NS: 40 procent digitale treinkaartjes gekocht met NS Reisplanner Xtra-app

Zo'n 40 procent van de reizigers die een digitaal treinkaartje koopt doet dat op zijn mobiele telefoon via de . Een percentage dat snel groeit, verwacht de NS.

Sinds juni vorig jaar koop je een treinkaartje rechtstreeks in de NS Reisplanner Xtra app op je iPhone. Volgens cijfers van de NS wordt zo’n 40 procent van de digitale kaartjes inmiddels gekocht op de smartphone. Een percentage dat bovendien snel groeit, stelt de vervoerder. Bij internationale reizen wordt inmiddels een zelfde percentage van alle digitale tickets gekocht op de smartphone.


NS Reisplanner treinkaartje kopen

40.000 e-tickets per maand voor smartphone

De NS verkopen momenteel 100.000 e-tickets per maand, waarvan 40.000 voor de smartphone-apps op iOS en Android. Navraag door iCulture leert dat niet precies te zeggen is hoeveel daarvan voor rekening komt van iOS-apparaten. De app zelf telt momenteel 1,4 miljoen actieve gebruikers, waarvan precies de helft een iOS-apparaat gebruikt. NS richt zich met de digitale tickets vooral op ‘incidentele gebruikers’, dus dat verklaart ook het grote verschil tussen het aantal e-tickets en actieve app-gebruikers. NS verwacht dat het aandeel mobiele treinkaartjes nog verder zal toenemen.

Populair bij internationale reizen
De verdere groei van e-tickets moet vooral bij NS International vandaan komen. Omdat de aankoop van een kaartje daar volledig in de app wordt afgehandeld (NS Reisplanner Xtra stuurt je door naar een mobiele website), heeft NS daarvan al wel concretere cijfers. “Daar wordt inmiddels bijna 40 procent van alle tickets verkocht als mobiel ticket (buiten de kaartautomaat om). Dus dit kan nog veel verder groeien”, laat woordvoerder Ton Boon ons weten. Daarvan komt de helft voor rekening van de iOS-app.

Vooral voor korte afstanden
Het reizen met een digitaal treinkaartje is volgens de NS vooral populair voor korte afstanden. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom het merendeel momenteel in de Randstad wordt verkocht. Volgens de NS zijn reizigers die met een digitaal kaartje reizen bovendien jonger dan mensen die het e-ticket nog netjes printen. Ook zijn reizigers positief over deze manier van reizen. Reizigers die de eerste keer een mobiel ticket reizen, reizen in 85 procent van de gevallen de volgende keer op dezelfde manier, stelt de NS.

Binnenlands en internationaal
Sinds juni vorig jaar kun je met de NS Reisplanner Xtra app voor iOS een treinkaartje rechtstreeks in de app kopen, waarbij je met iDEAL betaalt. Met een gegenereerde code open je de poortjes en dezelfde code toon je ook aan de conducteur. Voor internationale reizen biedt NS deze mogelijkheid al sinds 2015. Naast de bestaande mogelijkheden komt de NS komende jaren ook met inchecken met je mobiele telefoon, al zal dat NFC vereisen. Hoewel de iPhone een NFC-chip heeft, mogen ontwikkelaars die van Apple (nog) niet gebruiken.

Bekijk ook

Koop direct een treinkaartje vanuit NS Reisplanner Xtra

Met de nieuwste versie van NS Reisplanner Xtra koop je nu eenvoudig vanuit de app een treinkaartje. Met de code in de app open je de poortjes.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.