Waarom iPhone-woordspelletjes zo populair zijn in Nederland

Als je een fanatiek Lingo- of Wordfeud-speler bent hoef je je nergens voor te schamen. De iOS-games zijn mateloos populair in Nederland en brengen ook nog eens de nodige voordelen met zich mee.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

Wordfeud voor iPad binnen enkele dagen beschikbaar

Een potje Wordfeud spelen tijdens de lunchpauze is sinds 2011 uitgegroeid tot een gewoonte op menig Nederlandse werkvloer. Sindsdien zijn er tal van andere bekende woordspellen voor de iPhone en iPad verschenen, met Lingo als meest recente succesverhaal. Nederlanders zijn dol op dit soort spellen, en daar blijken verschillende redenen voor te zijn, zo meent David Nieborg die op de UvA onderzoek doet naar games en de app-economie.

Regelmatig een woordje leggen in Lingo (link) of Wordfeud (link) brengt namelijk de nodige voordelen met zich mee. Zo houden de spellen je scherp en zijn ze leerzaam, maar volgens Nieborg speelt vooral het sociale aspect van deze mobiele games een sleutelrol in het succes.

‘Wordfeud als sociaal smeermiddel’

‘Apps als Wordfeud zijn een sociaal smeermiddel, sommige mensen spelen het puur om in contact met anderen te zijn’, zo zegt Nieborg in het AD. Zo zouden veel ouderen het een fijn middel vinden om in contact te blijven met leeftijdgenoten, kinderen en kleinkinderen. Niet gek dus dat eind januari 2016 bleek dat Wordfeud nog steeds op 1,8 miljoen Nederlandse toestellen geïnstalleerd staat.

Iedereen is bekend met Scrabble en Lingo, dus de drempel ligt erg laag om deze spellen op een iPhone te installeren, de regels zijn immers al bekend voordat je de downloadknop ingedrukt hebt. Tel hierbij op dat de meeste woordspellen gratis uit de App Store te plukken zijn. Daarnaast kost het erg weinig tijd om een zet te doen, wat de spellen erg geschikt maakt om even tussendoor te spelen.

Digitale woordspelletjes houden je scherp

Naast een leuk tijdverdrijf en ‘sociaal smeermiddel’ zijn deze digitale woordspelletjes ook nog eens erg leerzaam. Nieborg omschrijft iOS-games als Lingo dan ook als ‘edutainment’, in tegenstelling tot spellen als Candy Crush (link) waar ‘geen diepere betekenis in zit’. “Games als Lingo dagen je uit te communiceren, en ze vergroten je vocabulaire.” De motivatie om de ander te verslaan moeten we echter ook niet onderschatten. Volgens Nieborg is de belangrijkste reden dat mensen stoppen met het spelen van games als Wordfeud als ze alleen maar verliezen.

Vorige week keerde Lingo als iPhone-game officieel terug en was direct in de bovenste regionen van de App Store hitlijsten te vinden. In het onderstaande artikel kun je alles lezen over Lingo op de iPhone.

Bron: AD (€)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 maart 2016, 22:05
Categorie Apps
Onderwerpen games, wordfeud

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.