Facebook introduceert nieuw uiterlijk nieuwsoverzicht voor web en iOS-apps

Facebook heeft een nieuw uiterlijk voor het nieuwsoverzicht geïntroduceerd, waarin de nadruk vooral op visuele content ligt. De iOS-apps krijgen in de 'aankomende weken' een update.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Nieuw nieuwsoverzicht FacebookFacebook start binnenkort met de uitrol van een nieuw ontwerp voor het nieuwsoverzicht, in feite het kloppende hart van je Facebook-account. Hier wordt het uiterlijk van de webversie gelijk getrokken met dat van de iOS-apps. Dat maakte Facebook vanavond bekend tijdens een speciale perspresentatie. Het nieuwe uiterlijk, dat volgens Facebook geïnspireerd is op de facelift die de smartphone- en tablet-apps eerder al kregen, legt meer nadruk op foto’s, video’s, evenementen en artikelen. Daarnaast wordt het vinden van content vereenvoudigd door speciale feeds van al je vrienden, foto’s, muziek en de pagina’s die je volgt. Het nieuwe nieuwsoverzicht wordt vanaf vandaag uitgerold voor de webversie van Facebook. De apps voor iOS en Android volgen in de ‘aankomende weken’.

Tijdens de presentatie omschreef Facebook-oprichter Mark Zuckerberg zijn visie op het nieuwsoverzicht als een “gepersonaliseerde krant” en dat is dan ook precies wat Facebook heeft gedaan. Het nieuwe ontwerp legt meer nadruk op foto’s en andere visuele content zoals video’s. Zo is er in navolging op de Timeline veel meer ruimte ingeruimd voor foto’s en fotoalbums. Dit met de achterliggende gedachte dat ongeveer de helft van de content op Facebook uit foto’s of andere visuele content bestaat. Ook wordt er een beter onderscheid aangebracht in berichten van je vrienden en van pagina’s die je volgt. “We willen updates van onze vrienden, maar ook van publicaties en dergelijke”. Dit onderscheid probeert Facebook te maken door het logo van een desbetreffende publicatie naast het gedeelde bericht of artikel te tonen. Onderstaand filmpje toont de belangrijkste veranderingen in de webversie die ook naar de apps zijn doorgetrokken.

https://www.youtube.com/watch?v=_PW54Sm99ck

Het nieuwe ontwerp is zogezegd geïnspireerd door de mobiele apps. Dat zie je bijvoorbeeld aan de nieuwe sidebar met snelle toegang tot je favorieten, groepen en apps, die we al kenden uit de Facebook-apps. Maar andersom worden foto’s en video’s voortaan ook groter in de app weergegeven en heb je toegang tot de eerder genoemde speciale feeds. Tijdens de presentatie lag de meeste nadruk op het nieuwe uiterlijk in de webversie, dus we weten nog niet precies hoe de apps eruit gaan zien, maar duidelijk is wel dat het allemaal een stuk overzichtelijker wordt. Keerzijde van meer aandacht voor visuele content is wel dat dit ook voor reclame geldt. Die zul je nog minder makkelijk kunnen missen. Ook krijg je aanbevolen content of artikelen in je nieuwsoverzicht van mensen of pagina’s waarin je geïnteresseerd bent, bijvoorbeeld bepaalde artiesten of de pagina van een krant.

Gebruikers kunnen zich vanaf vandaag via een speciale pagina aanmelden voor het nieuwe nieuwsoverzicht, die geleidelijk naar een kleine groep mensen wordt uitgerold. Dit omdat het volgens Facebook een ingrijpende verandering is en men eerst de kinderziektes eruit wil hebben voordat het nieuwoverzicht naar een grotere groep gebruikers wordt uitgerold.

Onderstaand filmpje toont de gedachtegang van Facebook achter het nieuwe nieuwsoverzicht.
https://www.youtube.com/watch?v=YaQQHYQHnMk

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 maart 2013, 11:31
Categorie Sociaal netwerken
Onderwerp facebook

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.