iPhone 7 review: achterkant van de iPhone in de hand

Onderzoek: Meer dan de helft van Nederlandse jongeren heeft een iPhone

Hoeveel van jouw vrienden hebben een iPhone? Waarschijnlijk is dit aantal in de afgelopen twee jaar gestegen, zo blijkt uit een onderzoek. Meer dan de helft van de jongeren zou met een iPhone rondlopen.

Uit een eerder onderzoek bleek al dat de Nederlander vooral een Samsung of een iPhone op zak heeft. Een nieuw onderzoek van Telecompaper wijst uit dat het iPhone-bezit onder jongeren in de afgelopen twee jaar alleen maar toegenomen is. Inmiddels zou 52% van de jongeren tussen de 12 en 20 jaar een iPhone hebben.

Meer Nederlandse jongeren met iPhone

Het algemene marktaandeel van de iPhone in Nederland ligt nu op zo’n 30%, wat een stijging is van drie procentpunten ten opzichte van een jaar eerder. Deze stijging zal vooral komen door de jongeren tussen de 12 en 20 jaar. Bij deze groep is het aandeel iPhones gestegen met 8 procentpunten, van 44% in het vierde kwartaal van 2016 tot 52% in het vierde kwartaal van 2017. Het onderzoek concludeert dat Apple in de afgelopen twee jaar permanent marktleider geweest is onder deze groep jongeren.

De winst van Apple gaat vooral ten koste van Samsung. In het laatste kwartaal van vorig jaar had iets minder dan 27% van de jongeren in deze leeftijd een Samsung-toestel. In twee jaar tijd is dit Samsung-aandeel met 7 procentpunten gedaald, want in 2015 stond dit aantal nog op 34%. In datzelfde jaar had 38% van de jongeren een iPhone. Het gat tussen Samsung en iPhone is in die twee jaar dus alleen maar groter geworden.

iPhone 7 review: de iPhone 7 bevat geen verbeteringen voor de belkwaliteit, maar wel voor mobiel internetten

Onder de twintigers is eenzelfde resultaat zichtbaar. In twee jaar is het iPhone-bezit onder twintigers met 7 procentpunten gestegen, naar bijna 41% in het laatste kwartaal van 2017. Apple heeft daarmee Samsung ingehaald, want in diezelfde periode had nog 36% van de twintigers een Samsung-toestel. Twee jaar eerder was dat nog 40%. Andere merken als LG, Sony en HTC leveren flink wat marktaandeel in, zo blijkt uit het onderzoek. Bij deze merken ligt het marktaandeel onder jongeren onder de 1%.

iPhone 7 populairste model
Opvallend aan het onderzoek is dat het merendeel ook een vrij recente iPhone heeft. In het laatste kwartaal van 2017 had 28% van de jongeren met een iPhone een iPhone 7 uit 2016, op de voet gevolgd door de iPhone 6s met 26%. De meeste jongeren kiezen ook voor een nieuwe iPhone in plaats van tweedehands. Dit percentage schommelt zo tussen de 79 en 81%. Bij de jongeren die kiezen voor een tweedehands toestel, gaat het in de meeste gevallen om een iPhone van een familielid. Tweedehands van een vreemde of refurbished modellen komen maar weinig voor.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 februari 2018, 11:09
Bron Bron Telecompaper
Categorieën Achtergrond, iDevices
Onderwerpen marktaandeel, nederland, onderzoek
Device iPhone

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.