Nederlander heeft vooral een Samsung of iPhone op zak

De meeste Nederlanders hebben een Samsung of iPhone, blijkt uit nieuwe cijfers. Apple is daarbij het afgelopen jaar gestegen van 27% naar 30%. Van alle andere merken zijn Huawei, Motorola en HMD Global het sterkst in opkomst.

Huawei, Sony, HTC, Motorola? Als je een van deze smartphonemerken in je broekzak hebt, behoor je in Nederland tot een minderheid. De overgrote meerderheid van de Nederlanders heeft namelijk een Samsung (42%) of een iPhone (30%) op zak. Het goede nieuws voor Apple is dat het marktaandeel in Nederland het afgelopen jaar is gegroeid van 27% naar 30%, terwijl Samsung wat procentpunten is kwijtgeraakt.

Het blijkt uit een onderzoek van Telecompaper uit het vierde kwartaal van 2017, ins vergelijking met voorgaande jaren. Het panel bestaat uit mensen tussen de 12 en 80 jaar.

Huawei en Motorola als grote stijgers

Stijgers in het onderzoek zijn Huawei en Motorola. Huawei staat op de derde plaats met een aandeel van 7%, maar die groei zal waarschijnlijk vooral van voormalige Samsung-gebruikers komen. Motorola volgt op de vierde plaats en verdubbelde afgelopen jaar het percentage. Tegelijk zakt HTC steeds verder weg: de Taiwanese fabrikant staat nu op minder dan 1% marktaandeel in Nederland, dus als je iemand met een HTC-toestel tegenkomt is dat vandaag de dag een unicum. Nieuwe toptoestellen zoals de HTC U11 en U11+ maakten helaas weinig indruk op de Nederlanders.

Benjamin en Gonny met iPhone 8 (Plus)

Ook Nokia zakt weg en zag het aantal gebruikers halveren. Dat komt waarschijnlijk omdat steeds meer mensen van een oude Nokia overstappen naar een smartphone. Tegenwoordig worden Nokia-toestellen uitgebracht onder de vlag van HMD Global, maar dat heeft tot niet zoveel effect gehad. Wel maakt HMD Global kans om met nieuwe toestellen in 2018 op de vierde plek terecht te komen.

Reacties: 12 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.