Nieuwe regels voor in-app abonnementen gelden niet voor alle ontwikkelaars?

Uit een e-mail van Apple-topman Steve Jobs blijkt mogelijk dat Apple's nieuwe verplichte in-app abonnementen niet bedoeld zijn voor applicaties die tegen betaling een dienst aanbieden, zogenaamde software as a service-apps.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

In-app subscriptionDe officiële introductie van zogenaamde in-app abonnementen heeft nogal wat stof doen opwaaien. Met name in het kamp van de ‘software as a service’ (SaaS) applicaties zoals Dropbox en Evernote, die gebruikers in ruil voor een betaald abonnement extra functionaliteit bieden. De nieuwe regeling voor in-app abonnementen, die ontwikkelaars verplicht moeten hanteren, bepaalt dat uitgevers die buiten de App Store om abonnementen voor hun apps verkopen, deze ook binnen de applicatie voor dezelfde of een lagere prijs moeten aanbieden.

De nieuwe regeling is bedoeld voor zogenaamde contentgebaseerde applicaties, van bijvoorbeeld magazines en kranten. Maar het geldt daarnaast ook voor video en muziek, zo schrijft Apple in het persbericht. Van elk verkocht abonnement binnen een applicatie krijgt Apple 30%. Uitgevers mogen daarnaast zonder afdracht aan Apple abonnementen buiten de applicatie om verkopen, maar moeten dan zelf voor de financiële en technische afhandeling zorgen.

Het is niet duidelijk op welke soorten applicaties de regeling precies betrekking heeft. Aangenomen werd dat het naast kranten, tijdschriften en magazines ook voor applicaties zou gelden die tegen betaling louter een dienst aanbieden. De bal kwam aan het rollen toen Apple gisteren de applicatie ‘Readability’ afwees omdat deze niet aan de nieuwe eisen voldoet. De applicatie biedt een abonnementsdienst aan waarmee je online content onder meer reclamevrij kunt lezen. Volgens de ontwikkelaars heeft Apple het ook gemunt op software as a service-applicaties.

Die mening lijken meer ontwikkelaars te delen. TinyGrab, een dienst waarmee je screenshots kunt delen, maakte gisteren bekend dat het vanwege de beperkingen van het abonnementensysteem stopt met de ontwikkeling van zijn iOS-applicatie. TinyGrab biedt speciale abonnementen aan waarmee betaalde klanten extra opslag en mogelijkheden krijgen.

Maar mogelijk schept een e-mail afkomstig van Apple-topman Steve Jobs wel enige duidelijkheid. De topman reageert, zoals altijd, middels een korte reactie op de prangende vraag van een klant, die zich afvraagt wat de nieuwe regeling betekent voor gratis apps die buiten de App Store een abonnement voor bepaalde diensten verkopen:

We created subscriptions for publishing apps, not SaaS apps.

Hoewel enigszins vaag geformuleerd, valt uit de reactie van Jobs wel op te maken dat de abonnementen specifiek bedoeld zijn voor uitgevers van content en daarbij behorende applicatie. Dit zou betekenen dat applicaties zoals Dropbox, Evernote, LinkedIn, TinyGrab en vele anderen in hun huidige vorm aangeboden kunnen blijven worden. Onduidelijk is echter wel binnen welke categorie Readability valt. Mogelijk is hier ook sprake van een gebied waarin Apple nog wat meer duidelijkheid moet scheppen.

Via: MacRumors

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 februari 2011, 13:53
Categorie Uncategorized
Onderwerpen abonnementen, app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.