starbucks-spotify

Dag iTunes! Starbucks zet een ander muziekje op

Starbucks maakt een einde aan de jarenlange samenwerking met Apple's iTunes. Ze draaien voortaan muziek van Spotify in de koffietentjes.

StarbucksJarenlang waren Starbucks en Apple partners. Je kon tijdens het genieten van zoete koffiedrankjes luisteren naar iTunes-nummers en via de Starbucks-app kijken welke muziek er werd gespeeld. De nummers kon je meteen aanschaffen bij iTunes. En bij de kassa stonden kartonnen kaartjes waarmee je een gratis nummer kon downloaden. Maar de wereld verandert: we kopen geen losse nummers meer in iTunes, maar nemen een abonnement bij Spotify. Die ontwikkeling is te merken aan de aankondiging van vandaag: Starbucks gaat voortaan samenwerken met Spotify.

Starbucks-barista wordt dj

De barista’s van Starbucks krijgen een Spotify Premium-abonnement, waarmee ze DJ kunnen spelen. Het gaat in eerste instantie om 150.000 Amerikaanse medewerkers, maar daarna zullen andere landen zoals Canada en het Verenigd Koninkrijk volgen. De samenwerking tussen Spotify en Starbucks is ook leuk voor klanten: Spotify Premium-abonnees kunnen ‘Stars as Currency’ sparen, die in te wisselen zijn voor gratis drankjes.

Ben je tevens lid van het ‘Starbucks Rewards’-programma, dan mag je meebeslissen welke muziek wordt gedraaid. Spotify gaat software ontwikkelen, waarmee barista’s en klanten gezamenlijk een afspeellijst kunnen maken. Via de mobiele app kunnen klanten zien welk nummer draait en wat er op de afspeellijst staat, net zoals eerder het geval was met de iTunes-samenwerking. Om de Starbucks-vestigingen met dubieuze muzieksmaak op weg te helpen gaat de koffieketen afspeellijsten maken die de afgelopen twintig jaar populair waren.

spotify-starbucks-partnership

Starbucks en Apple Pay

Opmerkelijk is trouwens ook, dat Starbucks niet werd genoemd bij de eerste groep partners van Apple Pay, terwijl er toch een jarenlange samenwerking met Apple liep. Inmiddels kreeg de mobiele app van Starbucks in februari 2015 ondersteuning voor Apple Pay, maar koos daarbij wel voor een eigen insteek. Als je Starbucks-rewards en -deals wilt ontvangen, moet je betalen via de Starbucks-app. Dat houdt in dat je een QR-code op het scherm bij een leesapparaat moet houden. Daarmee houdt de koffieketen alle controle over betalingen en aankopen, terwijl bij Apple Pay juist de bedoeling is dat winkeliers geen privacygevoelige informatie krijgen. De Starbucks-app heeft 12 miljoen gebruikers, die per week 6 miljoen transacties uitvoeren en daarmee zijn ze de meest succesvolle mobiele betaalapp in de VS. Starbucks heeft dus genoeg reden om de controle niet uit handen te geven.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 mei 2015, 10:18
Categorie Diensten
Onderwerpen spotify, starbucks

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.