Aflevering kijken van Buurman & Buurman.

Review: Buurman & Buurman: A Je To nemen je mee op avontuur

De bekende buren Buurman & Buurman hebben een app uitgebracht voor de iPhone en iPad. In de Buurman & Buurman: A Je To-app kun je spelletjes spelen en afleveringen kijken. Maar hoe goed zit de app in elkaar?

Buurman & Buurman.Iedereen die tussen 1980 en eind jaren negentig opgegroeid is, heeft vast wel eens gekeken naar de knotsgekke maar o zo simpele avonturen van Buurman & Buurman. De van oorsprong Tsjechisch-Slowaakse stop-motion serie bestaat dit jaar veertig jaar en om dat te vieren is er een heuse officiële app uitgebracht (link). In de app kun je afleveringen kijken en games spelen. Is de Buurman & Buurman-app leuk voor jong en oud? Wij zochten het uit.

Buurman & Buurman op je iPhone en iPad

De officiële Buurman & Buurman-app is beschikbaar op zowel de iPhone als iPad. Deze app bevat twee onderdelen: het kijken naar afleveringen van Buurman & Buurman en het spelen van spelletjes. In totaal bevat de app op moment van schrijven twee spelletjes en twee afleveringen van elk een minuut of zeven. Het fijne aan de app is dat deze helemaal offline te gebruiken is, waardoor je ook op een iPad zonder mobiel internet onderweg Buurman & Buurman-filmpjes kunt bekijken.

Buurman & Buurman tv-kamer.

De twee spelletjes in Buurman & Buurman zijn niet allebei even origineel, maar wel in de typische Buurman & Buurman-stijl uitgevoerd. In het eerste spelletje vlieg je in een zelfgemaakte luchtballon, gemaakt van een badkuip, een groot laken en een paar ventilatoren. Uiteraard net als in de serie door Buurman & Buurman helemaal zelf gemaakt. De besturing van het spel is simpel: tik op de ballon om hem omhoog te laten vliegen en tik links en rechts om hem horizontaal te verplaatsen. Het is in elk level de bedoeling om de luchtballon door het level te loodsen, alle muntjes te verzamelen en de badkuip weer veilig in de badkamer te plaatsen.

Buurman & Buurman en de badkuipluchtballon

Dit gaat echter niet zomaar, want je moet wel oppassen dat je luchtballon niet beschadigd raakt en daardoor leegloopt. Onderweg moet je ook nog brandstof bijvullen, want het moet natuurlijk niet zo zijn dat je badkuip zonder benzine komt te zitten. Onderweg moet je ook nog allerlei taken uitvoeren. Het kan namelijk zo zijn dat een muur je weg blokkeert. Om deze te verwijderen moet je eerst op zoek gaan naar een groot aambeeld die je vervolgens met je magneet met je meesleurt. Deze plaats je dan op een weegschaal, waarna je je weg door het level kunt vervolgen. Ook zul je af en toe een grote schaar moeten zoeken om een touw door te knippen. De opdrachten zijn niet al te moeilijk, maar daarom wel geschikt voor jonge spelers. Het is dan weer wel absurdistisch genoeg voor de oudere speler die fan zijn van de Buurman & Buurman-humor.

Luchtavontuur met Buurman & Buurman.

Tetris met Buurman & Buurman

Het andere spelletje is een variatie op het welbekende Tetris genaamd Stapelgek. In het spelletje vliegen de twee buren voorbij met hun eigen gemaakte jetpack en laten om de beurt pakketten vallen. Deze pakketjes zijn in de vorm van bekende Tetris-stenen, maar in Stapelgek is het de bedoeling dat je een zo hoog mogelijke toren maakt zonder dat deze omvalt. Je moet dus zorgvuldig je blokken plaatsen, want voor je het weet stort de hele toren in. Dit spelletje is in een pixelachtige stijl weergegeven, wat ook wel weer zo zijn charme heeft. Toch zijn we voor een Buurman & Buurman-app meer te spreken over de stijl van het andere spelletje.

Buurman & Buurman met Stapelgek.

Je kunt wel aan veel dingen merken dat de app vooral voor jongere spelers bedoeld is. De content is wat karig en de spelletjes zijn vrij simpel. Fans van Buurman & Buurman zullen de algehele stijl en de wat houterige animaties in het eerste spelletjes wel waarderen. Het is echter jammer dat de twee buren in de spelletjes niet voorzien zijn van hun originele Nederlandse stemmen. Hoewel de Nederlandse versie van Buurman & Buurman de enige is waarbij de personages van een stem voorzien zijn, is het jammer dat deze niet meer in de app te horen zijn. Alleen de twee Nederlandse afleveringen in de app zijn voorzien van de originele stemmencast. Overigens worden de afleveringen volgens de makers zo nu en dan wel vernieuwd. Ook zou de app nog uitgebreid worden met extra spelletjes.

Conclusie Buurman & Buurman: A Je To

De Buurman & Buurman-app is een leuke app voor jong en oud. De spelletjes zijn geschikt voor jongere spelers, maar zijn ook geinig voor liefhebbers van de serie. Luchtavontuur is het leukere spelletje van de twee, voornamelijk omdat het in de stijl van Buurman & Buurman gemaakt is. Daarnaast is het ook mogelijk om twee Nederlandstalige afleveringen te kijken, met de originele stemmen. Het handige hieraan is dat deze zonder internetverbinding te bekijken zijn, waardoor je ze ook onderweg op bijvoorbeeld een iPad kunt kijken.

Toch is het jammer dat de app op dit moment wat karig is om er lang plezier van te hebben. Wel zou de app binnenkort nog uitgebreid moeten worden met nieuwe afleveringen en nieuwe spelletjes. Voordeel is wel dat op moment van schrijven de app helemaal gratis te downloaden en te gebruiken is. Dat hebben de buren toch weer goed voor elkaar. A Je To!

• Geschikt voor jong en oud
  • Geinige spelletjes met charme van Buurman & Buurman
  • Nederlandstalige afleveringen offline kijken