Onavo Insights met iPhone-appranglijst nu gratis te raadplegen

Onavo Insights is nu ook gratis te raadplegen. Je ziet de meestgebruikte iOS-apps in de VS en hun marktaandeel.

onavo insightsBij gratis apps zoals Onavo Count vraag je je als gebruiker wel eens af hoe dergelijke bedrijven nu eigenlijk geld verdienen. Als het gratis is, dan ben jijzelf het product, toch? Je gegevens worden doodgeanalyseerd en in anonieme vorm verkocht aan allerlei partijen die er profijt van kunnen hebben. Met de aankondiging van een gratis versie van Onvavo Insight wordt iets duidelijker wat het businessmodel van de Israëlische start-up Onavo is. Onavo Insights was al een betaalde dienst, waarmee mobiele marketeers en uitgevers cijfers over mobiel datagebruik in handen konden krijgen. Een deel van de informatie is nu gratis te bekijken, zonder dat je een Premium-account nodig hebt.

De gratis versie van Onavo Insights bevat nu alleen nog data over gebruik van iOS-apps in de VS. Later zal dat uitbreiding krijgen naar meer landen, waarbij de website hint naar toevoeging van Duitsland, Frankrijk, UK en Spanje. Je ziet welke apps het meest worden gebruikt en wat het marktaandeel van bepaalde apps is. Grote verrassingen zitten daar niet tussen: Facebook, YouTube, Instagram en Google Maps gaan aan kop, maar dat hadden we zonder hulp van Onavo ook wel kunnen raden. Wat wel handig is, is dat je ook concurrerende apps tegen elkaar kunt afzetten. De iCulture-app? Helaas, te weinig Amerikaanse gebruikers om daarvan cijfers te kunnen ophoesten, maar zoek je bijvoorbeeld de app Sparrow op, dan blijkt die op nummer 403 in de Onavo AppRank te staan. Het mooie van dit overzicht is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen gratis en betaalde apps. Shazam staat bijvoorbeeld stabiel op nummer 8 tussen apps als Skype en The Weather Channel en is qua marktaandeel iets gestegen. Bij de grootste stijgers vinden we onder andere Ruzzle en (niet verrassend in januari) Weight Watchers Mobile en bij de grootste dalers Angry Birds Rio Free en Smurf Life. Je kunt ook inzoomen op bepaalde categorieën.

Voor Nederlandse gebruikers is het misschien maar matig interessant, maar ben je ontwikkelaar en maak je een app die ook internationale interesse wekt, dan is het interessant om te zien welke trends er plaatsvinden. Voor veel ontwikkelaars is de VS immers de belangrijkste markt. Een ander nuttig aspect van de cijfers is dat Onavo niet kijkt naar nieuwe downloads van apps, maar naar het daadwerkelijke gebruik en gedrag. Dat zegt meer dan het aantal mensen dat een app downloadt omdat ‘ie gratis is en er daarna niet meer naar omkijkt. Daarmee heeft Onavo betere gegevens in handen dan bijvoorbeeld het Nederlandse bedrijf Distimo, dat alleen naar appdownloads kijkt. Apple’s eigen toplijstjes beperken zich ook tot downloads en kijken niet naar daadwerkelijk gebruik.

Sluit je een Premium-abonnement af, dan krijg je gedetailleerdere data over gebruik van apps, ontdekken van nieuwe content en interactie met mobiele advertenties. Toch is voor de gewone gebruiker Onavo nog steeds een dienst waarmee ze hun mobiele datagebruik kunnen verminderen.

Meer info: Onavo Insights

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 februari 2013, 14:00
Categorie Achtergrond
Onderwerp onavo

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.