ARDefender: iPhone-tower defense met augmented reality (review)

Review van ARDefender, een game waarbij je markers moet uitprinten om te kunnen spelen. Je moet een toren verdedigen tegen indringers, die via de camera van je iPhone binnensluipen.

ardefender-logoZelden hebben we zoveel verzoeknummers voor een game binnengekregen als voor ARDefender. Ik heb deze game nu een paar dagen gespeeld en ben er redelijk enthousiast over. Een reviewer in de App Store beweert zelfs dat er na het installeren van deze game de rest van de dag op kantoor niets productiefs meer uit je handen komt. Ik kan me daar iets bij voorstellen, maar ondanks de lol die je uit dit €0,79 kostende spelletje haalt is is ARDefender toch niet helemaal zonder gebreken.

Voordat je kunt beginnen moet je een pdf-bestand uitprinten. Daarop staan drie markers voor de AR-functie: vierkante stukjes papier met zeven zwarte stippen en een afbeelding van een verdedigingstoren. Er is eentje om in je portemonnee te bewaren, eentje in een geschikt formaat voor op tafel en eentje voor op de vloer.

ARDefense iPhoneDe meeste AR-games gebruiken geen markers, maar projecteren gewoon een toren of ander object op een willekeurige plek in je camerabeeld. Bij ARDefender start je de game en richt de camera op het uitgeknipte stukje papier, waarbij er meteen een 3D-toren in beeld verschijnt. Het heeft geen zin om meerdere markers neer te leggen, want ARDefender kan er maar één tegelijk aan (zoals ook uit het hiernaast getoonde screenshots blijkt). Hoe groter de marker, hoe groter de toren die in beeld verschijnt.

Zodra de marker in beeld is, verschijnt de 3D-weergave van de toren binnen een of twee seconden. Vervolgens moet je met het wapen bovenop de toren schieten en proberen om de toestroom van vijanden tegen te houden. Je tikt op het scherm om een schietschijf zichtbaar te maken (het gele rondje in onderstaande foto). Met een knop rechtsonder vuur je je wapen af. Je hebt meerdere wapens tot je beschikking, waaronder een kanon met onbeperkte hoeveelheid munitie. Daarnaast heb je laseraanvallen en raketten waarmee je zuinig moet zijn. Er komt regelmatig een vliegtuigje langs om nieuwe munitie te brengen.

ardefender iphone

Je kunt de game op tafel of op de vloer spelen, waarbij de tafel toch wel het meest comfortabel is, anders zit je nogal gebukt. Als je een lage zitbank hebt (en dus wat dichter bij de vloer bent) is het ook wel mogelijk om de marker iets verderop op de vloer te leggen. Eventueel kun je de marker vergroten tot paginavullend A4- of A3-formaat om op een nog grotere afstand te kunnen spelen. De toren heeft een balk waaruit je de gezondheid kunt afmeten. Doel is om elke ronde van 1 minuut te overleven. Het spel is afgelopen wanneer je gezondheidsbalk tot 0 is gedaald. De toren verdwijnt daarna uit beeld.

Het menu van ARDefender.In elke ronde worden de vijanden sterker, maar dat is dan ook de enige variatie. ARDefender is elke ronde zo’n beetje hetzelfde: vijanden wegschieten en proberen te overleven. Er is maar één soort toren, er is geen verhaallijn en er zijn ook geen extra’s zoals een koppeling met Game Center of een andere sociale gamecommunity. Je kunt zelfs geen scores halen en er is dus ook geen lokale topscorelijst. Ook minder goed uitgevoerd is de gevoeligheid van de game. Je hebt soms het idee dat je een vijand te pakken hebt, maar ARDefender registreert je aanvallen niet goed, waardoor je toch kostbare gezondheidspunten kwijtraakt.

Toch heeft de game een zeldzame aantrekkingskracht: de manier waarop de toren en de verschillende vijanden worden weergegeven is behoorlijk realistisch. Binnen korte tijd is het speelveld gevuld met vliegtuigjes, tanks en andere kleine objecten. ARDefender moet het vooral hebben van het wow-effect.

Bij ARDefender heeft het geen zin om twee markers op de vloer te leggen.Er zijn nog weinig AR-games zoals ARDefender. Het idee om een tower defense-game in een realistische omgeving te plaatsen is mooi uitgevoerd en ideaal om te demonstreren aan iPhone-sceptici. Het uitprinten van de markers is simpel om te doen. Wat echter ontbreekt zijn de echte spelelementen: je hebt alleen te maken met een gezondheidsbalk en kunt geen punten halen, er is geen topscorelijst en geen koppeling met gamesnetwerken. Ook ziet de game er elke keer weer hetzelfde uit en heeft de game wat moeite om alle schietacties te registreren. Hopelijk komt daar snel verbetering in. Ontwikkelaar int13 is van plan om over een paar dagen update 1.1 uit te brengen.

Info: ARDefender

• Ontwikkelaar: Int13
  • Applicatie: ARDefender