Ping krijgt Sidebar, platenlabels voelen zich gepasseerd

Uit wijzigingen in de iTunes Store-voorwaarden blijkt dat Apple's sociale muzieknetwerk Ping binnenkort een update krijgt met een Ping Sidebar die aanbevelingen doet op basis van je iTunes-bibliotheek.

PingPing, Apple’s sociale muzieknetwerk, krijgt binnenkort een eerste update. Althans, zo blijkt uit nieuwe iTunes-voorwaarden waar iTunes-gebruikers sinds vandaag mee akkoord moeten gaan. Apple lanceerde de nieuwe dienst op 1 september als onderdeel van de nieuwe iTunes 10. In twee dagen tijd kreeg het bedrijf ruim een miljoen aanmeldingen voor de dienst, waarschijnlijk een groot deel uit nieuwsgierigheid.

In de nieuwe voorwaarden, waarmee iTunes-gebruikers akkoord dienen te gaan voordat zij iets in de iTunes Store kunnen kopen of downloaden, wordt gesproken over een nieuwe functie, Ping Sidebar genaamd. Deze Sidebar lijkt aanbevelingen te gaan doen op basis van de activiteit van de gebruiker in zijn iTunes-bibliotheek, zoals wat je luistert, sterren geeft etc. Gebruikers kunnen Ping uitschakelen of de Sidebar verbergen als zij niet willen dat dergelijke gegevens worden gedeeld, aldus de samenvatting van alle wijzigingen:

We have changed the iTunes Store Terms and Conditions to provide you with notice that if you have opted in to the Ping social network and use the new Ping Sidebar, iTunes will send information to Apple about the content you select in your iTunes library in order to provide you with Ping personal recommendations. If you do not want iTunes to send this information to Apple, you may hide the Ping Sidebar or opt out of Ping.

Suggesties om andere gebruikers te volgen, concerten en gerelateerde informatie, evenals aanbevelingen voor andere producten zijn enkele aanbevelingen die Apple uit de verzamelde gegevens kan halen, zo blijkt uit de voorwaarden. De Ping Sidebar lijkt op de Genius Sidebar in iTunes, waarmee Apple aanbevelingen voor muziekaankopen doet. De Ping Sidebar is nog niet beschikbaar in iTunes. Het is onduidelijk of hiervoor een softwareupdate van de iTunes-software vereist is.

Platenlabels zijn tot nu toe niet echt ondersteboven van Apple’s nieuwe idee. “Het is geen game changer“, verklaarde een bron binnen de muziekindustrie tegenover Fast Company. Een belangrijke reden voor het ontbreken van enthousiasme is vanwege het feit dat Apple de platenlabels niet betrokken heeft bij Ping. Het bedrijf zou de platenlabels pas op de dag zelf of de dag na de lancering van Ping geïnformeerd hebben. Ze voelen zich simpelweg door Apple gepasseerd.

Bron: MacRumors

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.