Interview Firemonkeys: ‘Real Racing 3 als freemium uit te spelen zonder ooit te betalen’

(Laatst bijgewerkt: ) · Bastiaan Vroegop

Real Racing 3 1Al sinds de introductie van de iPhone 5 zitten iOS-gamers te wachten op Real Racing 3. De game zou eind 2012 in de App Store verschijnen, maar werd uiteindelijk uitgesteld naar februari. iPhoneclub sprak met Michael de Graaf, producent van Real Racing 3 bij ontwikkelstudio Firemonkeys, over het free-to-play-model en het ontwikkelen van de game. Onlangs werd namelijk bekendgemaakt dat het spel gratis in de App Store zal staan en dat er geld wordt verdiend aan de hand van in-app aankopen. Dit verdienmodel was voor veel mensen reden tot zorg: zou dit betekenen dat je flink wat geld moet neerleggen om alles in de game te doen? En hebben betalende spelers aanzienlijke voordelen ten opzichte van mensen die niks neerleggen? We vroegen Michael hoe dat zit.

Wat waren de grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van Real Racing 3?

Toen we begonnen met het ontwerpen van de game probeerden we ons vooral op de toekomst te richten. We wisten dat er later nieuwe apparaten zouden zijn die het spel konden ondersteunen, dus we wilden ervoor zorgen dat Real Racing 3 op latere devices ook mooi zou zijn. Hierdoor moesten we bij ieder aspect van het spel kijken of het wel zou schalen, mocht hij ooit worden afgespeeld op krachtigere hardware. Dit leidde tot een hoop werk om bijvoorbeeld alleen de shaders zo flexibel mogelijk te maken.

Nog een uitdaging zat in de Time Shifted multiplayer-modus. Naast het ontwerp hiervan zat er ook aardig wat tijd in het uitbouwen van de backend om dit te ondersteunen.

Naar welke andere iOS-racegames keken jullie bij de ontwikkeling van Real Racing 3?

We kijken eigenlijk niet zozeer naar andere mobiele racespellen. In plaats daarvan vergelijken we de game liever met spellen op spelcomputers. We hebben sowieso altijd al het idee gehad dat Real Racing 2 de trendsetter voor het mobiele racegenre is en dat we daarom beter naar onszelf kunnen kijken.

Er is wat vriendelijke concurrentie tussen ons en het Need for Speed Most Wanted-team, dat ook valt onder uitgever Electronic Arts. We probeerden elkaar op grafisch gebied tot het uiterste te drijven.

Real Racing 3 2

Hoe vind je de balans tussen traditionele games en mobiele spellen die je eventjes speelt?

Er zijn acht verschillende racetypen in de game te vinden, van hele lange races tot korte evenementen. In sommige gevallen race je maar dertig seconden terwijl je de snelste tijd op een klein stuk van een track probeert te vestigen. Wil je wat langer spelen, dan kun je ook kiezen voor een langere race waarin je met 22 auto’s twee of misschien tien rondjes moet rijden. We willen je altijd de optie geven om lang of kort te spelen.

Waarom is Real Racing 3 free-to-play?

We willen dat zoveel mogelijk mensen onze games kunnen spelen. Heeft een game een prijskaartje, dan is dit voor een aantal spelers direct al een drempel. Door de game gratis te maken en zoveel mogelijk mensen te laten spelen hopen we de multiplayer-modus ook meer waarde te geven: deze is pas echt leuk als je vrienden met je meespelen.

Groot zorgpunt bij veel van onze lezers: kun je Real Racing 3 uitspelen zonder te betalen?

Ja, je kunt Real Racing 3 uitspelen zonder ooit te betalen.

Van een traditionele campagne-modus kan je wat ons betreft alleen niet spreken: Vanaf het begin van de game kun je nagenoeg iedere auto kopen die je wil hebben, mits je het in-game geld hiervoor hebt. Er zit geen lineaire progressie in wanneer je welke auto kunt halen. Zodra je een auto hebt krijg je toegang tot alle races waar die wagen aan mag deelnemen. Je kunt dus ontzettend lang races winnen met een goedkope auto, om geld te vergaren voor die ene, hele dure sportauto.

(Eerder werd al bekend hoe het free-to-play-model van Real Racing 3 in elkaar zit. Hoewel de game volgens De Jager uit te spelen is zonder ooit te betalen, ben je vermoedelijk wel aanzienlijk langer bezig. Je moet bijvoorbeeld lang wachten op de reparatie van je auto als je geen echt geld neerlegt. Wil je direct door, dan kun je echt geld neerleggen om het reparatieproces te versnellen.)

Hoe is het om een free-to-play-spel te maken in plaats van een betaalde titel?

Je pakt het op zekere vlakken zeker anders aan. Je wil niet een gewone game pakken en er een paar in-app aankopen op plakken. Je moet nadenken hoe mensen een game willen spelen en je ontwerp daar op baseren. Het is hierbij ook belangrijk om je af te vragen wanneer een speler zich gefrustreerd voelt zodra er wordt gevraagd om een in-app aankoop. We willen bij Real Racing 3 je niet het idee geven dat je gedwongen wordt om een in-app aankoop te maken, terwijl je daar eigenlijk geen zin in hebt. De mogelijkheid om in de game echt geld uit te geven moet niet geforceerd aanvoelen en toegevoegde waarde bieden.

Op welke iDevices draait Real Racing 3?

Real Racing 3 ondersteunt op dag 1 alle iPads vanaf de iPad 2, alle iPhones vanaf de iPhone 4 en alle iPods vanaf de iPod touch vierde generatie. Bij ieder platform hebben we gekeken of de game er goed uitziet en of ie ook goed draait op de betreffende iDevice.

Real Racing 3 4

Real Racing 3 komt officieel op 28 februari uit, maar in een aantal landen kun je het spel alvast downloaden. Je moet hiervoor wel een nieuwe iTunes-account maken. Meer hierover lees je in het volgende artikel: Real Racing 3 nu al in App Store Nieuw-Zeeland verkrijgbaar.

Downloaden: Real Racing 3 (gratis, in-app aankopen, universeel, iOS 4.3+) (link naar App Store Nieuw-Zeeland, vanaf 28 februari ook in Nederlandse en Belgische App Store beschikbaar)

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke feedback? Meld het ons via het speciale contactformulier!

Sinds 2011 de vaste nieuwsjager voor iCulture. Is er als de kippen bij als ergens gelekte iPhone-onderdelen of Apple Store-geruchten opduiken. Kijkt een keer of honderd per dag op zijn spacegrijze Apple watch Sport.

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar.com. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

    Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke feedback?
    Meld het ons via het speciale contactformulier!