreffende bedrijf bespreken. Facebook zou zo’n contactmogelijkheid ook aan kunnen bieden, maar kan er ook geld voor vragen. Bedrijven betalen dan om via WhatsApp contact te kunnen hebben met hun klanten. Tot nu toe levert WhatsApp geen geld op voor moederbedrijf Facebook, maar CEO Mark Zuckerberg heeft aangegeven dat WhatsApp moet gaan bijdragen aan de omzet als er 1 miljard gebruikers zijn. Met de huidige 800 miljoen gebruikers is WhatsApp hard op weg om die mijlpaal te halen. Betaalde functies die nu worden getest in Facebook Messenger, kunnen worden overgezet naar WhatsApp.

Facebook nam WhatsApp voor $22 miljard over. Bij de overname beloofde CEO Jan Koum dat er geen reclame in de app zou verschijnen. En ook betaalde opties die je in veel andere chatapps ziet, zoals stickers en games, zijn bij WhatsApp nog niet ingevoerd. Bij Messenger is dat wel het geval.

Zakelijk whatsappen in Nederland

In Nederland zijn er al meerdere bedrijven die WhatsApp gebruiken om in contact te blijven met gebruikers of klanten. Een bekend voorbeeld is NRC, die via WhatsApp dagelijks nieuwsberichten naar lezers stuurt. Vandaag werd bekend dat Centraal Beheer klanten de mogelijkheid geeft om ‘even te appen’ als ze een probleem of vraag hebben. Ze zijn daarvoor de campagne ‘Even Appen’ gestart. Centraal Beheer werkt echter niet met WhatsApp, maar met een eigen chatoplossing binnen de Centraal Beheer-app.

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

WhatsApp

Reacties: 13 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.